• Wij maken een documentaire voor school en een onderdeel daarvan is Cyberpesten.
    Nu willen we graag jullie mening horen! Want waarom is cyberpesten een probleem volgens jullie?
    Wat weerhoudt jongens en meisjes die online gepest worden ervan om niet gewoon alle pesters te blokkeren of hun social media accounts te verwijderen?

    Je moet zeker eens naar cyberbully kijken. Die film gaat daarover en je kan vast veel oppikken voor jullie werk hierdoor.


    What do you do with a sick scientist? If you can't curium and helium, you might as well barium.

    Ik denk omdat je aan de ene kant niet wilt horen wat er over je gezegd wordt maar dat de nieuwsgierigheid het overwint en dat je daarom maar door blijft lezen en dat je daardoor ook steeds meer verdriet krijgt.


    Everything is illuminated by the light of our past.

    Misschien omdat het niet alleen voor de pester makkelijk is om vreselijke dingen te zeggen, maar ook makkelijker voor het slachtoffer om daarop te reageren. Vaak durven mensen niet voor hunzelf op te komen waarbij andere mensen bij zijn, ze voelen zich klein en kwetsbaar. Op het internet valt dat weg en durven mensen toch net even iets meer te zeggen. Helaas lijdt dat reageren vaak alleen tot nog meer pesten. Het beste is dus om de pesters te blokkeren, maar cyberpesten gaat nooit helemaal weg, helaas.


    But you don't seem to care. So don't start missing me when I'm done missing you.

    Sodium schreef:
    Je moet zeker eens naar cyberbully kijken. Die film gaat daarover en je kan vast veel oppikken voor jullie werk hierdoor.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Omdat we heel afhankelijk zijn van onze sociale media, zullen de jongeren van tegenwoordig niet snel hun profiel verwijderen.
    Verder denk ik ook dat één persoon blokkeren wel gaat, maar zeker als je met een groep te maken hebt, duikt het een beetje overal op, tussen gemeenschappelijke vrienden enzo.


    Everybody wants forever, I just want to burn up bright...

    Ik ben het eens met Cresseyde. Tegenwoordig zijn er veel jongeren afhankelijk van sociale media, waardoor ze hun profiel niet snel zullen verwijderen. Ook ben je nu nergens meer veilig voor pesten, daardoor vind ik het ook een groot probleem. Voor de computer en de telefoon, werd je gepest op school (dit is ook niet goed!) en als je naar huis ging, was je thuis veilig. Nu ben je thuis ook niet meer veilig, door sociale media..


    Never look back, don't doubt tomorrow.

    Als je niet meedoet aan social media ben je niet populair en hoor je er niet bij. Niemand durft niemand de pester te blokkeren, want het gaat vaak om een groep en niet één pester. Je hebt meerdere pesters en meelopers.


    If the compass breaks then follow your heart and I hope it leads you right back into my arms.

    Er zijn ook cyberbully's die je maar blijven zoeken op elke mogelijke manier, dus dan heeft blokkeren weinig zin.


    Life is hard and then we die

    Ik heb ooit ergens gelezen dat hetgene wat cyberbully's erger maakt dan gewone pestkoppen in RL, is dat je de opmerkingen/beledigingen in je eigen stem (in je hoofd) hoort, en dat zo meer impact op je heeft.

    Maar ik denk dat er zoveel cyberbully's zijn, omdat het makkelijker is om via het internet dingen kwetsend over te laten komen (al beseft die persoon achter het scherm niet altijd welke invloed dit kan hebben), of voelen ze zich op die manier machtig over de gepeste, en kan dit een soort voldoening geven, waarvan ik denk dat ze die in het dagelijkse leven niet echt hebben.


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Cyberpesten kan een grotere invloed op je hebben dan 'gewoon' pesten.
    'Gewoon' pesten, daar ben je meestal vanaf als je thuis bent, dan stopt het, maar de volgende dag begint het weer opnieuw.
    Cyberpesten kent geen einde. Overal waar je bent kun je er last van hebben, het stopt gewoon niet en gaat constant door.

    Ook lees je dingen die via internet gezegd worden, in je eigen stem. Dat heeft echt een hele grote impact op je zelfvertrouwen en laat jezelf geloven dat wat er over je gezegd is, waar is.

