• Ik ben dus een verhaal aan het schrijven [OP] en in het begin speelt het zich af in Amsterdam, gewoon omdat Brussel zo saai is :'D
    Anyway, mijn hoofdpersonage - Ethel - doet dus gymnasium aan een school in Amsterdam, maar ik ben zonet te weten gekomen dat het hele schoolsysteem in Nederland complexer ineen zit dan hier bij ons :'D
    Omdat ik dus in het topic over de schoolsystemen niet genoeg informatie vond, stel ik er hier maar even een paar vragen over.

    - Hoe zit het nu in vredesnaam met cito-testen? (Wanneer krijg je die, wat houden ze in, ...)
    - Hoe zit het met afstromen en blijven zitten? (Wanneer wordt je verplicht tot één van de twee, in welke gevallen laten ze je net door, ...)
    - Als je van Gymnasium naar Atheneum gaat, moet je dan het een of ander doen voor bepaalde vakken zodat je goed mee kunt het volgende jaar?
    - Hoeveel procent moet je halen om er door te zijn op het einde van het jaar?

    Misschien komen er nog vragen, maar dit zijn ze voor nu even nu (:
    Alvast bedankt!


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Oke ik ga proberen duidelijk te zijn, maar omdat ik op nogal een vreemde school zit kan het soms niet kloppen!

    - Hoe zit het nu in vredesnaam met cito-testen? (Wanneer krijg je die, wat houden ze in, ...) Je krijgt ze in feberuari groep 8. 3 dagen lang ); Je krijgt verschillende onderdelen (Taal, Spelling, Rekenen en Wereldorientatie volgens mij.) Daar komt een punt uit van minstens 500 maximaal 550. Aan de hoeveelheid punten zit je niveau.
    - Hoe zit het met afstromen en blijven zitten? (Wanneer wordt je verplicht tot één van de twee, in welke gevallen laten ze je net door, ...) Bij op school welkt het heel anders dus ik denk dat ik je hiermee niet kan helpen. Wij hebben ja's en nee's voor ieder vak. Heb je 5 nee's voor verschillende vakken blijf je zitten. 4 tot 2 nee's is overleg. Anders ga je gewoon over.
    - Als je van Gymnasium naar Atheneum gaat, moet je dan het een of ander doen voor bepaalde vakken zodat je goed mee kunt het volgende jaar? Weet ik niet. Volgens mij moet je dan gemiddeld iets van een 8 staan (kan ook pure onzin zijn....weet ik niet zeker)
    - Hoeveel procent moet je halen om er door te zijn op het einde van het jaar? Werkelijk geen idee.

    Hopelijk heb je er iets aan (:

    [ bericht aangepast op 11 mei 2014 - 14:00 ]


    wat was dit ookalweer

    Oh uhm... Ik doe VMBO, dus ik weet niet alles, maar volgens mij is het zo:
    -Cito toetsen doe je in groep acht van de basisschool, ook doe je er een in groep zeven (daarna heb ik nooit meer een cito toets meer gezien, maar dat kan aan niveau liggen)
    -dit geldt tenminste op VMBO, geen idee hoe het op VWO is: als je drie tekorten staat(3 vijven, een 4 is twee vijven) stroom je af, maar als je dat echt niet wilt, kan je overleggen of je mag blijven zitten(niet altijd mogelijk)
    -Van gymnasium naar atheneum weet ik niet, maar als je van VMBO naar Havo wilt, moet je van de vakken die je niet had op vmbo, een verslag maken. Daar krijg je een cijfer voor.
    -geen idee. Ik heb nog nooit iets over procenten gehoord. Volgens mij moet je gewoon minder dan drie tekorten staan.

    Maar ik doe VMBO, dus VWO kan natuurlijk anders zijn.


    And don't forget, Elvendork! It's unisex!

