Je kunt altijd een andere opleiding gaan doen als het echt zo erg tegenzit. Wil je dat niet, dan zul je toch echt moeten doorbijten en een hooivork in je reet steken. Je hebt de vrijheid om van opleiding te wisselen.
Over het geen doel hebben en daar niet mee kunnen leven, daar kan ik heel goed in meepraten. Ik heb ook een doel nodig en voor jaren was dat van de middelbare school afkomen. Nou, doel bereikt... En nu... Ik heb op het moment een tussenjaar, geen idee wat ik moet studeren, werkeloos en vriendloos. AL mijn vriendinnen zijn wel al aan het studeren en hebben geen tijd voor me, want ze wonen nu ook allemaal zo lekker ver weg. Ik voel me ontzettend nutteloos en daar word ik heel ongelukkig van. Ik ben nu zelf hard bezig om weer een doel te krijgen, een idee van wat ik wil studeren. Maar zolang ik dat idee nog niet heb, heb ik maar besloten om mijn taarten en lekkernijen kookboekje door te gaan werken. Heb zojuist een citroentaart gebakken, ik ben benieuwd...
Maar goed, probeer ook iets te vinden waar je je aan op kan trekken zolang je nog zoekende bent naar een doel. Laat je niet in die spiraal vallen en als je merk dat je dat wel doet, vindt iets om je aan op te trekken. Je hoeft niet altijd maar je toekomst op orde te hebben, dat is iets wat de maatschappij er bij ons indrukt, maar je hoeft niet altijd precies te weten wat je gaat doen en hoe je het gaat doen. Dat laat weinig ruimte over voor aangename verassingen. Blijf genieten van de kleine dingetjes en zoek een nieuwe opleiding.
Over het geen zin hebben om af te spreken, soms moet je zin maken om er heen te gaan en op het moment dat je bij iemand ben, is het goed en kun je ook genieten. Als je telkens toegeeft aan het 'geen zin hebben', wordt je alleen maar ongelukkiger, omdat je op een gegeven moment nergens zin meer in heb en niets meer gaat doen. En 24/7 achter de laptop is na een paar dagen al niet leuk meer. Trust me, I did that for two months.
Werk zoeken is sowieso iets wat niet leuk is. Maar het is vaak het proces van ernaar toegaan waar je bang voor bent. Als je eenmaal in gesprek zit, zul je merken dat ze hartstikke aardig zijn en dat alles goed is. Er zijn ook heel veel baantjes waarvoor je via het internet kan solliciteren, dan kun je alvast de eerste fase zo doen, maar als ze interesse hebben in je, zul je toch op gesprek moeten komen. Dan nog een keer: hooivork in je reet. Het er naar toe gaan is waar je bang voor bent, de gesprekken vallen altijd HEEL erg mee. Denk eraan, als zij mensen zoeken, willen ze jou juist heel graag hebben! Als je uitgenodigd wordt voor een gesprek, ben je vaak al aangenomen, maar willen ze gewoon nog wat dingetjes met je doornemen. Nieuwe dingen doen is eng. Nieuwe mensen ontmoeten is eng. Maar soms moet je en dan kun je beter het beste ervan maken, toch?
VERGELIJK JEZELF NOOIT MET JE BROERS/ZUSSEN. Daar kom je nergens mee, je wordt er alleen maar ongelukkiger van. Jij kunt op jou manier ook succesvol zijn. Als je blijft kijken naar het succes van een ander, vergeet je je eigen succes te maken. Ik denk dat bij je broer ook niet alles zomaar naar binnen gewaaid is, want dat gebeurd niet! Niet alles komt zomaar aanwaaien, niet alles wordt je door het leven in de schoot geworpen. Je moet er voor werken. Voor je succes, voor je geluk, voor jezelf.
Je ouders pushen je, omdat ze van je houden. Omdat ze het beste voor hun kind willen. Maar daar kunnen ze ook te ver in gaan. Ik denk dat als jij een keertje rustig gaat zitten met je moeder en hier over praat, ze je vast wel wat ruimte zal geven. Zij weet niet dat jij vind dat ze je pusht, als jij het haar niet vertelt.
Veel succes meid!
#WWED - What Would Emma Do?