• Voor Nederlands ga ik mijn literatuurspreekbeurt houden over etische dilemma's bij hoofdpersonen. Nu is mijn vraag aan jullie: wat denken jullie wat een etische dilemma is?
    Hierbij wil ik geen citaat uit een of ander online woordenboek. Ik wil gewoon horen wat jullie denken dat het is. Dus geen antwoord is fout. En bedenk het liefst ook eerst je antwoord voordat je verder scrollt en ideeën opdoet van reacties. Ik wil gewoon een super eerlijk, zelfbedacht antwoord.
    Ik weet dat het moeilijk klinkt, maar toch alvast bedankt.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Ik denk dat het een soort probleem is waarin een cultuur een dilemma vormt met een andere cultuur.


    26 - 02 - '16

    Ethiek is de vraag over goed en kwaad. Een ethisch dilemma gaat volgens mij dan over een onderwerp waar niet met zekerheid gekend is of het goed of slecht is. Volgens mij kan je dit het best vergelijken met gevolgenethiek. Sinds 9/11 wordt er geen compromis meer gesloten met kappers. Ze elimineren meteen het vliegtuig. Het is dus goed dat de kapers neergehaald zijn en de levens van een eventuele hele stad gered zijn, maar aan de andere kant heb je een nevengevolg die er voor zorgt dat je wel alle mensen die op het vliegtuig zaten ook hebt vermoord. Dus het is goed dat je een stad red, maar het is slecht/kwaad dat je onschuldige levens op het spel hebt gezien. Er kan dus over deze daad gediscussieerd worden of hij goed of kwaad was.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Nou in avatar the legend of aang moet aang de vuurheer doden (doet hij uiteindelijk niet) maar hij heeft geleerd dat al het leven heilig is, zelfs dat van een mier. Dat lijkt me toch wel een etisch probleem.


    You were born original, don't die as a copy.

    Wanneer iemand een ethisch dilemma heeft, worden er twee handelingsmogelijkheden afgewogen die te maken hebben met wat goed is en wat slecht.

    [ bericht aangepast op 27 feb 2014 - 21:17 ]


    You are beautiful, you are love.

    Ik denk dat een etisch dilemma een typisch dilemma is dat bijna elk hoofdpersoon op een gegeven moment krijgt ( in een boek of film bijvoorbeeld) wanneer het hoofdpersoon uiteindelijk moet kiezen tussen 2 bepaalde dingen (of personen)


    My thoughts are stars I cannot fathom into constellatio

    Ik denk als iets tegen je geweten ingaat, maar ook de moralen die je geleerd zijn wat ervoor zorgt dat het een onmogelijke keuze wordt.


    Take risks and conquer your fears.

    Ethiek is een onderdeel van de filosofie die zich bezig houd met het goede en het kwade destilleren uit de heersende normen en waarden. Sommige ethische kwesties zijn redelijk simpel te beantwoorden, de meeste zijn echter ingewikkeld met 51 tinten grijs. Ethiek omvat het debateren en denken over kwesties waar meerdere normen en waarden botsen. Euthanasie is altijd een makkelijk voorbeeld: Het verzachten van het lijden tegenover het kwaad van het beëindigen van leven

    Overigens missen sommigen hier het onderscheid tussen een dilemma en een ethisch dilemma.


    quidquid excusatio prandium pro

    Ik denk dat het iets te maken heeft met de vulkaan 'Etna' en dat je een beslissing moet maken over iets wat heel belangrijk is.


    IK HEB EIGENLIJK GEEN IDEE


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Dit is wat ik denk:
    Ethisch -> wat is goed, wat is slecht
    Dilemma -> een hele moeilijke keuze waar alle opties voor- en nadelen hebben

    Als je dat samen voegt heb je volgens mij een zaak waarin je voor een soort van probleem staat waar je moet kiezen en waar je bij wat je ook kiest altijd 'kwaad' zal doen. you have to choose between the lesser of two evils (-> schiet me te binnen van bij Engels toen we Hamlet lazen :d)
    Het probleem zit er dus in dat de lijn tussen wat goed en wat slecht, maw wat de 'betere' optie is heel 'wazig' is.

