• De brand in de kerk van Anzegem is zo goed als zeker ontstaan door problemen met de verwarmingsinstallatie. Dat blijkt uit de eerste vaststellingen. De brand ontstond gisteravond op het doksaal van de kerk.
    fotoreeks
    In beeld: Brand legt kerk Anzegem in de as
    Koorleden die zouden repeteren sloegen alarm. Toen ze rond 18 uur de kerk binnenkwamen, hing er al rook in de buurt van het doksaal. Ze hoorden ook een knal. Dat was waarschijnlijk de verwarmingsinstallatie die ontplofte. Een aantal koorleden probeerde de brand nog te blussen maar omdat de brand zich heel snel uitbreidde, moesten ze vluchten voor de vlammen. Gelukkig werd niemand gewond.

    Gecontroleerd uitbranden
    Ook de verschillende brandweerkorpsen die hun collega’s van Anzegem te hulp kwamen, konden de brand niet meer stoppen. Ze konden niet anders dan de kerk gecontroleerd te laten uitbranden. Vandaag is de brandweer nog altijd aan het nablussen, maar er is geen rookontwikkeling meer.

    Uit voorzorg werden omwonenden uit de onmiddellijke omgeving gisteravond meteen geëvacueerd, maar rond 21 uur konden ze al naar hun woningen terugkeren.

    Enorme schade
    Op foto’s die de brandweer vandaag verspreidde is de enorme schade te zien. De kerktoren en het schip zijn naar beneden gekomen en het volledige interieur is in vlammen opgegaan. Van het hoofdgebouw staan alleen nog de muren overeind. De naastgelegen sacristie bleef wel volledig gevrijwaard van brand.

    De Sint-Jan-De-Doperkerk is een Romaanse kerk uit de 12e eeuw. Aan de buitenkant was ze pas gerestaureerd, binnenkort zou de binnenkant aan de beurt komen.

    Bron


    Dat was schrikken. Mijn tante en nonkel (en neefjes en nicht) wonen daar. De kerk was vorig jaar nog maar gerenoveerd. Gelukkig zijn er geen gewonden gevallen.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Ik ben blij dat er niemand gewond is, maar dat die kerk is afgebrand kan me eigenlijk niets schelen. Ik heb niets meer met kerken in het algemeen, ik heb er zelfs een hekel aan.


    26 - 02 - '16

    Mja, dat is wel jammer, net als Erieka heb ik niks met de kerk en heb er ook een hekel aan(al dat schijnheilig gedoe van de kerk).
    Maar er liggen waarschijnlijk heel veel emoties van buurtbewoners die er zijn getrouwd, gedoopt of er een geliefde hebben begraven. Dat is wel jammer.


    We will not be quiet, Stonewall was a riot!

    Soothsayer schreef:
    Ik ben blij dat er niemand gewond is, maar dat die kerk is afgebrand kan me eigenlijk niets schelen. Ik heb niets meer met kerken in het algemeen, ik heb er zelfs een hekel aan.


    Die kerk is wel een soort monument. Of je nu gelovig bent of niet, het is een mooi gebouw (of tja, dat is weer smaak, maar dat vind ik), maar het gaat in ieder geval een fortuin kosten om dat terug op te bouwen, zeker gezien het vorig jaar nog maar gerenoveerd was. Ik heb het ook niet zo op de kerk (niets tegen het Christendom, maar ik heb het echt niet op de kerk), maar tja. Ik vind het wel heel jammer.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Ik ben heel erg blij dat er geen gewonden zijn, al vind ik het wel jammer van de kerk. Vooral omdat het toch een soort monument is, zoals je zelf al zijn. :p

    Ergens vind ik het ook wel jammer hoe mensen denken over de kerk, ik ben zelf niet Christelijk maar voor mijn gevoel hebben wij er toch een bepaald beeld van. Maar goed, ander verhaal.


    wat was dit ookalweer

    Fabrizio schreef:
    Ik ben heel erg blij dat er geen gewonden zijn, al vind ik het wel jammer van de kerk. Vooral omdat het toch een soort monument is, zoals je zelf al zijn. :p

    Ergens vind ik het ook wel jammer hoe mensen denken over de kerk, ik ben zelf niet Christelijk maar voor mijn gevoel hebben wij er toch een bepaald beeld van. Maar goed, ander verhaal.


