Ik denk dat je fanfictie best definieert als, wanneer je het verhaal uit zou geven, het schending zou zijn op copyrights. Het is een definitie die ik even uit mijn duim zuig, maar volgens mij komt het er wel op neer. Als iemand een verhaal zou schrijven met Harry Styles in de hoofdrol maar 1D bestaat niet, valt dat volgens mij onder OP. Waarom? Die Harry heeft dan niets te maken met de Harry Styles van One Direction en het zou ook geen schending zijn op copyrights moest je het uitbrengen, want er zijn heus wel meer mensen die Harry Styles heten en de Harry van One Direction heeft helemaal geen copyrights op zijn naam staan.
Speelt de band een hoofdrol? Dan is het volgens mij wel fanfictie, want op die bandnaam staan wel copyrights en het is duidelijk dat het verhaal rond de band draait.
Een verhaal met Styles in de hoofdrol, waar 1D niet bestaat, is evenzeer OP als een verhaal met ene Rani Vermalen (om maar even een naam op te noemen, geen idee of die echt bestaat) in de hoofdrol, want de naam zou zo veranderd kunnen worden zonder dat het verhaal verandert.
Natuurlijk zit je dan met de vragen rond: "Wat als er meerdere leden van de band in zitten en 1D nog steeds niet bestaat?" Daar weet ik nu ook niet direct een antwoord op te verzinnen.
Ik ben trouwens tegen het melden van dat soort dingen, want dat gaat erover.
Honek aukera edozein, maitea bat pean irakur daiteke. Ez diotenez, beraz. Da, nahiz itzulitako oker.