    De keuze die gemaakt wordt in zo'n situatie verschilt van persoon tot persoon. Iedereen heeft zijn eigen ervaringen, zijn eigen referentiekader, en op basis daarvan zal er dus gekozen worden. Dat brengt met zich mee dat wat voor de ene persoon een ethisch dilemma vormt (-> deze persoon kan in de situatie dus heel moeilijk bepalen wat de betere optie is van de twee), het voor een andere persoon slechts een ethische kwestie zal zijn.(-> voor die persoon is het dus direct duidelijk wat goed is)


    effort never betrays you

    1 figuur doden om er 5 te redden.


    No growth of the heart is ever a waste

    Lawless schreef:
    Dit is wat ik denk:
    Ethisch -> wat is goed, wat is slecht
    Dilemma -> een hele moeilijke keuze waar alle opties voor- en nadelen hebben

    Als je dat samen voegt heb je volgens mij een zaak waarin je voor een soort van probleem staat waar je moet kiezen en waar je bij wat je ook kiest altijd 'kwaad' zal doen. you have to choose between the lesser of two evils (-> schiet me te binnen van bij Engels toen we Hamlet lazen :d)
    Het probleem zit er dus in dat de lijn tussen wat goed en wat slecht, maw wat de 'betere' optie is heel 'wazig' is.

    De keuze die gemaakt wordt in zo'n situatie verschilt van persoon tot persoon. Iedereen heeft zijn eigen ervaringen, zijn eigen referentiekader, en op basis daarvan zal er dus gekozen worden. Dat brengt met zich mee dat wat voor de ene persoon een ethisch dilemma vormt (-> deze persoon kan in de situatie dus heel moeilijk bepalen wat de betere optie is van de twee), het voor een andere persoon slechts een ethische kwestie zal zijn.(-> voor die persoon is het dus direct duidelijk wat goed is)
    Ik denk dat je "The greatest happiness of the greatest number that is the measure of right and wrong" van Bentham bedoelt. (:


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Okammy schreef:
    Ethiek is een onderdeel van de filosofie die zich bezig houd met het goede en het kwade destilleren uit de heersende normen en waarden. Sommige ethische kwesties zijn redelijk simpel te beantwoorden, de meeste zijn echter ingewikkeld met 51 tinten grijs. Ethiek omvat het debateren en denken over kwesties waar meerdere normen en waarden botsen. Euthanasie is altijd een makkelijk voorbeeld: Het verzachten van het lijden tegenover het kwaad van het beëindigen van leven

    Overigens missen sommigen hier het onderscheid tussen een dilemma en een ethisch dilemma.


    Ik vind deze uitleg het beste. Bij mijn studie leer ik ook veel over ethiek, zo heb je heel veel ethische dilemma's bij het doen van (sociaal) wetenschappelijk onderzoek; wanneer kan iets wel, en wanneer gaat het tegen de ethiek in? Mag je liegen tegen de participanten of informanten in je onderzoek als dat je meer informatie oplevert?


    "No one is born in this world to be alone."~ (Saul, One Piece.)

    Yoite schreef:
    (...)

    Ik vind deze uitleg het beste. Bij mijn studie leer ik ook veel over ethiek, zo heb je heel veel ethische dilemma's bij het doen van (sociaal) wetenschappelijk onderzoek; wanneer kan iets wel, en wanneer gaat het tegen de ethiek in? Mag je liegen tegen de participanten of informanten in je onderzoek als dat je meer informatie oplevert?


    Beter is het de beste, ik heb er vrijdag een tentamen over (cat)

    LAATSTE TENTAMEN EVER



    Imma fail tho

    [ bericht aangepast op 28 feb 2014 - 22:59 ]


    quidquid excusatio prandium pro

    Okammy schreef:
    (...)

    Beter is het de beste, ik heb er vrijdag een tentamen over (cat)

    LAATSTE TENTAMEN EVER



    Imma fail tho


    Hehe, succes! :3


    "No one is born in this world to be alone."~ (Saul, One Piece.)