• Ik zit dus met een soort van klein probleem.
    Ik zit momenteel in drie atheneum, en moet mijn voorlopige profielkeuze morgen inleveren. Ik ga voor een Economie & Maatschappij profiel met M&O in mijn verplichte deel en Kunst-Beeldend in mijn vrije deel. Nu alleen nog één keuze: welke moderne vreemde taal ga ik kiezen?
    Ik ben in beide vakken niet goed: voor Duits sta ik een 5.4 en voor Frans een 5.7 wat beide onvoldoendes zijn bij mij op school. Dat ik voor Frans wat hoger sta komt omdat ik voor de vakantie een 8.2 heb gehaald voor een SO die 10 keer mee telde; wat dus ervoor zorgde dat ik 0.3 omhoog ging.

    Mijn Duits docent geeft gewoon goed les, en ik heb ook mede daardoor iets meer plezier in Duits dan als ik bij de Frans les zit. Mijn Frans docent is momenteel waardeloos, maar na de toetsweek [week van 17 maart] krijgen we een andere docent en hopelijk zal dit helpen. Deze docent heb ik in mijn tweede jaar gehad en hij is een erg fijne en goede docent.
    Qua advies heb ik voor beide talen een vraagteken advies gehad; de decaan zei dat ik mijn vakdocent hierover moest mailen/met hem moest praten. Ik heb ze gemaild aan het begin van de vakantie, en nu is het ondertussen zondag en heb ik nog geen antwoord gehad.

    Dus nu zit ik met een probleem; want ik moet het morgen inleveren.
    Op basis van mijn verhaal, wat kan ik het beste kiezen qua taal? En wat raden jullie aan, of wat hebben jullie gekozen en om welke reden?

    Als ik het zo hoor zou ik voor Frans gaan, puur omdat die docent beter is. Daarbij, als je Frans beheerst kun je andere talen (zo is mij eens verteld) ook sneller onder de knie krijgen (: Plus het is gewoon een erg mooie taal. In het begin bakte ik er niks van, maar ik heb een hoop simpele ezelsbruggetjes en het gaat me nu goed af.

    Duits vind ik persoonlijk wat boerser en ik was te lui om altijd al die zinnen te moeten ontleden en die naamvallen toe te moeten passen.

    Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar succes met kiezen iig (:


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Ik zit ook in de derde en ik ga Duits kiezen, omdat ik vlakbij de Duitse grens woon en er vaak kom. Ook vind ik Duits makkelijker dan Frans.
    Het is een voorlopige profielkeuze, dus je kunt hem later toch nog aanpassen? Ik zou eens met beide docenten gaan praten, net zoals je decaan al zei. Anders zou ik het ook niet weten.


    Han såg ut så som drömmar känns som.

    Wat denk je dat je later het meest nodig gaat hebben?


    What do we say to the god of death? ''Not today.''

    Ik zou kijken naar wat je later wil gaan doen en welke van de twee talen daar het beste bij aansluit.
    Als je er op die manier niet uitkomt, zou ik voor je gevoel gaan. Welke taal vind je het leukst/makkelijkst?


    "Pride relates more to our opinion of ourselves, vanity to what we would have others think of us." - Jane Austen

    Took schreef:
    Wat denk je dat je later het meest nodig gaat hebben?


    Queer zijn is gewoon alles

    BastiIIe schreef:
    Als ik het zo hoor zou ik voor Frans gaan, puur omdat die docent beter is. Daarbij, als je Frans beheerst kun je andere talen (zo is mij eens verteld) ook sneller onder de knie krijgen (: Plus het is gewoon een erg mooie taal. In het begin bakte ik er niks van, maar ik heb een hoop simpele ezelsbruggetjes en het gaat me nu goed af.

    Duits vind ik persoonlijk wat boerser en ik was te lui om altijd al die zinnen te moeten ontleden en die naamvallen toe te moeten passen.

    Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar succes met kiezen iig (:


    Er staat dat de docent van Duits beter is :')

    Op de kwaliteit van de docent zou ik persoonlijk niet te veel opletten, want wie weet krijg je volgend jaar een andere docent. Ik heb zelf Frans gekozen, omdat ik die grammatica veel makkelijker vind, maar als ik opnieuw zou kunnen kiezen, zou ik misschien wel Duits doen, want mijn vriendinnen die Duits hadden gekozen en niet goed waren in die grammatica, hebben hun Duitse grammatica erg verbeterd en daarnaast is lezen en luisteren in het Duits over het algemeen makkelijker dan in het Frans. Met Frans spring je er echter denk ik wel meer uit, omdat veel mensen eerder Duits kiezen dan Frans.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Caim schreef:
    (...)

    Er staat dat de docent van Duits beter is :')

    Op de kwaliteit van de docent zou ik persoonlijk niet te veel opletten, want wie weet krijg je volgend jaar een andere docent. Ik heb zelf Frans gekozen, omdat ik die grammatica veel makkelijker vind, maar als ik opnieuw zou kunnen kiezen, zou ik misschien wel Duits doen, want mijn vriendinnen die Duits hadden gekozen en niet goed waren in die grammatica, hebben hun Duitse grammatica erg verbeterd en daarnaast is lezen en luisteren in het Duits over het algemeen makkelijker dan in het Frans. Met Frans spring je er echter denk ik wel meer uit, omdat veel mensen eerder Duits kiezen dan Frans.[/grey]


    " maar na de toetsweek [week van 17 maart] krijgen we een andere docent en hopelijk zal dit helpen. Deze docent heb ik in mijn tweede jaar gehad en hij is een erg fijne en goede docent."


