• Ik ben voor stage een boekje aan het maken met verschillen tussen de geslachten. Ik weet nu gewoon niks meer te verzinnen en vraag jullie om hulp.

    Eisen, het is voor een meisje van drie dus niet te moeilijk. De woorden hij of hem moet in een zinnetje kunnen omdat dat de woorden zijn die ik haar ga leren.

    Wat ik heb
    Hij is het broertje en zij is de zus
    Hij heeft een shirt, zij een jurk
    Hij heeft kort haar zij lang haar
    Hij is een jongen, zij een meisje

    Alvast bedankt


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    COBAI schreef:
    Ik kan alleen maar aan geslachtsdelen denken. (cat)

    Sorry, ik heb het niet zo op stereotypes. Ik houd ook van blauw en draag altijd broeken en shirts, ben ik daarom een jongen? (krul)


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    IrishNialler schreef:
    (...) het is niet zozeer dat ik daarop druk maar ik moet haar na een observatie dit leren. Tuurlij vertel ik dat meisjes ook shirts dragen en met autos spelen maar dit is voor kinderen herkenbaar

    Ik vind het maar een vreemde opdracht eigenlijk. Mij werd dat vroeger ook geleerd, begrijp me niet verkeerd, maar ik vind het een beetje "ouderwets" om ervan uit te gaan dat jongens met auto's en meisjes met poppen spelen. Je zegt nu wel dat je erbij gaat vertellen dat andersom ook mogelijk is, maar je blijft de nadruk leggen op wat "normaal" is - bovendien denk ik niet echt dat kinderen op zo'n jonge leeftijd ook door gaan hebben dat meisjes ook broeken dragen. Natuurlijk kan jij er niets aan doen dat je die opdracht gekregen hebt, maar ik vind het vreemd dat men nog altijd zulke dingen leert aan kinderen. Anyways, veel succes met je stage nog! (:

    [ bericht aangepast op 31 mei 2014 - 13:45 ]


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    Square schreef:
    Hm, al deze zinnetjes zijn inderdaad erg stereotyperend. Maar je zegt dat het om de woorden hij/hem gaat, dus op zich hoef je dan toch helemaal geen stereotypes te gebruiken? Sommige dingen kun je natuurlijk niet echt aanpassen, zoals die van broertje/zus, maar hier een paar voorbeelden van zinnen waar eigenlijk echt geen stereotypes voor nodig zijn:
    Hij speelt graag met autos en zij met poppen. > Hij speelt graag met auto's en zij met vliegtuigjes.
    Hij houdt van blauw en zij houdt van roze. > Hij houdt van geel en zij houdt van groen.
    Hij heeft kort haar en zij heeft lang haar. > Hij heeft blond haar en zij heeft zwart haar.

    Of begrijp ik het nu verkeerd en gaat het er juist om dat de kinderen typische verschillen tussen jongens en meisjes opmerken? Want dan vind ik de hele opdracht een beetje raar, om eerlijk te zijn. Dan kun je natuurlijk ook niet anders dan op stereotypes terug te vallen, want anders zíjn er helemaal geen typische verschillen tussen jongens en meisjes, zeker niet op die leeftijd. :/
    het is dfe bedoeling dat ik haar de verschillen leer. Zeggen dat hij blond heeft en zij zwart heeft dus geen nut. Het gaat erom dat ze de herkenbare punten leert herken. En ja dit zijn stereotypes maar anders gaat dit niet lukken.

    De mensen die reageren graag over de vraag, ik heb heus wel door dat dit stereotyperend is maar daar heb ik dus niks aan!


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Zij huppelt en hij rent?


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    ik zou stereotiepen noemen maar achteraf in het boekje een pagina maken waar de rollen dan helemaal verwisseld zijn en dat ook dik oke is. Dat iedereen leuk is ofzo.


    Maybe we should doubt our fears instead our dreams.

    Oh ja, lekker stereotyperend inderdaad. Maar goed deze opdracht is dan ook een veralgemenisering van dit alles.
    Goed ik heb er nog wel twee;
    - hij voetbalt / zij hockeyt
    - hij heeft korte nagels / zij heeft lange nagels (misschien niet helemaal wat je zoekt, want dan kun je ook zeggen; hij heeft dit wel en zij heeft dit niet of andersom)


    Hamartia

    Oh, is het meestal ook niet zo dat jongens ietsje langer/groter zijn dan meisjes?


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Ik zit hier nu met een enorme grijns, maar dat heeft alles te maken met de opmerking van m'n eigen kleine van het verschil tussen een jongen en een meisje :'D Thomas zegt namelijk altijd: Ik heb een pietje, dus ik ben een jongen. Mama heeft geen pietje, en daarom is ze een meisje. Lang leve de logica van een 5 jarige :'D

    En dan heel off topic, wat me nog harder deed lachen van de week... ik stond onder de douche, en de kleine piepte de badkamer binnen... Hij bekijkt me zo en concludeert dan... mama, je hebt geen pietje, maar toch kan je plassen. Geen idee waar hij dat vandaan haalde, maar ik heb hem weggestuurd om me daarna dood te lachen erom.

    En dan nu terug on-topic... tja, het stereotype dat jongens met auto's spelen en meisjes met poppen, het is er gewoon. Mensen kunnen zeuren over hoe belachelijk het is, maar goed, over het algemeen willen alle vaders dat hun zonen met auto's spelen, en niet met poppen. Ik zeg ook altijd, als Thomas met 'meisjesspeelgoed' wil spelen, dan koop ik dat, maar m'n vriend (en vader en schoonvader) zijn daar faliekant op tegen omdat dat voor 'meisjes' is. Stukje mannelijk trots, i guess. Net zoals dat ik Thomas absoluut geen roze mag aantrekken, want dat is ook voor meisjes. En tja, stiekem vind ik roze shirts ook niks voor jonges, can't help it :'D
    In dat opzicht ben ik het verder echt eens met de opmerking van Grizzly. Noem de stereotypes, maar doe daarna de rollen omdraaien, zodat de kinderen begrijpen dat het het andersom ook oke is. Zelf vind ik stereotypes erg handig om te gebruiken op die leeftijd, aangezien ze herkenbaar zijn voor kinderen, maar ik ben ook van mening dat ze moeten weten dat het niet 'verplicht' is, en dat het ook gewoon oké is als jongens met poppen spelen en meisjes met auto's, enzo.

    Wij hebben echter het verschil tussen een jongen en een meisje aan Thomas uitgelegd aan de hand van anatomie, en dan natuurlijk op formaat van een 3/4 jarige met dat jongens een plassertje (inmiddels pietje geworden) hebben en meisjes niet.
    Want uiteindelijk is het dat wat het verschil maakt, en niks anders XD


    “If you can smile when things go wrong, you have someone in mind to blame.”