• Ik zit met een vraag.
    Ik ben al heel de middag op studiemeter en op google het aan het opzoeken maar ik snap het gewoon niet.

    Wanneer gebruik je nou Zij of Hun???

    En weet iemand ook gelijk de vraag wanneer je Zij, Hun of Hen gebruikt?

    Alvast heel erg bedankt


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Hun is bezittelijk. Hun boek. Hun kleding.
    Zij is het persoonlijk voornaamwoord. Zij gaan naar China op reis. Zij lopen door de stad.
    Hen wordt gebruikt als lijdend voorwerp/meewerkend voorwerp. Ik geef het boek aan hen. Ik zie hen.
    Het hangt er dus van af wat de functie van de zij/hun/hen in de zin is.

    [ bericht aangepast op 14 feb 2014 - 17:31 ]


    Ex astris, sciencia

    Uh, ik doe het eigenlijk gewoon automatisch altijd.

    Je moet hun eigenlijk nooit als hoofdpersoon gebruiken, dan gebruik je zij.
    Dus niet: Hun hebben een auto
    Dus wel: Zij hebben een auto.


    Your make-up is terrible

    Hun mag je alleen gebruiken als je er 'aan' of 'voor' voor kunt zetten, máár het er niet staat, want dan is het 'hen'. Hen gebruik je altijd na een voorzetsel, zoals: bij hen, voor hen etc. Zij moet je gebruiken als het het onderwerp is.

    [ bericht aangepast op 14 feb 2014 - 17:32 ]


    Take risks and conquer your fears.

    Doe niet wat wij Twentenaren doen :D.
    Hun hebben die auto gejat! WROOONG.


    No growth of the heart is ever a waste

    ik heb volgens jullie utileg gedaan maar nog gaat er alles mis. Ik snap het echt niet.

    Ik zal wat zinnen geven en hoe ik het dan bekijken

    - .. besparen flink dankzij .... sim only abonnement.
    Ik had Hun besparen flink dankzij hun sim only abonnement.
    Ik dacht namelijk dat het ging over het abonnement


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    ik heb volgens jullie utileg gedaan maar nog gaat er alles mis. Ik snap het echt niet.

    Ik zal wat zinnen geven en hoe ik het dan bekijken

    - .. besparen flink dankzij .... sim only abonnement.
    Ik had Hun besparen flink dankzij hun sim only abonnement.
    Ik dacht namelijk dat het ging over het abonnement


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    IrishNialler schreef:
    ik heb volgens jullie utileg gedaan maar nog gaat er alles mis. Ik snap het echt niet.

    Ik zal wat zinnen geven en hoe ik het dan bekijken

    - .. besparen flink dankzij .... sim only abonnement.
    Ik had Hun besparen flink dankzij hun sim only abonnement.
    Ik dacht namelijk dat het ging over het abonnement


    Zij besparen flink dankzij hun Sim Only abonnement.


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    IrishNialler schreef:
    ik heb volgens jullie utileg gedaan maar nog gaat er alles mis. Ik snap het echt niet.

    Ik zal wat zinnen geven en hoe ik het dan bekijken

    - .. besparen flink dankzij .... sim only abonnement.
    Ik had Hun besparen flink dankzij hun sim only abonnement.
    Ik dacht namelijk dat het ging over het abonnement

    Zij besparen dankzij hun abonnement. In deze zin is het eerste wat je moet invullen een onderwerp , dus zij. Het tweede klopt wel. Wat beschouw jij in deze zin dan als onderwerp?

    [ bericht aangepast op 14 feb 2014 - 18:50 ]


    Ex astris, sciencia

    Attraversare schreef:
    (...)

    Zij besparen flink dankzij hun Sim Only abonnement.
    dat kreeg ik door. ik snap het nu niet.
    \Kloppen deze notities die ik voor mezelf gemaakt heb?
    - Zij = onderwerp -- wie
    - hen = aan of voor ervoor kunnen plaatsen
    - hun= met een vz


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Mendelejev schreef:
    (...)
    Zij besparen dankzij hun abonnement. In deze zin is het eerste wat je moet invullen een onderwerp , dus zij. Het tweede klopt wel. Wat beschouw jij in deze zin dan als onderwerp?
    naja bij die had ik daar nog niet naar gekeken maar nu zie ik hem wel. alleen nu een andere oefening zie ik nergens dat ik het Zij moet in vullen maar ik had een 1 als punt=) niet zo geod dus


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Ik snap mijn fouten niet

    wij staan vroeger op dan (zij/hun/hen)...

    Ik dacht zo
    Zij- kan niet. want Staan Wij wij is het onderwerp
    Hun- Kan. Wij staan vroeger voor hun op . je verbouwt een beetje de zin maar dat mag toch?


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Je hebt mijn uitleg verkeerd begrepen. Bij 'hun' moet je 'aan' of 'voor' ervoor kunnen plaatsen, maar het mag er niet staat. Als er een voorzetsel staat, moet je 'hen' gebruiken.
    Als je het onderwerp wilt weten, moet je de vraag stellen: wie/wat + gezegde, dus wie besparen? -> Zij. Hun kan niet, want dat mag nooit het onderwerp zijn en bij deze zin kun je 'aan' of 'voor' er niet voor plaatsen.

    [ bericht aangepast op 14 feb 2014 - 19:07 ]


    Take risks and conquer your fears.

    Ivyrise schreef:
    Je hebt mijn uitleg verkeerd begrepen. Bij 'hun' moet je 'aan' of 'voor' ervoor kunnen plaatsen, maar het mag er niet staat. Als er een voorzetsel staat, moet je 'hen' gebruiken.
    Als je het onderwerp wilt weten, moet je de vraag stellen: wie + persoonsvorm, dus wie besparen? -> Zij. Hun kan niet, want dat mag nooit het onderwerp zijn en bij deze zin kun je 'aan' of 'voor' er niet voor plaatsen.
    hmm dankje voor de tip ik zal eens een oefening zo proberen als ik dan nog moeilijkheden heb zal ik je om hulp vragenXD je kunt geod uitleggen


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    IrishNialler schreef:
    Ik snap mijn fouten niet

    wij staan vroeger op dan (zij/hun/hen)...

    Ik dacht zo
    Zij- kan niet. want Staan Wij wij is het onderwerp
    Hun- Kan. Wij staan vroeger voor hun op . je verbouwt een beetje de zin maar dat mag toch?

    Wij staan vroeger op dan zij. Als je vergelijkt tussen twee (groepen) personen 'wij' en 'zij' in dit geval, gebruik je het persoonlijk voornaamwoord. Je tweede zin klopt grammaticaal overigens niet. Je kan wel schrijven: Wij staan voor hen op. Maar dat is het enige wat je echt kan vervormen.

    [ bericht aangepast op 14 feb 2014 - 19:16 ]


    Ex astris, sciencia

    Alsjeblieft (: Ik heb de uitleg ietsje aangepast. Het moet wie/wat+ gezegde zijn en niet wie+ persoonsvorm, maar verder moet het helemaal kloppen.


    Take risks and conquer your fears.