    Ik weet lang niet alles maar wat ik weet vertel ik wel. :Y)
    -Cito-toetsen krijg je om te kijken of je op het goede niveau zit, als je geen tekorten staat is er niks aan de hand maar als je bespreekgeval bent kan het aantal punten dat je voor de Cito krijgt meewegen.
    -Met 0 tot 2 tekorten kan je gewoon doorgaan naar het volgende jaar, met 2 tot 4 tekorten ben je bespreekgeval en met meer dan 4 tekorten moet je sowieso afstromen, de regels over blijven zitten weet ik niet.
    - Als je van gymnasium naar atheneum gaat gaan er toch alleen twee vakken af, dus het lijkt me niet dat je het een en ander voor bepaalde vakken moet doen?
    - De laatste; ik heb geen flauw idee over welke procenten je het hebt. :s

    [ bericht aangepast op 11 mei 2014 - 14:06 ]


    He cannot pass by without touching and moving and shaping and changing every thing, every boy-city, in his path.

    - Hoe zit het nu met de cito-testen?
    Een cito maakt men in feite in groep acht, dit is te vergelijken met zesde klas gok ik. Je bent hier tussen de elf tot dertien jaar (ligt er maar net aan of je een jaar bent blijven zitten of hebt overgeslagen). Dit is een week lange test waar je na een paar weken uitslag over krijgt. Hier komt een score op uit waaruit blijkt welk niveau je aan kan. Een soort richtlijn, de docent die je op dat moment hebt kan er wel mee instemmen of het klopt of niet. Cito's worden trouwens afgeschaft.

    - Hoe zit het met afstromen en blijven zitten?
    Blijven zitten is in feite bij elkaar school anders (Bij mij op school kon je bijvoorbeeld niet blijven zitten en enkel afstromen). Ik zat op Dalton middelbaar onderwijs, waardoor ik hier vrij weinig ervaring mee heb. Je kan in ieder geval afstromen als je bijvoorbeeld weet dat je moet blijven zitten. Dan kan je van 2HAVO afstromen naar 3VMBO zodat je niet hoeft te blijven zitten. Blijven zitten gebeurd meestal gewoon door teveel onvoldoendes op je rapport aan het einde van het jaar-- dus elk punt onder de 5.5.

    Als je van het Gymnasium naar Atheneum gaan, moet je dan het een of ander doen voor bepaalde vakken zodat je goed mee kunt het volgende jaar?
    Er is geen verschil in gymnasium en atheneum, alleen dat je bij gymnasium Latijn en Grieks krijgt en bij Atheneum niet. (Dit was bij mij op school het geval in ieder geval).

    Hoeveel procent moet je halen om er door te zijn op het einde van het jaar?
    Nederlandse schoolsysteem werkt niet met procenten of gemiddeldes. Je krijgt gewoon een eind rapport aan het eind van het jaar met cijfers. Van 1 tot 10, hierbij is 1 het laagst en 10 het hoogst. Er worden vergaderingen gehouden of je over gaat of niet. Als je een erg zwaar jaar achter de rug hebt gehad en bijvoorbeeld wel 3 onvoldoendes, kan het zijn dat je alsnog overgaat en ze je het voordeel van de twijfel geven.

    Als je meer vragen hebt, kun je die trouwens gewoon stellen. (:

    [ bericht aangepast op 11 mei 2014 - 14:10 ]


    Her heart was a secret garden and the walls were very high.

    Over het Gymnasium naar Atheneum: Gymnasium heeft precies dezelfde stof als Atheneum, maar dan met Grieks en Latijn erbij. Als het goed is zou je dus moeiteloos van Gymnasium naar Atheneum kunnen gaan. (Denk ik)

    De cito is hierboven al uitgelegd en van de rest heb ik eigenlijk geen idee. Volgens mij zit dat per school weer anders.


