Ik ben het eens met Orenda, maar ik weet ook hoe verschrikkelijk moeilijk het kan zijn om er altijd voor je vriendin te 'moeten' zijn. Mijn beste vriendin en ik hebben dit probleem ook, precies hetzelfde, maar dat neemt niet weg dat het moeilijk is. Vaak draait het gesprek wat we hebben op dit onderwerp uit, en dan stellen we elkaar teleur. Aan de ene kant is het fijn dat je iemand hebt waarmee je erover kunt praten (ik zeg niet dat het fijn is dat mijn vriendin het ook doet, want dat gun ik haar natuurlijk niet), maar aan de andere kant is het ook hartstikke moeilijk. Wat ik wil zeggen is dat het niet altijd mogelijk is om er voor iemand te zijn, als diegene met zichzelf in de knoop ligt. Steunen en een luisterend oor bieden kun je natuurlijk altijd doen, maar dit probleem voor een ander oplossen kun je niet. Dat moet diegene echt zelf doen, met professionele hulp. Het probleem heeft zich genesteld in háár hoofd, en zij is de enige die het probleem kan oplossen. Onthoud wel dat jij niet verantwoordelijk voor haar bent, hoe groot dat gevoel ook mag zijn. Je kunt het niet tegenhouden, want je kunt haar niet vierentwintig uur per dag beschermen. Ik weet niet of jij dit ervaart, maar vaak voelen mensen zich schuldig over het feit dat hun vriend of vriendin zichzelf snijd. Mocht dit zo zijn, zet dat uit je hoofd. Het is niet jouw schuld, jij was en bent er voor haar op de momenten dat ze naar dat kleine beetje warmte verlangt wat zij thuis niet kan vinden. Op momenten dat jij een klein beetje rust in haar hoofd creëert, als jij je arm om haar heen slaat. Dat kleine beetje rust wat zij zelf mist. En dat zal ze in het begin misschien afslaan of niet toelaten, maar meestal is het zo dat mensen je eigenlijk ontzettend dankbaar zijn dat jij er voor hun bent op dat moment. Op dat moment dat zij zich zo alleen voelt. Ik hoop dat je je verhaal kwijt kunt bij je mentor, en dat je vriendin gauw de hulp krijgt die ze nodig heeft. Jij kunt haar daarmee helpen, jij kunt haar daar in steunen, maar je moet het niet van haar over willen nemen. Zij is, nogmaals, degene die dit probleem moet oplossen. Zij is de enige die dat kan. En nee, ze kan het niet alleen, en het is een moeilijke weg. Maar volgens mij ben jij een hele goede vriendin van haar, en samen sta je sterk. Vertel haar maar dat ze veel meer waard is dan dat mesje, ook al zal ze zeggen van niet. In haar hart voelt ze je woorden echt wel, en neemt ze het je in dank af.
Sterkte meid, en als er iets is, mijn inbox staat open.
Normal is an illusion. What's normal for the spider, is chaos for the fly.