• Hey hallo mensen van Quizlet!

    Ik heb me de laatste tijd steeds meer verdiept in het verhaal en dan vooral de vrijheid en het avontuur in het verhaal. Het staat immers volledig verbonden met elkaar. Zonder vrijheid kon avontuur niet plaatsvinden en zonder een enkel avontuur (ook al is het maar een kleine beslissing gemaakt door jezelf) heeft vrijheid ook geen zin.
    Zo begon ik mezelf de vraag te stellen:'Waarom zijn mensen zo geïntrigeerd door verhalen?'

    Ik ben een examenleerling van een havo-school en ik ben een tijdje geleden aangenomen op de Hoge school voor de Kunsten Utrecht. Op deze school zal ik de studie van Animation gaan leren. Iets wat flink aan bod komt bij deze studie is, je raadt het al, het verhaal! Ik heb vanaf kinds af aan al een zwak gehad voor verhalen. Mijn moeder las ze voor en een paar jaar later verzon ik zelf veel verhalen. Dan zat ik bijvoorbeeld bij een vriend op de trampoline en deden we alsof we spionnen waren die dingen moesten ophalen uit gebouwen en zo snel mogelijk weg moesten komen zonder dood geschoten te worden. Dit waren geen oppervlakkige verhaaltjes. We bedachten namelijk hele verhaallijnen tussen dit grote onderwerp door en zo konden we uren lang op de trampoline springen. Verder was ik op vakantie in Frankrijk altijd bezig met mijn Pokemonfiguurtjes. Ik heb twee oudere zussen die toch wel een paar jaartjes ouder zijn dan ik, waardoor ik me op bepaalde momenten alleen moest vermaken. Zij gingen in de avond uit en dan bleef ik samen met mijn ouders achter in het appartement. Mijn ouders keken dan televisie of lazen een boek, terwijl ik mezelf uren vermaakte door met mijn Pokemonfiguren aan de eettafel te spelen. Samengevat: ik was op jonge leeftijd al geïntrigeerd door het verhaal en dat ben ik nu nog steeds.

    Ten eerste dacht ik aan het 'verhaal'. Met dit 'verhaal' bedoel ik niet een bepaald verhaal, maar elk verhaal wat je hoort, voelt, ruikt, leest, bekijkt enzovoort. Wat is de rede dat de mens zo is geïntrigeerd door het verhaal? Ik bedacht een paar redenen. Ten eerste, het verhaal inspireert mensen: karakters in verhalen doen dingen die het gewone individu minder snel zou doen of mee zou maken. Ze stappen eerder uit hun comfortzone en gaan hier (meestal) op een goede manier mee om. Sommige mensen gebruiken de keuzes die er ooit zijn genomen in bepaalde verhalen om een goede oplossing te vinden voor keuzes uit hun persoonlijke leven. Ten tweede: er is geen limiet van plaats of tijd. In een verhaal bestaat er altijd een bepaalde tijd en plaats. denk maar eens aan het boek en de film Narnia: dit verhaal speelt zich oorspronkelijk af in Engeland en gaat over het land Narnia, de tijd is in de eerste helft van de 20e eeuw. De mens houdt ervan omdat die limiet van het hier en nu niet bestaat in het verhaal. Op die manier krijgen ze een blik van iets nieuws, iets wat zij zelf nog nooit hebben meegemaakt. En ten derde: we zijn jaloerse varkens. We zouden graag uit onze huidige maatschappij stappen en onze grenzen verleggen, maar zijn te bang om uit onze 'comfortzone' te stappen. We hunkeren naar spanning en iets ongewoons in het leven, net zoals karakters in verhalen, maar vinden niet zo 1, 2, 3 iets waar we deze spanning in kunnen vinden.

    Verder zou ik graag de verschillende mediums van verhalen willen verduidelijken. Ten eerste heb je het gesproken verhaal, denk maar eens aan een cabaretvoorstelling waarbij de cabaretier een verhaal verteld over zijn reis naar Australië tien jaar geleden. Dit verhaal wordt meestal overtuigend weergegeven en je kan enigszins een voorstelling maken over hoe zijn reis geweest zou zijn. De momentjes dat hij van de ene stad naar de andere stad trekt vergeet je een beetje maar je onthoudt de hoogtepunten, bijvoorbeeld dat hij in een koala-reservaat was en daar een koala heeft gered van een dodelijke val.
    Ten tweede heb je het geschreven verhaal, denk maar een aan een autobiografisch boek van de cabaretier waar ik het net over had. In een boek moet je je altijd concentreren op de tekst en merk je meestal alle momenten in het boek op. Je kan je een goed beeld vormen van zijn reis naar Australië, vooral wanneer de tekst een voorstellend is. Wat ik hiermee bedoel is dat de tekst veel uitleg geeft over locatie, tijd, emoties, keuzes enzovoort.
    En ten derde heb je het gespeelde of gefilmde verhaal, denk maar een aan een verfilmde versie van het autobiografische boek van het vertelde verhaal van de reis van de cabaretier naar Australië (zo dat is een hele mond vol). Met zo'n film hoef je je niet zo erg te concentreren als bij het boek, maar het voordeel is wel dat je het allemaal duidelijk ziet als hoe het verhaal het echt had bedoeld.
    Uiteindelijk zal je je hoogstwaarschijnlijk het boek het meest herinneren, simpelweg omdat je je daar het meest in hebt verdiept en hebt geconcentreerd.

    Ik hoop dat ik jullie met dit stukje een beetje heb kunnen amuseren en als jullie nog meer toevoeging hebben op dit stukje, moet je het maar in een reactie schrijven! Bedankt voor het lezen!