    Als je het toevallig over mij hebt, ik heb zo mijn redenen om er zo over te denken. Het is me elke dag mijn strot ingedrukt en dat gebeurt nog steeds. Ik ben nota bene bijna 19 jaar... :x


    26 - 02 - '16

    Fabrizio schreef:
    Ik ben heel erg blij dat er geen gewonden zijn, al vind ik het wel jammer van de kerk. Vooral omdat het toch een soort monument is, zoals je zelf al zijn. :p

    Ergens vind ik het ook wel jammer hoe mensen denken over de kerk, ik ben zelf niet Christelijk maar voor mijn gevoel hebben wij er toch een bepaald beeld van. Maar goed, ander verhaal.


    Tja, ik heb geen probleem met het geloof zelf maar het instituut de kerk daar heb ik een alergie aan. Hoe zij zeggen dat je mensen moet helpen en voor elkaar openstaan terwijl ze zelf 40% van de bevolking buitensluiten. Ik denk trouwens ook zo over andere geloofsinstituten.


    We will not be quiet, Stonewall was a riot!

    Soothsayer schreef:
    (...)

    Als je het toevallig over mij hebt, ik heb zo mijn redenen om er zo over te denken. Het is me elke dag mijn strot ingedrukt en dat gebeurt nog steeds. Ik ben nota bene bijna 19 jaar... :x


    Nee, haha, ik heb het niet over jou. Ik heb het over hoe ik mensen in het algemeen hoor praten over de kerk. En als het je inderdaad zo in geduwd word snap ik ook dat je het vreselijk vind. Meer heb ik het over mensen die er eigenlijk niets van af weten en maar wat roepen. :'D

    [ bericht aangepast op 17 okt 2014 - 22:26 ]


    wat was dit ookalweer

    Fabrizio schreef:
    (...)

    Nee, haha, ik heb het niet over jou. Ik heb het over hoe ik mensen in het algemeen hoor praten over de kerk. En als het je inderdaad zo in geduwd word geef ik je het recht ook om het vreselijk te vinden. Meer heb ik het over mensen die er eigenlijk niets van af weten en maar wat roepen. :'D


    Nee, dat snap ik wel, want dan weten ze ook niet hoe het is wél te geloven en het wél leuk te vinden. Maar ja, mijn ouders zin dus laaiend enthousiast en ik dus niet..


    26 - 02 - '16

    Debbaut schreef:
    (...)

    Tja, ik heb geen probleem met het geloof zelf maar het instituut de kerk daar heb ik een alergie aan. Hoe zij zeggen dat je mensen moet helpen en voor elkaar openstaan terwijl ze zelf 40% van de bevolking buitensluiten. Ik denk trouwens ook zo over andere geloofsinstituten.


    Hoezo sluiten ze mensen buiten dan?
    (Dit is serieus niet gemeen/bot bedoelt, maar ik weet het serieus niet :'D)


    wat was dit ookalweer

    Wat zonde van de kerk. Ik ben zelf ook niet gelovig, maar ik vind de Katholieke Kerk echt een fascinerend instituut en het is natuurlijk absoluut jammerlijk dat een kerk uit de twaalfde eeuw verloren gaat. Bovendien vind ik het ook zielig voor alle gelovigen uit die plek en dergelijke


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Fabrizio schreef:
    (...)

    Hoezo sluiten ze mensen buiten dan?
    (Dit is serieus niet gemeen/bot bedoelt, maar ik weet het serieus niet :'D)


    Homoseksuelen bijvoorbeeld?


    We will not be quiet, Stonewall was a riot!

    Debbaut schreef:
    (...)

    Homoseksuelen bijvoorbeeld?


    Ah, zo. Daar heb ik het dan inderdaad niet mee eens, maar ik denk (niet weet, denk) dat nu ook het negatieve deel van de kerk maar in het licht word gezet. Aangezien de kerk niet alleen maar zal zijn wat wij als buitenstaanders denken.


    wat was dit ookalweer

    Wow, het ziet er echt meteen uit als een ruïne! Ik begrijp dat dat heftig is voor jou, als familie zo dichtbij woont.


    Tijd voor koffie.

    Heftig gelukkig is niemand gewond.
    Het is best mooi eigenlijk. Niet dat het fijn is maar het zijn wel prachtige fotos


    Change is for weirdos ~ Niall Horan