• Sinds kort ben ik begonnen met foto's te bewerken op Gimp. Maar met twee dingen zit ik in de knel:
    1. Hoe installeer je lettertypes van op dafont en hoe gebruik je ze? (de mijne keert altijd maar terug naar "sans" ).
    2. Hoe zorg je ervoor dat bepaalde -zelf uitgekozen- delen transparant zijn? Ik moet nu altijd met de gom werken, en dat is niet zo handig, aangezien dat echt precisiewerk is, en ik niet geloof dat dat de enige optie is (:

    Alvast bedankt!

    [ bericht aangepast op 18 feb 2014 - 18:13 ]


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    1. Nou, je drukt bij het lettertype dat je wilt op 'Download.' Als je het lettertype meteen wilt gebruiken, moet je eerst GIMP afsluiten. Anders werkt het niet. Althans, bij mij niet.
    2. Ik zou het niet weten, ik ben ook nog maar een beginneling. :] Ik denk dat je het kan selecteren. Kijk anders even op YouTube, staan goede tutorials op.

    Heel erg bedankt (:


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Alhoewel, nog één vraag: als je 'm gedownload hebt, hoe zet je 'm dan op GIMP?


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Wacht, deze dingen weet ik. Ik zal even proberen het duidelijk op te schrijven. ^^


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Bedankt (:


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    TaurieI schreef:
    Alhoewel, nog één vraag: als je 'm gedownload hebt, hoe zet je 'm dan op GIMP?

    Het lettertype bestand naar lettertypen slepen (de lettertypen map vind je in het configuratiescherm). Als je windows 7 of hoger (misschien ook vista, maar daar ben ik niet zeker van) hebt, kan je het lettertype ook gewoon openen en op installeren klikken.

    [ bericht aangepast op 18 feb 2014 - 18:49 ]


    Ex astris, sciencia

    1. Hoe installeer je lettertypes van op dafont en hoe gebruik je ze? (de mijne keert altijd maar terug naar "sans" ). + Als je 'm gedownload hebt, hoe zet je 'm dan op GIMP?
    Je downloadt het lettertype. Je opent de plaats waar je het hebt opgeslagen en pakt het zip-bestand uit (rechts klikken en "Hier uitpakken" of iets wat daarop lijkt). Nou moet je even op je computer op zoek gaan naar de plaats waar je fonts opgeslagen staan. Meestal vind je dit onder "Windows", want daar staat standaard een map met "Fonts". Bij mij staat er zelfs een kleine "A" in het icoontje van die map, waardoor het extra opvalt.
    Zodra je die map hebt gevonden, is het enige wat je nog moet doen de font die je net hebt uitgepakt daarheen slepen. Tadaa, het is geïnstalleerd op Windows, en je kunt het nu in de meeste programma's gebruiken, waaronder Paint, Word en GIMP. ^^

    2. Hoe zorg je ervoor dat bepaalde -zelf uitgekozen- delen transparant zijn? Ik moet nu altijd met de gom werken, en dat is niet zo handig, aangezien dat echt precisiewerk is, en ik niet geloof dat dat de enige optie is (:
    Je hoeft inderdaad niet steeds dingen half weg te gummen, want dat is erg onhandig. Je kunt de transparantie per laag aanpassen. Als het goed is heb je ergens een overzichtje van al je lagen (waarschijnlijk aan de rechterkant). Je klikt op de laag die je transparanter wilt maken. Boven het lijstje met lagen staat "Dekking" (tenzij je de Engelse versie hebt van GIMP, dan zal het waarschijnlijk "Opacity" zijn, denk ik) met daarachter "100,0". Het enige wat je hoeft te doen is hier een beetje mee rommelen tot je tevreden bent over de transparantie van je laag. Je kunt schuiven over het balkje of gewoon een ander cijfer intypen.
    Als je maar één deel van een bepaalde laag meer transparant wilt maken, wordt het wat ingewikkelder. In dat geval kun je of tóch de gum gebruiken, wat bij ingewikkeld gevormde of kleine aanpassingen waarschijnlijk het gemakkelijkst is, of met een van de selectie tools een deel van je laag selecteren (wat overigens ook met een zachte overgang kan door "zachte randen" aan te zetten terwijl je selecteert) en dat copy-pasten (Ctrl+C of Ctrl+X en dan Ctrl+V). Het geplakte stuk komt dan als "zwevende laag" in je document. Je kunt daar nog niet zo heel veel mee, dus moet je onderaan het lijstje met lagen op het meest linker icoontje klikken, een leeg papiertje. Daarmee zet je het geplakte stuk op een eigen, nieuwe laag en daarna kun je weer gewoon de dekking aanpassen zoveel je wilt.

    Ik hoop dat dat niet heel verwarrend was. (krul)


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Bedankt, allemaal. Het lettertype is al gelukt, met de transparantie ben ik nog aan het prutsen, hahah (:


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried