Emery
Bijna alles voor vandaag is gedaan, ik moet alleen nog de inventaris van de medicijnen en andere medische dingen na tellen. Dit is niet iets wat "officieel" gezien elke dag moet gebeuren gezien Brandon er niet elke dag om vraagt, maar gezien er in het verleden wel eens is voorgekomen dat er medicijnen gestolen werden, tel ik het elke dag om er zeker van te zijn dat er niks mist. De Creators sturen ons dan wel eens per week wat we nodig hebben, het is alsnog niet prettig wanneer mensen dingen zonder te vragen meenemen.
Eenmaal ik er door heen gegaan ben, verlaat ik de werkplek van Marvelle en mij en loop ik Homestead uit. Aan de zon te zien gaan de muren van de Maze bijna sluiten, wat eveneens te zien is aan de Runners die de Maze uit komen rennen. Wanneer Skye haar gedeelte van de Maze uitkomt, merk ik op dat er bloed op haar arm zit, maar voordat ik de kans krijg om er heen te lopen, gaat Marvelle er al heen. Nadat ik de andere Runners grondig heb bestudeerd, kom ik tot de conclusie dat Skye de enige gewonde is. Ik ben nog steeds van mening dat vrouwen ook Runners mogen zijn, al vind ik ook dat de meeste geschikte mensen Runners moeten zijn, waardoor het soms voorkomt dat daar niet een vrouw bij zit. Erg gek is dat ook niet, gezien hoe je het ook wendt ook keert, mannen over het algemeen langere benen hebben, waardoor ze sneller kunnen rennen. Echter snap ik Bran's beslissing om Skye tot Runner te maken eerlijk gezegd niet, gezien er in mijn ogen meer geschiktere mensen zijn als Skye.
Ik heb niet lang niks te doen, gezien Vince, iemand die afgelopen maand erg vaak geholpen heb, er aan komt lopen. 'Hé Em!' roept hij, waarna hij het laatste stukje sprint. 'Hopelijk heb je nog een gaatje vrij?' Ik volg zijn blik naar zijn handen en zelfs van enkele meters afstand kan ik zien dat zijn handen er erger aan toe zijn de afgelopen keer. Het wordt letterlijk met de dag erger. Mijn blik flitst terug naar Vince' gezicht en ik knik. 'Natuurlijk.'
Ik loop Homestead weer in en hoor aan de voetstappen achter me dat Vince me volgt. Eenmaal op de Med-Jack werkplek gebaar ik hem plaats te nemen op de ligtafel, die hij zelf heeft gemaakt. 'Wat heb je nu weer uitgespookt met je handen?' mompel ik, terwijl ik met mijn handen, die waarschijnlijk erg zacht voelen in vergelijking met de zijne, zijn handen vast pak en de handpalmen naar boven keer. Nu ik zijn handen echt goed kan zien, voel ik me schuldig gezien ik weet dat dit komt doordat hij bezig is met extra ruimte voor de zieken en gewonden. Hij was enkele dagen geleden al langs gekomen met dichte blaren op zijn handen, waarop ik hem vermeld had dat hij het beste voorzichtiger kon doen, echter zijn nu de blaren open gegaan en zitten er her en der ook grote splinters verspreid over zijn handen. Ik besluit met het minder ergere te beginnen, de splinters, gezien dat niet handig is te doen nadat ik de blaren verzorgd heb.
'Ga met je beide benen aan een kant van de tafel zitten,' meld ik Vince, terwijl ik in kleermakerszit op de tafel ga zitten, nadat ik een pincet gepakt heb. Voorzichtig leg ik een van zijn handen in mijn schoot, wanneer ik de splinters er uit begin te halen. Sommige lukken gemakkelijk, anderen kosten meer tijd doordat ze dieper onder de huid liggen. Eenmaal de splinters uit beide handen gehaald zijn, glijd ik van de tafel af en loop ik naar het medicijnkastje. Goddank heeft Marvelle het vandaag nog geordend, waardoor de Betadine gemakkelijk vindt. We hebben gelukkig altijd wat op voorraad, gezien de Runners ook nog wel eens blaren op hun voeten hebben door het vele renner. Echter zal ik voor Vince handen best wat nodig hebben, waardoor ik aan Bran zal moeten doorgeven dat we nieuwe Betadine nodig hebben. Aan de staat van Vince' handen te zien, zal er in de komende dagen ook Betadine opgedruppeld moeten worden. Voorzichtig begin ik zijn handen schoon te spoelen met een deel van het schone water dat Marvelle en ik hier altijd hebben staan. Na het schoonspoelen, dep ik zachtjes zijn blaren schoon met een steriel gaasje. 'Dit kan gaan prikken,' waarschuw ik, waarna ik de Betadine op zijn blaren begin te druppelen. Als ik er zeker van ben dat ik alles heb gehad, begin ik de blaren af te dekken pleisters, waardoor die voorraad de komende dagen ook zal slinken. Omdat ik niet wil dat de pleisters er snel vanaf gaan, wikkel ik nog een dunne laag verband er omheen, waarna ik klaar ben.
'Ik waardeer het echt ontzettend wat je doet Vince, echt, maar ik wil niet dat je je handen er om kapot werkt. Je kan morgen niet de gehele dag gaan werken, en dat meen ik echt. Je kan enkel de ochtend werken en ik wil dat je de werkhandschoenen draagt. Het maakt me niet uit de ze niet lekker zitten, ik wil niet dat je een infectie krijgt doordat er viezigheid in komt. Ook wil ik dat je nadat je gewerkt hebt naar me toe komt, zodat ik nieuwe Betadine er op kan druppelen. En als je niet komt, dan zoek ik je zelf op dus het heeft geen zin om niet te komen.'
To the stars who listen — and the dreams that are answered