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Took schreef:
    Wat denk je dat je later het meest nodig gaat hebben?

    Ik denk Duits, aangezien ik iets economisch wil gaan studeren. Ik heb boekjes van de Universiteit Leiden aangevraagd en dan de boekjes over Rechten, Recht en Economie, Psychologie en Criminologie. Dit vind ik alle vier zeer interessant en het lijkt me ook wel wat. Ook dingen als International Business vind ik erg interessant. Ik denk dat ik met Duits daar beter weg kom...

    Somniar schreef:
    Ik zou kijken naar wat je later wil gaan doen en welke van de twee talen daar het beste bij aansluit.
    Als je er op die manier niet uitkomt, zou ik voor je gevoel gaan. Welke taal vind je het leukst/makkelijkst?

    Ik vind Duits leuker en makkelijker dan Frans. Maar ik heb gewoon moeite met het leren, waardoor het op toetsen fout gaat. Mijn Frans woordenschat is ook laag, aangezien ik dingen als 'vu' niet eens meer herken als een vorm van Voir.

    [ bericht aangepast op 2 maart 2014 - 15:36 ]

    Usha schreef:
    (...)
    Ik vind Duits leuker en makkelijker dan Frans. Maar ik heb gewoon moeite met het leren, waardoor het op toetsen fout gaat. Mijn Frans woordenschat is ook laag, aangezien ik dingen als 'vu' niet eens meer herken als een vorm van Voir.


    Haha, waarom vraag je het dan nog? Kies lekker Duits dan! :Y) Waarom zou je het jezelf zo moeilijk maken? Je vindt Duits leuker én makkelijker, reden zat lijkt me.


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    BastiIIe schreef:
    (...)

    Haha, waarom vraag je het dan nog? Kies lekker Duits dan! :Y) Waarom zou je het jezelf zo moeilijk maken? Je vindt Duits leuker én makkelijker, reden zat lijkt me.


    26 - 02 - '16

    BastiIIe schreef:
    (...)

    Haha, waarom vraag je het dan nog? Kies lekker Duits dan! :Y) Waarom zou je het jezelf zo moeilijk maken? Je vindt Duits leuker én makkelijker, reden zat lijkt me.

    Ja inderdaad, maar het zit me zo dwars aangezien ik voor beide een onvoldoende sta en voor beide een vraagteken advies heb. En m'n docent zegt nog eens doodleuk dat ik niet leer, terwijl ik onwijs mijn best doe maar gewoon faal erin... Zelfs als ik het hem vertel, zegt 'ie het nog.. D:

    [ bericht aangepast op 2 maart 2014 - 15:40 ]

    Usha schreef:
    (...)
    Ja inderdaad, maar het zit me zo dwars aangezien ik voor beide een onvoldoende sta en voor beide een vraagteken advies heb. En m'n docent zegt nog eens doodleuk dat ik niet leer, terwijl ik onwijs mijn best doe maar gewoon faal erin... Zelfs als ik het hem vertel, zegt 'ie het nog.. D:


    Zal ik eens wat zeggen? Ik stond vorig jaar een 5,6 voor Frans, ik ben er even keihard voor gegaan en sta nu een 6,7 waar ik zéér trots op ben. Als je denkt dat je het niet redt kun je altijd hulp vragen aan je docenten, die zijn meestal wel bereid je te helpen (; Ik krijg elke week bijles van mijn vorige Frans docent, het is gewoon in haar vrije tijd en ze krijgt er verder niks voor, maar toch helpt ze mij en nog een aantal anderen.

    Misschien leer je wel op de verkeerde manier oid. Ik heb het een aantal jaar gehad met Frans maar zat altijd vast in het "ik kan het gewoon niet". Op een gegeven moment kwam de omslag, kreeg ik hoop et voila, ineens ging alles beter en snapte ik ineens alles :'D Misschien wat laat, want ik zit nu in de 6e, maar ik ga pieken op het juiste moment.

    Echt, je zit pas in de derde, tijd zat om je goed in te zetten.


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Je wilt een E&M profiel gaan doen?
    Dan zal ik voor Duits kiezen, omdat in de handel Duits een erg belangrijke taal is.
    Ik zit nu ook in de 3e en moet een profiel kiezen, en mij is verteld dat je in de 3e alle grammatica van Duits krijgt, en daarna helemaal geen nieuwe grammatica meer. Met Frans wordt het steeds moeilijker en krijg je steeds meer (onregelmatige) werkwoorden. Maar dat is mij verteld, daar heb ik dus geen ervaring mee.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Vincie schreef:
    Je wilt een E&M profiel gaan doen?
    Dan zal ik voor Duits kiezen, omdat in de handel Duits een erg belangrijke taal is.
    Ik zit nu ook in de 3e en moet een profiel kiezen, en mij is verteld dat je in de 3e alle grammatica van Duits krijgt, en daarna helemaal geen nieuwe grammatica meer. Met Frans wordt het steeds moeilijker en krijg je steeds meer (onregelmatige) werkwoorden. Maar dat is mij verteld, daar heb ik dus geen ervaring mee.


    Dat iemand E&M kiest wil niet gelijk zeggen dat iemand de handel in wil :')


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Ik heb minder Duits dan Frans, maar in mijn ervaring is Duits een stuk aangenamer om te leren. Het duurt even voor je mee bent met de grammatica, maar eenmaal je die doorhebt, is het een stuk eenduidiger, minder verwarrend.
    Ik ben een stuk sterker in Frans (na tien jaar) maar ik blijf het irritanter vinden dan Duits (na drie jaar), maar dat kan ook aan mij liggen.


    Everybody wants forever, I just want to burn up bright...