• Ik zit met een vraag.
    Ik ben al heel de middag op studiemeter en op google het aan het opzoeken maar ik snap het gewoon niet.

    Wanneer gebruik je nou Zij of Hun???

    En weet iemand ook gelijk de vraag wanneer je Zij, Hun of Hen gebruikt?

    Alvast heel erg bedankt


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Ivyrise schreef:
    Alsjeblieft (: Ik heb de uitleg ietsje aangepast. Het moet wie/wat+ gezegde zijn en niet wie+ persoonsvorm, maar verder moet het helemaal kloppen.
    ik heb er nu maar eentje fout =) awh super super bedankt. als ik weer vast loop ga ik jou gewoon stalken=)


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Het zal vast al gezegd zijn:
    Zij wanneer het, het onderwerp van de zin is en hun wanneer het, het lijdend voorwerp is van de zin.

    "Zij hebben rode rozen die ze aan hun hebben gegeven."


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    IrishNialler schreef:
    Ik snap mijn fouten niet

    wij staan vroeger op dan (zij/hun/hen)...

    Ik dacht zo
    Zij- kan niet. want Staan Wij wij is het onderwerp
    Hun- Kan. Wij staan vroeger voor hun op . je verbouwt een beetje de zin maar dat mag toch?


    Oh hier moet ik ook even op reageren. Bij zulke dingen moet je eigenlijk de zin 'afmaken', ik deed dit vroeger ook altijd fout, maar nu nooit meer.
    De afgemaakte zin is: Wij staan vroeger op dan zij doen
    Net zoals bijvoorbeeld: Zij zijn daar beter in dan ik ben. Je zegt nooit mij ben, dus in gedachten moet je de zin gewoon 'afmaken'.


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    IrishNialler schreef:
    (...)dat kreeg ik door. ik snap het nu niet.
    \Kloppen deze notities die ik voor mezelf gemaakt heb?
    - Zij = onderwerp -- wie
    - hen = aan of voor ervoor kunnen plaatsen
    - hun= met een vz


    Nee, het is fout. Hen is lijdend voorwerp en ALTIJD na een voorzetsel. Hun is nooit onderwerp, komt nooit na een voorzetsel en is nooit een lijdend voorwerp. Hun is wel een meewerkend voorwerp en bezittelijke voornaamwoord.

    [ bericht aangepast op 14 feb 2014 - 20:08 ]


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Hashirama schreef:
    Doe niet wat wij Twentenaren doen :D.
    Hun hebben die auto gejat! WROOONG.
    Tukkers be like


    "Fuck feelings, be a bitch" - Blair Waldorf

    Attraversare schreef:
    (...)

    Nee, het is fout. Hen is lijdend voorwerp en ALTIJD na een voorzetsel. Hun is nooit onderwerp, komt nooit na een voorzetsel en is nooit een lijdend voorwerp. Hun is wel een meewerkend voorwerp en bezittelijke voornaamwoord.
    owke dankje wel


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    wacht trouwens hoe kan hen lijdend voorwerp zijn???
    lijdend voorwerp is toch een object, of gevoel??


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    IrishNialler schreef:
    wacht trouwens hoe kan hen lijdend voorwerp zijn???
    lijdend voorwerp is toch een object, of gevoel??


    Nope.
    Onderwerp = wie/wat + gezegde -> Voorbeeld: Hij vindt de som moeilijk. Vindt is gezegde, dus: Wie vindt? Hij.
    Lijdend voorwerp = wie/wat + gezegde + onderwerp -> Voorbeeld: Hij is erg eenzaam. Is is gezegde en hij is onderwerp, dus: Wat is hij? Erg eenzaam.
    Meewerkend voorwerp = aan/voor wie/wat + gezegde + onderwerp + lijdend voorwerp -> Voorbeeld: Hij geeft het cadeau aan Anke. Geeft is gezegde, hij is onderwerp, het cadeau is lijdend voorwerp, dus: Aan wie geeft hij het cadeau? Aan Anke.

    Opmerking meewerkend voorwerp: in de zin hoeft geen aan/voor te staan. In het voorbeeld in dit geval wel.
    Een voorbeeld waarbij dit niet het geval is: Ik geef hun een ijsje. Geef is gezegde, ik is onderwerp, een ijsje lijdend voorwerp, dus: Aan wie geef ik een ijsje? Hun.
    In deze zin is ook 'n hun en zoals je ziet, is hun dus meewerkend voorwerp.

    [ bericht aangepast op 14 feb 2014 - 20:27 ]


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Attraversare schreef:
    (...)

    Nope.
    Onderwerp = wie/wat + gezegde -> Voorbeeld: Hij vindt de som moeilijk. Vindt is gezegde, dus: Wie vindt? Hij.
    Lijdend voorwerp = wie/wat + gezegde + onderwerp -> Voorbeeld: Hij is erg eenzaam. Is is gezegde en hij is onderwerp, dus: Wat is hij? Erg eenzaam.
    Meewerkend voorwerp = aan/voor wie/wat -> Voorbeeld: Hij geeft het cadeau aan Anke. Geeft is gezegde, hij is onderwerp, het cadeau is lijdend voorwerp, dus: Aan wie geeft hij het cadeau? Aan Anke.

