• Hoi,

    Ik zit in 3 Havo en moet aanstaande maandag mijn voorlopige profielkeuze in gaan leveren, toch twijfel ik nog steeds over twee profielen, namelijk E&M en N&G. Ik wil later iets in de zorg of welzijn, ik heb al naar een paar opleidingen gekeken en bijvoorbeeld Social Work, Gerontologie of Verpleegkunde spraken mij zeker wel aan. Ik weet dat N&G hier het beste bij aansluit, maar ik vind scheikunde (wat een verplicht vak is) heel erg lastig. Dan heb ik bij N&G nog de keuze uit of aardrijkskunde of natuurkunde, wat dan aardrijkskunde zou worden, maar ik ben niet goed in aardrijkskunde en heb gehoord dat het veel inzicht is in de bovenbouw. Eigenlijk zou ik dan dus een profiel kiezen waar ik helemaal niet goed in ben, behalve dan het biologie.
    Als ik E&M zou kiezen, zou ik dus bij de eerste en tweede keuze geen biologie kunnen kiezen, en het derde keuzevak bij ons op school is afgeschaft. Toch kunnen ze, als ze het rooster al hebben gemaakt, kijken of ze toch voor jou speciaal een extra vak in kunnen roosteren. Zo kan het dus zijn dat je maar één, in plaats van twee keer in de week in mijn geval dus biologie volgt, of dat je alleen maar het vierde jaar biologie krijgt, en dat het niet meer lukt in de vijfde. De leraren hebben al gezegd, omdat ik een harde werker ben, dat ze heel erg hun best gaan doen om voor mij het derde keuzevak te regelen, maar er bestaat dus zeker een kans dat het niet doorgaat.
    Nu is mijn vraag, welk profiel raden jullie mij aan met de richting die ik later op wil?

    Bedankt! X Anne


    Hope, it is the only thing stronger than fear

    Met hetgeen wat jij later wilt worden past NG het best, ik zou hiervoor dan ook gaan – ookal kost dit je extra moeite, omdat je niet zo goed in die vakken bent.


    " icarus had loved the sun, and so daedalus lost his. "

    MiIls schreef:
    Met hetgeen wat jij later wilt worden past NG het best, ik zou hiervoor dan ook gaan – ookal kost dit je extra moeite, omdat je niet zo goed in die vakken bent.


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    E&M, dan doe je iets waar je beter in bent en haal je het dus waarschijnlijk makkelijker en met hoge punten. Voor verpleegkundige is biologie ook niet verplicht, hoewel het natuurlijk wel handig is. Vriendinnen van mij hebben natuurprofielen gekozen terwijl ze er niet zo goed in waren, en later werd dat echt een probleem. Daarom raad ik dus aan om iets te doen waar je betere kansen hebt.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Ik zou als ik jou was NT kiezen. Het wordt misschien lastiger, maar als je dat echt later wilt gaan doen is dat de beste keuze.

    Mag ik jou een kritische vraag stellen?
    Als jij nu al moeite hebt met scheikunde en natuurkunde (als je daar namelijk niet voor kiest, neem ik aan dat je er niet al te best in bent), zou je dan een opleiding willen doen die daar nóg meer mee te maken heeft? Want als je voor biologie kiest, heb je eigenlijk al deels scheikunde, omdat biologie zoveel scheikunde bevat.
    Wees kritisch. Ik wilde namelijk ook eerst naar de technische universiteit, omdat ik dacht dat dat interessant zou zijn, maar ik ben barslecht in natuurkunde, wat een van de hoofdbestanddelen is van een technische studie. Daarom ook dat ik voor iets gekozen heb, waar én mijn interesses liggen (psychologie) en een vak wat ik leuk vind en goed kan (biologie): Psychobiologie.
    Ik heb mijn keuze vrij snel gemaakt, omdat ik behoorlijk goed ben in wiskunde B, scheikunde en biologie. En omdat mijn school geen aardrijkskunde of informatica aanbiedt op N&G, in plaats van natuurkunde; én je wordt automatisch ingedeeld in N&T met wiskunde B, doe ik nu een dubbel profiel: N&G en N&T :Y)

    Zorg ervoor dat je dus iets kiest waar jij het 'veiligste' bij voelt en waar je zeker bij voelt. Je houdt er namelijk geen leuke middelbare schooltijd aan over als je nog twee jaar keihard moet bikkelen om vervolgens maar met een mager zesje te slagen. Maar, aan de andere kant, je bent nog in de groei, evenals je hersenen; die moeten rijpen, en bij mij is zo dat ik vorig jaar een keer het licht heb gezien van natuurkunde. Ik snap er nog steeds niet veel van, maar ik haal in ieder geval al wat meer zessen en zevens, wat voor mij genoeg is voor het eindexamen ^^

    [ bericht aangepast op 11 feb 2014 - 19:01 ]


    Deep inside, I've never felt alive

    Beankt iedereen, dit helpt zeker!

    @Boven me: Tja, dat is wel een hele goede. Het is allemaal echt heel lastig, ik zou er eens goed over na denken...

    [ bericht aangepast op 11 feb 2014 - 21:44 ]


    Hope, it is the only thing stronger than fear

    Ik zou als ik jou was kiezen voor EM. Als je nu al slecht bent in Scheikunde gaat dat waarschijnlijk niet erg veel beter worden. En Aardrijkskunde is inderdaad erg veel inzicht. In de onderbouw zat mijn cijfer altijd rond de acht en nu is dat een zesje omdat het toch wel echt veel moeilijker is geworden. Ik doe trouwens Emma met Biologie, dat kan bij ons op school wel gelukkig, en ik snap niet dat het bij jullie niet kan want bij ons heeft bijna 25% van de mensen dit pakket.


    "Delaying death is one of my favourite hobbies."

    Ik kan je weinig vertellen over N&G, maar ik kan je vertellen dat ik persoonlijk Aardrijkskunde goed te doen vond in de bovenbouw. Het is een stukje inzicht, maar als je vooral de feitjes leert kom je echt al een heel eind.


    Travel far enough, you'll meet yourself

    Kan je geen c&m kiezen met biologie en wiskunde? In mijn klas zitten er ook een paar die c&m hebben met biologie.


    Alleen maar tranen van geluk

    Als ik jou was zou ik heel erg goed over je keuze/beroep nadenken.
    Ik had hetzelfde probleem als jou: Ik wou heel graag dierenarts worden maar ik ben een ramp in biologie en natuurkunde.
    Ik wist zeker dat als ik dat pakket zou kiezen ik heel veel moeite ermee zou krijgen, en dan is je opleiding nog niet eens begonnen.
    Uiteindelijk heb ik toen gewoon gekozen wat het beste bij me paste, CM.
    Als ik jou was zou ik dus zeker EM of CM kiezen met als extra vak biologie.

    Ik zie nu pas dat je al gekozen hebt, oops.
    Wat is je keuze geworden, TS?

    Ik heb uiteindelijk gekozen voor N&G omdat je daar toch het meest mijn richting mee op kunt. Biologie is niet verplicht voor verpleegkunde, maar je hebt zeker wel een voorsprong als je het hebt gehad. Het zal zeker niet makkelijk worden, maar ik heb het er voor over. Iedereen bedankt voor de adviezen (:


    Hope, it is the only thing stronger than fear