• Hey hey, ik heb vandaag een sollicitatie =] heeft iemand nog tips of vragen die ik eventueel kan stellen?


    My thoughts are stars I cannot fathom into constellatio

    Voor wat solliciteer je?

    Heel veel succes alvast :)


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Oh, had ik twee weken geleden! Ik was ontzettend zenuwachtig. Gewoon veel lachen, beetje meepraten... Oh, en ook enthousiast zijn natuurlijk :)


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Laat ik op mijn stage nu pas een presentatie gemaakt hebben over iets met een deel over solliciteren. Ik kopieer het even. ^^

    Wat moet je weten over een vacature?
    • Lees hem grondig.
    • Hoe denk je dat de job eruit ziet?
    • Noteer je vragen bij de vacature.
    • Waar is het bedrijf? Hoe ga je er geraken?
    • Bekijk de website op voorhand.

    Concrete tips:
    - Begin op tijd. In juni of september worden bedrijven overspoeld door cv’s van pasafgestudeerden. Wil je als laatstejaars opvallen, kan je dus beter al vroeger actie ondernemen.
    - Zet zelf de eerste stap. Wacht niet tot bedrijven met jobaanbiedingen komen aandraven. Maak een lijstje op van werkgevers die je interesseren en schrijf hen uit eigen beweging aan.
    - Verzorg je uiterlijk en lichaamshygiëne. Zorg ervoor dat je kleren gestreken zijn, je schoenen gepoetst en dat je adem goed ruikt.
    - Komt iemand je ophalen voor het gesprek, spring dan niet onmiddellijk omhoog. Wacht liever tot je wordt uitgenodigd. Je kan ook beter wachten met het geven van een hand tot de ander het initiatief neemt.
    - Kijk je interviewer steeds recht in de ogen, anders kom je onzeker over. Maar staren is dan ook weer niet nodig; daar wordt je gesprekspartner ongemakkelijk van.
    - Goed begonnen is half gewonnen! Zorg dat je goed voorbereid en geïnformeerd aan het gesprek begint. Als je vooraf informatie over het bedrijf verzameld hebt, kun je in het gesprek laten horen dat je van wanten weet. Het bewijst dat je gemotiveerd bent en het bedrijf naar waarde schat.
    - Te laat komen maakt een slechte indruk. Vertrek dus op tijd. Kom liever een kwartier te vroeg, dat geeft je tijd om wat op adem te komen.
    - Zorg dat je voor jezelf weet wat je wil. Zo maak je een zelfzekere indruk.

    Enkele do's & dont's:
    - Als je een tijdje aan de receptie moet wachten, gedraag je dan onopvallend en probeer onprofessioneel gedrag - zoals met je iPod mee neuriën of het aanbrengen van make-up - te vermijden.
    - Zit niet voortdurend aan je kledij te prullen. Daarmee leid je de HR-manager af en zal hij of zij naar je kledij zitten staren in plaats van naar je antwoorden te luisteren.
    - Praat niet slecht over ex-werkgevers. Dit heeft alleen maar een averechts effect. De interviewer zal immers denken dat je het prototype van een klager bent.
    - Zet je telefoon op stil of nog beter, schakel hem uit. Je komt immers erg ongeïnteresseerd over als je gsm voortdurend rinkelt én je deze nog eens opneemt ook.
    - Draag geen kledij waar je je absoluut niet comfortabel in voelt. Je zal je onzeker voelen en dat gaat heus niet ongemerkt voorbij.
    - Wees bewust van je lichaamstaal. Bepaalde gedragingen tonen nu eenmaal dat je zenuwachtig en/of onzeker bent. Probeer je voeten op de grond te houden en houd je benen stil. Houd je armen ook niet de hele tijd gekruist, dat komt immers onvriendelijk over.
    - Informeer tijdens een eerste gesprek niet meteen naar extralegale voordelen, bonussen, vakantie etc. Je weet nog niet eens of ze jou willen aannemen! Wacht liever het juiste moment af. Een tweede gesprek is daarvoor geschikter.


    Hopelijk kan je er wat tips in vinden. :Y)


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Vincie schreef:
    Voor wat solliciteer je?

    Heel veel succes alvast :)


    dankje ^^
    vakkenvuller =]


    My thoughts are stars I cannot fathom into constellatio