Ik heb zelf een ademhalingsoefening geleerd: 4 tellen flink door je neus inademen, 4 tellen je adem vasthouden, 4 tellen je adem door je mond uitblazen en 4 tellen wachten. Dan adem je opnieuw in enzovoort, enzovoort.. Dit kan je (ik zeg maar even wat) 10 minuten ofzo doen, zodat de jongeren het effect op je lichaam merken, dat je er rustiger van wordt.
Dat aan- en ontspannen van de spieren heb ik ook in een vorm geleerd (ik weet niet of er meerdere vormen zijn, dat zal vast wel. Dit is er een van). Bij deze oefening ga je je spieren in groepen aan- en ontspannen en het werkt het makkelijkst als je op een stoel zit en je ogen dicht doet. Je begint met het aanspannen van je voeten (en ontspannen), daarna je onderbenen, vervolgens bovenbenen, bilspieren, buik, je armen en als laatste je gezicht (alsof je je ogen hard dichtknijpt).
Hopelijk heb je wat aan deze twee oefeningen (; En voor de rest.. Wat de mensen hierboven ook zeggen. Kijk op internet naar yoga oefeningen, meditatie of rustige muziek (reiki bijvoorbeeld). Tai chi werkt -naar het schijnt- ook ontspannend.
Oh, en inhakend op wat Allister zegt. Zoiets heb ik op school een keer gehad, toen vertelde de leraar inderdaad een verhaal terwijl wij onze ogen dicht moesten houden. Hij gebruikte hierbij nog een trommel om zo'n eentonige maat aan te geven.
Inspiration can hit you any time