• Hallo. Ik weet niet hoe ik dit topic kan omschrijven. Het kan overkomen als een zeurtopic, maar dat is niet mijn bedoeling. Eigenlijk is het meer bedoelt als een soort discussietopic.

Ik vind namelijk dat er te weinig 'bedankt' wordt gezegd. Meestal gaat het om kleine dingen, iemand pakt een glas drinken voor je, zeggen jullie dan bedankt? Je moeder kookt iedere dag voor je het avondeten, zeggen jullie dan vaak bedankt of het was lekker? Jij en je vrienden proberen iets te doen, daardoor mors je iets op de tafel, iemand die er niets mee te maken heeft, helpt met opruimen, zeggen jullie dan bedankt? Je moet naar de wc, dus je dropt je tas bij een vriendin. Zeggen jullie dan bedankt?

Het valt mij namelijk op dat steeds minder mensen bedankt zeggen. Nu kan ik best er aan het zeuren zijn, maar wat vinden jullie, wordt er te weinig bedankt gezegd?

Bedankt voor het lezen;p

Vind jij dat er te weinig bedankt wordt gezegd?

33.3% (20 stemmen)

Ja

20.0% (12 stemmen)

Nee

46.7% (28 stemmen)

Soms

And don't forget, Elvendork! It's unisex!

Ja, daar ben ik het zeker mee eens. (:

Pretty is just a pretty word.

Kan er ook de optie ''geen mening'' komen? :Y)
    Bij ons thuis bedanken we elkaar namelijk wel best veel. Het enigste wat niet veel gebeurt is dat ik tegen mijn ouders zeg dat ik van ze hou. Wat ervoor zorgt dat mijn moeder in tranen uitbarst wanneer ik het op een kaartje voor haar schrijf, lol.

Maar bij ons thuis wordt er dus wel veel bedankt. Maar het is wel zo dat ik wel merk dat het bij heel veel mensen níét gebeurt. Dus over het algemeen vind ik inderdaad ook dat het te weinig gedaan wordt, maar bij ons in het gezin is dat niet het geval. (:

• It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

DiNozzo schreef:
    Kan er ook de optie ''geen mening'' komen? :Y)
    Bij ons thuis bedanken we elkaar namelijk wel best veel. Het enigste wat niet veel gebeurt is dat ik tegen mijn ouders zeg dat ik van ze hou. Wat ervoor zorgt dat mijn moeder in tranen uitbarst wanneer ik het op een kaartje voor haar schrijf, lol.

Maar bij ons thuis wordt er dus wel veel bedankt. Maar het is wel zo dat ik wel merk dat het bij heel veel mensen níét gebeurt. Dus over het algemeen vind ik inderdaad ook dat het te weinig gedaan wordt, maar bij ons in het gezin is dat niet het geval. (:

Ik denk dat dit meer over het algemeen wordt bedoelt.

Pretty is just a pretty word.

Daar heb ik eigenlijk geen last van. Ik ben sowieso wel beleeft opgevoed en zeg eigenlijk al bedankt in de winkel terwijl het eigenlijk omgekeerd zou moeten zijn.

[ bericht aangepast op 6 aug 2014 - 12:22 ]

Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

Ik zeg het zelf heel vaak en ik hecht heel veel waarde aan beleefd zijn, maar ik merk ook wel dat mensen het minder doen. Niet mijn vrienden of zo, die bedanken me soms te vaak, haha, maar wel 'vreemden' in winkels of op straat. Ook toen ik nog achter de kassa zat kwam ik het vaak tegen.

Ja en nee. Ik vind bij vreemden op straat bv het wel fijn als je bv de deur voor ze open houdt (omdat je er toch door moet) het wel fijn als er iemand bedankt zegt. (want als iemand het niet zegt denk je ook van 'Dan niet hé' en dan is de kans kleiner dat je het nog een keer doet). Persoonlijk ben ik wel beleefd opgevoed en ik zeg dus ook wel vaak bedankt (in de winkel, tegen kennissen en vrienden, op straat als iemand bv de deur voor me openhoudt enzovoort).

