• De campagnes tegen pesten moeten dringend harder en choquerender, zo bepleiten de organisaties tegen pesten en campagnemakers in Het Laatste Nieuws. Hun vraag komt er nadat een 14-jarige jongen uit Burst (Erpe-Mere) woensdag wellicht na pesterijen uit het leven stapte.

    "Gewoon zeggen 'het is niet cool om te pesten' en daar een dansje bij verzinnen, zoals in de nieuwe campagne 'Move Tegen Pesten', is belachelijk", vindt Marc Michils, directeur van de Vlaamse Liga Tegen Kanker en bedenker van veel confronterende campagnes. "Alsof het gaat om een spelletje dat je niet meer mag spelen."

    ''Pesten kan net zoals roken en te snel rijden dodelijk zijn. Daar hoort dan ook een veel hardere campagne bij met choquerende beelden. Bijvoorbeeld het beeld van een fiets en boekentas naast een treinspoor met de boodschap 'pesten is dodelijk'. Dát zou impact hebben", aldus nog Michils.

    Organisaties tegen pesten zijn het daarmee eens. "De softe aanpak die er nu is, is niet voldoende. Dat is bewezen in het onderzoek van 'Klasse' bij 1.200 kinderen: ruim de helft van de kinderen heeft niks aan de dansjes en liedjes tegen pesten", zegt Christian Labinne, voorzitter van de vzw Zinloos Geweld.

    Ook Sibille Declercq van kinder- en jongerentelefoon Awel is het daarmee eens. "Vooral voor tieners is een andere aanpak nodig. De dansjes en liedjes van de huidige campagne 'Move tegen pesten' zijn leuk voor jonge kinderen, maar hiermee zul je geen jongeren bereiken. Die lachen daarmee."


    Wie vragen heeft over zelfdoding, kan terecht op de zelfmoordlijn, op het gratis noodnummer 1813.(België )

    Bron: hln.be

    ===============
    Ze zouden die campagnes beter laten opstellen door iemand die zelf ooit gepest is.

    [ bericht aangepast op 14 feb 2014 - 11:44 ]


    We will not be quiet, Stonewall was a riot!

    Jep. Mensen moeten echt ophouden met op het spoor te springen. En met pesten natuurlijk.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Ja, het mag inderdaad wel een heel stuk choquerender zijn. Want deze campagnes zijn gewoon slap.
    Bovendien moeten mensen niet voor de trein springen, want ze hinderen er veel meer mensen mee dan ze denken.

    bij mij op school is het enige wat ze aan pesten doen ook gewoon posters ophangen, daar schiet je niet veel mee op...


    Prachtig is de onsterfelijkheid maar wat doen wij in de tussentijd? ~ J. Bernlef

    Witchking schreef:
    Ja, het mag inderdaad wel een heel stuk choquerender zijn. Want deze campagnes zijn gewoon slap.
    Bovendien moeten mensen niet voor de trein springen, want ze hinderen er veel meer mensen mee dan ze denken.

    Helemaal mee eens ^^


    -

    Maar eigenlijk vind ik de nieuwswaarde van dit artikel nogal laag. Ik bedoel, ik snap best dat die mensen het choquerender willen en dat ze dat willen laten weten, maar wat moeten wij verder met dit nieuws, behalve het ermee eens zijn? Ze komen om de zoveel tijd toch met steeds nieuwe filmpjes aanzetten die het weer moeten verminderen. Daarnaast vind ik dat de scholen veel meer druk moeten zetten dan de overheid. Oh well, verder niks tegen dit of zo.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Hier ben ik het mee eens.Wij hebben bordjes door de school heen hangen met: op deze school wordt niet gepest! Alsof dat heel veel helpt. Mensen moeten het besef ervan krijgen.


    "Ignite, my love. Ignite."

    Izembaro schreef:
    Maar eigenlijk vind ik de nieuwswaarde van dit artikel nogal laag. Ik bedoel, ik snap best dat die mensen het choquerender willen en dat ze dat willen laten weten, maar wat moeten wij verder met dit nieuws, behalve het ermee eens zijn? Ze komen om de zoveel tijd toch met steeds nieuwe filmpjes aanzetten die het weer moeten verminderen. Daarnaast vind ik dat de scholen veel meer druk moeten zetten dan de overheid. Oh well, verder niks tegen dit of zo.


    Don't walk. Run, you sheep, run.