    -

    (Geantwoord hoe het voor mij was.)
    - Hoe zit het nu in vredesnaam met cito-testen? (Wanneer krijg je die, wat houden ze in, ...)
    Die krijg je in groep acht om te bepalen naar welk niveau je kunt gaan. Standaard vakken zoals taal, rekenen etc. Ik had zelf niet de cito toets. Wij hadden nog de drempeltoets - wat eigenlijk hetzelfde inhoud.
    - Hoe zit het met afstromen en blijven zitten? (Wanneer wordt je verplicht tot één van de twee, in welke gevallen laten ze je net door, ...)
    Als het niveau te hoog is en je veel onvoldoendes haalt, kun je blijven zitten, maar als je denkt (en leraren denken) dat je het niet redt op dit niveau, dan kun je ook afstromen naar een lager niveau. Ik weet het niet helemaal, want ik heb er zelf geen last van gehad. Maar de meesten bleven bij ons eerst zitten en als het echt niet ging, stroomden ze af.
    - Als je van Gymnasium naar Atheneum gaat, moet je dan het een of ander doen voor bepaalde vakken zodat je goed mee kunt het volgende jaar?
    Nee, volgens mij niet? Gymnasium en atheneum zijn naar mijn weten precies hetzelfde. Enkel gymnasium heeft nog Latijn en Grieks in het pakket. Dus die vallen dan weg in Atheneum. Voor de rest was het bij ons dat atheneum en gymnasium bij keuzevakken ook nog bij elkaar in de klas zaten. Enkel bij lessen zoals Nederlands, Engels, Latijn etc zitten die twee uit elkaar.
    - Hoeveel procent moet je halen om er door te zijn op het einde van het jaar?
    Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen, want sinds ik van school ben zijn er een aantal dingen veranderd qua wanneer je het haalt of niet. Volgens mij mag je maar één vijf (uit tien) staan bij Nederlands, wiskunde en Engels. En je moet compensatie hebben... nah, ik weet niet. (':


    "Chaos often breeds life, when order breeds habit."

    Oké, bedankt iedereen (: Nog een vraag: Mag je maar drie tekorten hebben in totaal of worden alle punten voor wiskunde (bijvoorbeeld), met elkaar verrekend? En als je dan bijvoorbeeld voor Frans, Duits en Wiskunde in totaal gebuisd bent moet je blijven zitten?


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Grohl schreef:
    Oké, bedankt iedereen (: Nog een vraag: Mag je maar drie tekorten hebben in totaal of worden alle punten voor wiskunde (bijvoorbeeld), met elkaar verrekend? En als je dan bijvoorbeeld voor Frans, Duits en Wiskunde in totaal gebuisd bent moet je blijven zitten?

    Alle proefwerken van wiskunde van het jaar worden berekend en daar komt een gemiddelde op uit. Houdt er wel rekening mee dat de ene wiskundetoets bijvoorbeeld drie keer meetelt en een ander maar één keer. Ik heb geen flauw idee wat gebuisd is trouwens.


    Her heart was a secret garden and the walls were very high.

    Grohl schreef:
    Oké, bedankt iedereen (: Nog een vraag: Mag je maar drie tekorten hebben in totaal of worden alle punten voor wiskunde (bijvoorbeeld), met elkaar verrekend? En als je dan bijvoorbeeld voor Frans, Duits en Wiskunde in totaal gebuisd bent moet je blijven zitten?


    Als het drie vijven zijn, ben je als het goed is een bespreekgeval. Maar als er één daarvan al een vier is (wat telt als twee onvoldoendes eigenlijk), dan blijf je zitten. Dus het hangt er vanaf hoe erg je onvoldoendes zijn haha.


    "Chaos often breeds life, when order breeds habit."

    Aria schreef:
    (...)
    Alle proefwerken van wiskunde van het jaar worden berekend en daar komt een gemiddelde op uit. Houdt er wel rekening mee dat de ene wiskundetoets bijvoorbeeld drie keer meetelt en een ander maar één keer. Ik heb geen flauw idee wat gebuisd is trouwens.


    Gebuisd betekend dat je er niet door bent, wat bij ons minder dan een vijf en bij jullie minder dan een zes betekent, denk ik (:
    Maar erg bedankt! (:


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Grohl schreef:
    Oké, bedankt iedereen (: Nog een vraag: Mag je maar drie tekorten hebben in totaal of worden alle punten voor wiskunde (bijvoorbeeld), met elkaar verrekend? En als je dan bijvoorbeeld voor Frans, Duits en Wiskunde in totaal gebuisd bent moet je blijven zitten?


    Alles bij elkaar volgens mij.
    Wacht! Stel dat je zes vakken hebt en sit zijn je cijfers:
    Vak1- 6.3
    Vak2- 5.2
    Vak3- 4.5
    Vak4- 7.4
    Vak5- 6.6
    Vak6- 5.5

    Afgerond is dat dus:

    Vak1- 6
    Vak2- 5
    Vak3- 5
    Vak4- 7
    Vak5- 7
    Vak6- 6

    Dit persoon is dus gewoon door naar het volgende jaar, maar als hij een 5.4 voor vak6 zou hebben, was hij een bespreekgeval. Want dan heeft hij 3 vijven.