Maar aan de andere kant vind ik nou ook weer niet dat je voor iedere scheet bedankt moet zeggen, want dan klinkt het ook minder oprecht, vind ik.

[ bericht aangepast op 6 aug 2014 - 12:25 ]

If you don't understand my silence, you will never understand my words.

Shirtsleeves schreef:
    (...)
    Ik denk dat dit meer over het algemeen wordt bedoelt.

Oh oke. Dan stem ik op ''ja, het wordt te weinig gezegd''. :Y)

• It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

Freljords schreef:
    Daar heb ik eigenlijk geen last van. Ik ben sowieso wel beleeft opgevoed en zeg eigenlijk al bedankt in de winkel terwijl het eigenlijk omgekeerd zou moeten zijn.

Dat heb ik dus ook, maar ik merk wel dat er sommige zijn die nooit bedankt zeggen dus ik heb soms aangevinkt.

We will not be quiet, Stonewall was a riot!

Debbaut schreef:
    (...)

Dat heb ik dus ook, maar ik merk wel dat er sommige zijn die nooit bedankt zeggen dus ik heb soms aangevinkt.

26 - 02 - '16

Debbaut schreef:
    (...)

Someone you haven’t even met yet is wondering what it’d be like to know someone like you.

Ik heb nu op nee geklikt, maar dat is niet mijn volledige mening, want mijn mening is eigenlijk 'iets anders'.
    Ik denk dat het allemaal afhangt van de streek waarin je opgroeit, de opvoeding door je ouders, je cultuur. Ik heb soms de indruk dat mensen van vreemde originge beleefder zijn dan bepaald inheems volk. Maar ik persoonlijk zeg altijd danku. Zo ben ik opgevoed en in mijn streek zeggen ze ook steeds danku.
    Ik kan me inbeelden dat in grote steden dit minder voorkomt.

Nja, mijn mening is dus dat het afhankelijk is van persoon tot persoon.

I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

Skrivbar schreef:
    Ik zeg het zelf heel vaak en ik hecht heel veel waarde aan beleefd zijn, maar ik merk ook wel dat mensen het minder doen.

Everything is illuminated by the light of our past.

Ik vind een 'dank je' niet echt nodig. Je doet iets voor iemand en als het werkelijk met liefde is dan verwacht je geen dank je. Je doet het niet omdat je er iets voor terug doet maar omdat je het graag doet voor die persoon.
    In publiek vind ik het anderzijds wel netter staan, bij onbekende gaat het er natuurlijk anders aan toe dan bij familie en vrienden. Een 'dank je' is wel beleefd maar ik vind het zo'n grote onzin als iemand boos word omdat je het toevallig vergeten bent.

The happiest people don't have the best of everything, they just make the best of everything.

Hmm ik zeg zelf vaak bedankt eigenlijk. Na het eten zeggen we standaard "het was lekker." Of als iemand drinken voor mij inschenkt dan zeg ik ook bedankt. Ik zeg daarin tegen bijna nooit "alsjeblieft" als ik wat aan iemand geef. Ik snap ook niet zo goed waarom anderen dan zo weinig bedankt zeggen. Ik ben thuis zo opgevoed dat ik de bijzijn van anderen altijd netjes ben. (Plus ik werk in de horeca dus ik ben sowieso best vriendelijk met mensen)

Alleen maar tranen van geluk

Croyance schreef:
    Ik vind een 'dank je' niet echt nodig. Je doet iets voor iemand en als het werkelijk met liefde is dan verwacht je geen dank je. Je doet het niet omdat je er iets voor terug doet maar omdat je het graag doet voor die persoon.
    In publiek vind ik het anderzijds wel netter staan, bij onbekende gaat het er natuurlijk anders aan toe dan bij familie en vrienden. Een 'dank je' is wel beleefd maar ik vind het zo'n grote onzin als iemand boos word omdat je het toevallig vergeten bent.

'If you could see yourself from my perspective, you'll realize there is nothing you need to change about yourself'.