Alles wat trouwen je zou geven - vertrouwen, "het is echt", "de wereld mag het weten", gemaakte afspraken e.d.- zijn wat mij betreft inherent aan een gezonde, langdurige relatie. Als je een trouwpartij nodig hebt om de ander te vertrouwen, of om te weten dat je niet vreemd mag gaan, of om je aan afspraken te kunnen houden, is er sowieso iets mis met je relatie.
Dus ja, wat mij betreft is trouwen nergens meer voor nodig: je kan een perfecte relatie hebben zonder.
Dat betekent niet dat het onzin is. Sowieso zijn er natuurlijk religieuze mensen, maar ook ieder ander die op de één of andere manier iets van voldoening uit een bruiloft haalt - als je vrolijk wordt van trouwen, is het geen onzin. Daarnaast is het gewoon een leuk feest, en een mooie datum, om je even goed uit te dossen, al je vrienden te verzamelen, taart te eten en je relatie te vieren (en daarna op jubileumdagen nog een paar keer). Bruiloften zijn volgens mij de enige keer dat je met anderen je relatie mag vieren. Misschien is trouwen nergens voor nodig, maar het kan best leuk zijn.
(tl;dr: TAART.)