    And don't forget, Elvendork! It's unisex!

    - Hoe zit het nu in vredesnaam met cito-testen? (Wanneer krijg je die, wat houden ze in, ...) Dit is al goed beantwoord door Armastus
    - Hoe zit het met afstromen en blijven zitten? (Wanneer wordt je verplicht tot één van de twee, in welke gevallen laten ze je net door, ...) Toen ik zelf van atheneum naar de havo ging, kreeg ik een keuze. Ik stond 3 vijven en 1 vier en kon blijven zitten -mijn derde jaar overdoen- of naar 4 havo. Ik heb gekozen naar 4 havo te gaan, aangezien ik daar met mijn NG-profiel geen talen hoefde -naast Nederlands en Engels-. Bij ons mag je door als je twee vijven of één vier staat. Ze noemen het bespreekzone, maar eigenlijk gaat iedereen door. -beginnend bij het tweede jaar dan- Bij meer moet je blijven zitten of een niveau omlaag.
    - Als je van Gymnasium naar Atheneum gaat, moet je dan het een of ander doen voor bepaalde vakken zodat je goed mee kunt het volgende jaar? Het verschil tussen gymnasium en atheneum is dat bij gymnasium je Grieks en Latijn krijgt, naast alle vakken die je op atheneum krijgt. Dus als je van gymnasium naar atheneum gaat, gebeurt er, volgens mij, niets behalve dat je geen Grieks en Latijn krijgt.
    En wij hebben geen procenten geloof ik x)

    Als je nog meer vragen hebt kan je me ook wel een GB sturen, ik ken op ieder niveau mensen :]

    [ bericht aangepast op 11 mei 2014 - 14:20 ]


    If a writer falls in love with you, you can never die

    Grohl schreef:
    Oké, bedankt iedereen (: Nog een vraag: Mag je maar drie tekorten hebben in totaal of worden alle punten voor wiskunde (bijvoorbeeld), met elkaar verrekend? En als je dan bijvoorbeeld voor Frans, Duits en Wiskunde in totaal gebuisd bent moet je blijven zitten?


    Wij noemen tekorten gewoon onvoldoendes en gebuisd is niet gehaald. Die woorden gebruikt niemand hier.


    Your make-up is terrible

    Grohl schreef:
    Oké, bedankt iedereen (: Nog een vraag: Mag je maar drie tekorten hebben in totaal of worden alle punten voor wiskunde (bijvoorbeeld), met elkaar verrekend? En als je dan bijvoorbeeld voor Frans, Duits en Wiskunde in totaal gebuisd bent moet je blijven zitten?


    Drie tekorten in totaal en dan gaat het over de gemiddelde cijfers. Dus je eindcijfers. Je mag dus bv drie keer een 5 hebben of twee keer een 5 en één keer een 4.
    Maar dat ligt ook heel erg aan je situatie, etc. Meestal is drie keer een 5 nog bespreekbaar, maar meer dan dat is meestal meteen een jaar over doen, behalve als je afstroomt, dacht ik. Ligt ook aan je cijfers x'D
    En je kunt trouwens heel makkelijk van Gymnasium naar Atheneum afstromen. Je laat enkel Latijn en Grieks vallen ='D Is ook handig als je blijven zitten wilt omzeilen en je hebt voor Latijn en Grieks onvoldoendes.

    [ bericht aangepast op 11 mei 2014 - 14:29 ]


    If you don't stand for something, you'll fall for anything.

    Assassin schreef:
    (...)

    Wij noemen tekorten gewoon onvoldoendes en gebuisd is niet gehaald. Die woorden gebruikt niemand hier.


    Op mijn school spraken we wel over tekorten, in plaats van onvoldoendes :Y) Je mocht 3 tekorten, wat niet meteen gelijk staat aan 3 onvoldoendes, want een 4 staat gelijk aan 2 tekorten. Dus als je twee keer een 5 had en een 4, had je 4 tekorten en had je dus pech. Terwijl je wel maar 3 onvoldoendes had.


    If you don't stand for something, you'll fall for anything.