    Opmerking meewerkend voorwerp: in de zin hoeft geen aan/voor te staan. In het voorbeeld in dit geval wel.
    Een voorbeeld waarbij dit niet het geval is: Ik geef hun een ijsje. Geef is gezegde, ik is onderwerp, een ijsje lijdend voorwerp, dus: Aan wie geef ik een ijsje? Hun.
    In deze zin is ook 'n hun en zoals je ziet, is hun dus meewerkend voorwerp.
    zeg wil jij mij geen biljles geven ahha. dankje je bent een schat. ik ben nu gestopt ik had echt geen zin meer... maar echt super bedankt voor je uitleg en tips shizzl. heb alles op geschreven in mijn Nederlands mapje=)


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    IrishNialler schreef:
    (...) zeg wil jij mij geen biljles geven ahha. dankje je bent een schat. ik ben nu gestopt ik had echt geen zin meer... maar echt super bedankt voor je uitleg en tips shizzl. heb alles op geschreven in mijn Nederlands mapje=)


    Ik heb een moeder die docente Nederland is, dus dit is voor er helemaal ingesleten. Ik heb voor mijn laatste toetsweek voor al dat gedoe met hun/hen/ze/zij gehad en dat is niet zo moeilijk, als je het maar weet. Het is gewoon stampen en toepassen, maar je moet daarvoor wel zinnen kunnen ontleden. Het komt wel goed, hoor. En graag gedaan. :')

    Ik had alleen bij meewerkend voorwerp wat vergeten wat dat is, dus misschien moet je dat even bijwerken, want in je quote staat dat nog niet. :')

    [ bericht aangepast op 14 feb 2014 - 20:30 ]


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Attraversare schreef:
    (...)

    Ik heb een moeder die docente Nederland is, dus dit is voor er helemaal ingesleten. Ik heb voor mijn laatste toetsweek voor al dat gedoe met hun/hen/ze/zij gehad en dat is niet zo moeilijk, als je het maar weet. Het is gewoon stampen en toepassen, maar je moet daarvoor wel zinnen kunnen ontleden. Het komt wel goed, hoor. En graag gedaan. :')

    Ik had alleen bij meewerkend voorwerp wat vergeten wat dat is, dus misschien moet je dat even bijwerken, want in je quote staat dat nog niet. :')
    haha vamdaar. Ik kan niet eens goed ontleden. Nederlands is echt mijn rampvak maar ik doe wel mijn besy en heb gekleurde kaarten met uitleg van grammaica en woordsoorten


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    IrishNialler schreef:
    (...)haha vamdaar. Ik kan niet eens goed ontleden. Nederlands is echt mijn rampvak maar ik doe wel mijn besy en heb gekleurde kaarten met uitleg van grammaica en woordsoorten


    Als ze je helpen, dan is het geen probleem. Iedereen heeft vakken die hij of zij moeilijk vindt.


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Attraversare schreef:
    (...)

    Nope.
    Onderwerp = wie/wat + gezegde -> Voorbeeld: Hij vindt de som moeilijk. Vindt is gezegde, dus: Wie vindt? Hij.
    Lijdend voorwerp = wie/wat + gezegde + onderwerp -> Voorbeeld: Hij is erg eenzaam. Is is gezegde en hij is onderwerp, dus: Wat is hij? Erg eenzaam.
    Meewerkend voorwerp = aan/voor wie/wat + gezegde + onderwerp + lijdend voorwerp -> Voorbeeld: Hij geeft het cadeau aan Anke. Geeft is gezegde, hij is onderwerp, het cadeau is lijdend voorwerp, dus: Aan wie geeft hij het cadeau? Aan Anke.

    Opmerking meewerkend voorwerp: in de zin hoeft geen aan/voor te staan. In het voorbeeld in dit geval wel.
    Een voorbeeld waarbij dit niet het geval is: Ik geef hun een ijsje. Geef is gezegde, ik is onderwerp, een ijsje lijdend voorwerp, dus: Aan wie geef ik een ijsje? Hun.
    In deze zin is ook 'n hun en zoals je ziet, is hun dus meewerkend voorwerp.

    Is "erg eenzaam" geen naamwoordelijk deel? - Sorry als ik het fout heb, ik ben nogal vermoeid nu. :3 -

    [ bericht aangepast op 14 feb 2014 - 23:10 ]


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    Chocolata schreef:
    (...)
    Is "erg eenzaam" geen naamwoordelijk deel? - Sorry als ik het fout heb, ik ben nogal vermoeid nu. :3 -


    Nee, je hebt gelijk, is erg eenzaam is naamwoordelijk gezegde. My bad. :'x
    De zin kan wel zijn: Hij koopt een ijsje. Koopt is gezegde en hij is onderwerp, dus: Wat koopt hij? Een ijsje.

    [ bericht aangepast op 14 feb 2014 - 23:20 ]


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife