• Donderdag 3 juli 2014 was het dan zover: de laatste paar minuten op school gingen in. Niet eens voor een toets of lessen, maar serieus een half uurtje voor het ophalen van mijn rapport. Dat begon om 11 uur en ik stond weer buiten om half 12, over het verspillen van mijn "kostbare tijd" gesproken. Een paar weken hiervoor had ik nog een gesprek met mijn mentrix over hoeveel mensen er doorgaans afvielen in de vierde klas van het VWO. Antwoord: gemiddeld genomen ongeveer een kwart.
    Op onze school waren er dit jaar vier mentorklassen op dit niveau. Ik weet dat er in mijn klas twee mensen bleven zitten, en in een ander 1. Tja... Of de rest van die 25% dan uit de overige twee groepen gehaald moet worden weet ik niet, maar dat lijkt me eigenlijk heel erg sterk. Meer voor de hand liggend is dat er ongelooflijk veel mensen met de hakken over de sloot over zijn gegaan. Dat was sowieso in de klas van een vriendin van me het geval, wat me niet verbaast, aangezien dat ging over mijn klasgenoten van vorig jaar. Zij zijn van het soort mensen die heel precies uitrekenen hoeveel ze moeten halen willen ze nét aan over gaan. Want iets meer werk verrichten voor een 7,5 of hoger in plaats van een 5,6 lijkt niet eens in ze op te komen.

    Zelf ben ik ongelooflijk lui als het om school gaat, maar wel ambitieus. Dat resulteert in een ingewikkelde rekensom waarin ik onderzoek hoeveel ik moet leren voor elk specifiek vak voor het cijfer wat ik daarvoor wil halen. Namelijk: ik weet van mezelf dat veel hoger dan een 7 voor aardrijkskunde me gewoon niet gaat lukken als ik mezelf niet in de stress wil werken, maar dat ik voor filosofie en scheikunde makkelijk beter kan.
    Een vriend van mij heeft dat niet. Hij wil goede, liefst uitmuntende cijfers halen, maar lijkt niet te snappen dat hij daarvoor toch echt aan het werk moet. Hij dreigde te blijven zitten - en daarbij direct te vervallen in een neerwaartse, zeer depressieve spiraal omdat hij dan ofwel naar de havo moest, ofwel naar een andere school omdat hij in de derde ook al was blijven zittend. Gelukkig, of 'helaas', dat is maar hoe je het bekijkt, gaat hij nu wel over. Met twee vijven, weliswaar. Iets wat een aardig contrast vormt met mijn vijf 8-en, zes 7's en twee 6-en.

    Al met al: mijn schooljaar was niet het meest vrolijke, positieve jaar dat ik ooit heb gehad. En zeker niet het meest productieve, planningstechnisch gezien mooie jaar. Maar zeker wel een jaar met veel resultaten en een aardige dosis zelfkennis en bagage. Nu vakantie, werk, en de vraag: hoe zou volgend jaar vergaan?
    De nieuwe schriften liggen in elk geval al klaar ;D . De schone agenda is alweer beschreven en doorgelezen (Loesje-teksten zijn te verleidelijk, haha), klaar om volgeschreven te worden met huiswerkopdrachten die ik grotendeels nooit zal maken omdat ik gewoon te weinig zin heb om ze te doen. Nu over twee weken naar Engeland voor 16 dagen, en dan is de zomer alweer bijna voorbij.

    Hoe is jullie jaar vergaan? Wat hebben jullie naast de lesstof geleerd over jezelf en anderen?

    Liefs,
    Syeira.


    For those I love, I will sacrifice

    Ik ga volgend jaar ook naar 5 vwo. Bij ons was het precies hetzelfde, ongeveer een kwart bleef zitten/ging afstromen.Vooral bleven er mensen uit mijn klas zitten (Wij zijn een klas met Natuur profielen dus natuurkunde en zo en blijkbaar vinden veel mensen dat moeilijker). Uit de economie-kant klassen bleven er ook best wel wat mensen zitten maar toch minder. Wij hadden dus dit jaar 3 VWO klassen en volgend jaar nog maar 2. Best weinig vind ik als je bedenkt dat de klassen dit jaar best groot waren.. Maarja, ik ben blij dat ik het heb gered!

    Ik heb niet zulke mooie cijfers zoals jij (Vijf 8'en? HOE????????? Bij ons ben je al knap als je alles voldoende hebt ahah) maar ik heb dus wel gewoon alles boven de 6 waar ik super trots op ben.

    Zelf had ik dus niet echt moeite met dit jaar maar heel veel mensen uit mijn klas zijn zoals jij al zei met de hakken over de sloot gegaan, niet echt handig aangezien je cijfers blijven staan.

    [ bericht aangepast op 6 juli 2014 - 14:45 ]


    Treat people with kindness

    Je bent over met mooie cijfers! (:
    Ik ga volgend jaar ook naar 5-vwo, helaas zonder twee mensen van mijn huidige klas. Een stroomt af naar havo, de ander gaat naar een andere school en dan heb je nog een aantal mensen dat voorwaardelijk over is.
    Ik heb dit jaar heel erg geleerd om balans te vinden in wat ik doe en hoe aardig mensen voor je kunnen zijn. Door een blessure loop ik nu al twee maanden met krukken en ik ervaar nog steeds hoe behulpzaam vrienden en leraren zijn. Het is echt tof om mee te maken dat mensen met je meedenken en meeleven. Het maakt mijn blessure of de pijn niet minder, maar dat maakt het wel makkelijker en minder erg om doorheen te gaan. Door diezelfde blessure kan/kon ik ook niet meer alles doen wat ik wil, waardoor ik ook geleerd heb om meer aan mezelf te denken en mijn gezondheid bovenop te stellen. Hopelijk herstel ik van de zomer en kan ik volgend jaar gewoon goed beginnen. ^^
    Het viel me wel op dat veel mensen in mijn klas nog gewend zijn om met weinig werk hoge cijfers te halen. Kwamen ze dit jaar niet zo makkelijk mee weg als voorgaande jaren, maar ach. Misschien leren ze iets voor volgend jaar. ;D
    Heel veel plezier in Engeland!


    "Die Erinnerung ist das einzige Paradies, aus dem wir nicht vertrieben werden können."

    Voor mij was de vreugde groot toen ik na de proefwerkweek ontdekte dat ik VWO5 gedag kon zeggen... Net als jij ben ik lui, maar ambitieus. Mij viel het alleen wat zwaarder om goede cijfers te halen, dus ben ik met twee vijven en vier compensatiepunten (één compensatiepunt is een 7, twee compensatiepunten is een acht enzovoorts) over. Die compensatie heb ik niet hoeven gebruiken, omdat twee vijven mag, maar het was nog even spannend of ik de laatste vijf nog weg zou kunnen werken. Ik maak me nu al zorgen om volgend jaar met alle examens en werkdruk...
    Wat ik dit jaar heb geleerd over mezelf is dat ik weet dat ik meer discipline moet hebben, maar dat ik geen idee heb hoe ik dat doe en dat ik dit wel nodig heb om volgend jaar zeker te halen. Dat is voor mij echt een punt om aan te werken, want ik weet dat ik het moet kunnen halen volgend jaar. Ik wil ook niet anders. Ik wil niet nog een jaar op deze school zitten als ik kan leren wat ik wil leren op de universiteit na volgend jaar. Over anderen heb ik niets geleerd en ben ik alleen maar weer herinnerd aan hoe ze zijn en hoe mensen ergens op een totaal andere manier in kunnen zitten dan jij en dat dit best lastig kan zijn. Soms is het ook goed om gewoon weer herinnert te worden aan iets wat je al lang weet.


    Hamartia

    @Atrian: ik heb ook zo goed als geen zelfdiscipline, maar op een gegeven moment zet ik gewoon alles uit omdat ik weet dat als ik er dán niets aan ga doen, ik faal en een onvoldoende haal. Dan zet ik muziek op zonder gesproken tekst, omdat dat me afleidt, en zet verder alles uit op mijn computer etc. Dan zeg ik tegen mezelf: je moet nu dit doorlezen. Je neemt er sowieso een uur voor en als het langer duurt ben je gewoon fucked en moet je langer doorwerken. :'), tragisch genoeg werkt alleen dat bij mij. Maar ja, met die methode - die ik pas aan het einde van het jaar ontdekte - heb ik wel mijn proefwerkweek beter gemaakt dan ooit. Daar ben ik best trots op...


    For those I love, I will sacrifice

    Ik zit nu in spanning te wachten of ik over gestemd ga worden of niet, want op mijn cijfers zou ik het niet halen.
    Ik heb dit jaar zo ongelooflijk veel gemist door depressie en panic disorder, dat ik mijn cijfers niet goed bij heb kunnen houden, en op het gymnasium is dat niet ideaal. Ik hoop zo dat ik over mag..


    Spinning around, I'm weightless.

    Ik hoop het ook voor je! Dat is wel een heel vervelende manier om niet over te gaan, inderdaad.


    For those I love, I will sacrifice

    Niet heel lullig bedoeld, maar heb je je wel bedacht dat sommige mensen die net overgaan het gewoon echt lastig kunnen vinden?


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Het grootste deel van mijn jaarlaag die niet overgaan hebben gewoon het hele jaar niks gedaan haha.


    Spinning around, I'm weightless.

    Natuurlijk weet ik dat veel mensen het verschrikkelijk lastig vinden, maar het grootste deel van die klas zeker niet. Ze zijn zo slim, maar doen er gewoon zo weinig voor. Dat vind ik zonde. Niets ten nadele van de mensen die het echt moeilijk vinden natuurlijk!


    For those I love, I will sacrifice