    Tuurlijk, op Facebook kan je iedereen ontvrienden en blokkeren die pesten, heb ik ook gedaan, maar daarmee ben je per profiel ongeveer 8 minuten bezig als je een goede internetverbinding hebt. Want je kan geen meerdere mensen in 1x blokkeren op Facebook. Twitter verwijderen, tuurlijk, kan ook, maar als er bijvoorbeeld dingen zijn waar je twitter voor nodig hebt, bijvoorbeeld om te stemmen voor iets, kan jij daaraan weer niet meedoen. Mensen blokkeren op whatsapp kan ook, maar die kunnen via andere nummers je nog bereiken of je telefoonnummer via internet verspreiden zodat je daar ook weer gezeik mee krijgt. En dan wordt het echt oneindig. En wie is er nou niet nieuwsgierig naar wat anderen over hen zeggen?

    Ook zeggen mensen via internet sneller dingen dan in 'real life'.
    Ook worden dingen op internet vaak anders geïnterpreteerd dan dat mensen bedoelen. Als je bijvoorbeeld in de les iets vergeet, kan iemand 'sukkel' tegen je zeggen op een grappige/vriendelijk bedoelde manier. Als via internet iemand tegen je 'sukkel' zegt, weet je nooit hoe diegene het bedoeld heeft en ga je daar over piekeren.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Vincie schreef:
    Cyberpesten kan een grotere invloed op je hebben dan 'gewoon' pesten.
    'Gewoon' pesten, daar ben je meestal vanaf als je thuis bent, dan stopt het, maar de volgende dag begint het weer opnieuw.
    Cyberpesten kent geen einde. Overal waar je bent kun je er last van hebben, het stopt gewoon niet en gaat constant door.

    Ook lees je dingen die via internet gezegd worden, in je eigen stem. Dat heeft echt een hele grote impact op je zelfvertrouwen en laat jezelf geloven dat wat er over je gezegd is, waar is.

    Tuurlijk, op Facebook kan je iedereen ontvrienden en blokkeren die pesten, heb ik ook gedaan, maar daarmee ben je per profiel ongeveer 8 minuten bezig als je een goede internetverbinding hebt. Want je kan geen meerdere mensen in 1x blokkeren op Facebook. Twitter verwijderen, tuurlijk, kan ook, maar als er bijvoorbeeld dingen zijn waar je twitter voor nodig hebt, bijvoorbeeld om te stemmen voor iets, kan jij daaraan weer niet meedoen. Mensen blokkeren op whatsapp kan ook, maar die kunnen via andere nummers je nog bereiken of je telefoonnummer via internet verspreiden zodat je daar ook weer gezeik mee krijgt. En dan wordt het echt oneindig. En wie is er nou niet nieuwsgierig naar wat anderen over hen zeggen?

    Ook zeggen mensen via internet sneller dingen dan in 'real life'.
    Ook worden dingen op internet vaak anders geïnterpreteerd dan dat mensen bedoelen. Als je bijvoorbeeld in de les iets vergeet, kan iemand 'sukkel' tegen je zeggen op een grappige/vriendelijk bedoelde manier. Als via internet iemand tegen je 'sukkel' zegt, weet je nooit hoe diegene het bedoeld heeft en ga je daar over piekeren.
    Dit.

    Daarnaast is het ook vaak zo dat je de degene die jou op internet pesten ook in het echt kent. Blokkeren heeft dan niet veel zin, omdat je ze de volgende dag toch weer ziet. Of ze zijn in het echt juist 'aardig' tegen je, waardoor je misschien denkt dat ze het niet zo bedoelen. Je bent dan zo onzeker, dat je (misschien) denkt dat het aan jou ligt en dat je overdrijft en het helemaal verkeerd ziet.

    Maarja, niet alleen cyberpesten is een probleem. Gewoon pesten ook. Aan de ene kant "snap" ik wel waarom mensen andere pesten, maar aan de andere kant echt niet. Vaak doen ze het omdat ze zelf de controle willen hebben of bang zijn dat ze zelf het slachtoffer worden, maar je laat fikse littekens achter als je iemand pest, of dit nou via internet is of in het echt.

    [ bericht aangepast op 28 feb 2014 - 0:27 ]

    PUKKELxDING schreef:
    Er zijn ook cyberbully's die je maar blijven zoeken op elke mogelijke manier, dus dan heeft blokkeren weinig zin.


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    Cresseyde schreef:
    Omdat we heel afhankelijk zijn van onze sociale media, zullen de jongeren van tegenwoordig niet snel hun profiel verwijderen.
    Verder denk ik ook dat één persoon blokkeren wel gaat, maar zeker als je met een groep te maken hebt, duikt het een beetje overal op, tussen gemeenschappelijke vrienden enzo.


    Dit dus.

    [ bericht aangepast op 28 maart 2014 - 10:26 ]


    Queer zijn is gewoon alles