• Hallo lieve Q'ers,
    volgens mij hebben jullie niets te doen, dus had ik graag jullie mening gehad over mijn inleiding. Zie, het punt is, ik ga dit mondeling moeten voordragen als een spreekbeurt. Dus stel jullie voor dat een leerling uit jullie klas dit voordraagt, zouden jullie dit dan iets vinden?

Cultuur. Het is misschien iets dat ver je vandaan staat, maar onbewust ben je er dagelijks mee bezig. Bijna iedereen hier in de klas luistert graag naar muziek. Sommigen volgen gitaarles, anderen vinden graffitikunstwerken mooi en maken ze wellicht zelf. Bij het woord cultuur komt al gauw een theaterzaal voor ogen, of een expositieruimte. Culturele hoofdstad is dan een minder geassocieerd begrip met cultuur. Toch is het een belangrijk begrip, vooral voor de steden. Ieder jaar worden er door heel Europa twee steden verkozen tot Culturele Hoofdstad, met als doel binnen Europa elkaars culturen te leren kennen en tot uitdrukking te laten komen.
    In 2018 is Nederland aan de beurt met een culturele hoofdstad. Afgelopen najaar is de uitslag van de verkiezingen bekend geworden: uit de drie steden is Leeuwarden Culturele Hoofdstad 2018 geworden. De andere twee steden, Eindhoven en Maastricht, waren het absoluut niet eens met de keuze die jury heeft gemaakt. Daarom stel ik: Het is onterecht dat Leeuwarden is verkozen tot Culturele Hoofdstad 2018. Dit zal ik beargumenteren door onder andere ook te vertellen wat Eindhoven en Maastricht wel hebben en Leeuwarden niet. Daarnaast zal ik een tegenargument geven, want Leeuwarden is uiteraard wel verkozen. Dit tegenargument ga ik dan weerleggen.

Overigens, voordat jullie beginnen te mopperen over de inhoud, in de onderwerpvorm, wil ik even mededelen dat ik dit maak op basis van mijn documentatiemap en dat ik veel liever neutraler was geweest met de vraag: 'Is het terecht dat Leeuwarden is verkozen tot Culturele Hoofdstad 2018?' Maar helaas, de wereld schijnt niet genoeg bewijs te leveren hiervoor. Ja, plus, ik ben nogal een chauvanistische Maastrichternaar. Hm, misschien mogen jullie toch reageren op mijn stelling, maar ook als jullie de inleiding verder ook beoordelen.
    In ieder geval, hartelijk bedankt voor het nemen van de moeite om dit te lezen en hierop te reageren.

Edit: Gelieve geen spelfouten eruit te halen. Ik haat dit en ik moet nog een spellingscheck doen. Dus alleen inhoudelijk in alle vormen. Tenzij je een stijlfout ziet staan, maar dat tel ik niet als spelfout.

[ bericht aangepast op 25 jan 2014 - 21:08 ]

You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

Ik ga even mierenneuken op zinsopbouw. Vooral bij vertellen moet je het in één keer goed kunnen zeggen, zodat de luisteraar het meteen begrijpt.
    Het is misschien iets dat ver je vandaan staat: Het is een vage zin, vooral dat ver je vandaan staat. Ik zou er iets dat ver van je af staat van maken.

Edit: Ik had nog niet gezien over je spelling (had je er ook nog niet bijgezet), maar ik laat deze verbetering wel staan, if you don't mind.

Verder vind ik de overgang naar je standpunt raar. Je hebt het eerst over dat onrechtvaardige, en dat Eindhoven en Maastricht zijn het er niet mee eens, en vanuit dat punt stel jij dat jij dit standpunt hebt. Ik mis eigenlijk letterlijk de zin: Ik ben het eens met Eindhoven en Maastricht en daarom stel ik blablablablabla.

De rest is voor mij verder duidelijk! Het is een goede inleiding ^^

[ bericht aangepast op 25 jan 2014 - 21:16 ]

Deep inside, I've never felt alive

Je inleiding ziet er prima uit! Het is duidelijk waar je het over gaat hebben. Ik zou alleen dat laatste iets minder letterlijk vertellen, dat komt een beetje onnatuurlijk over. (Daarnaast zal ik een tegenargument geven etc.)
    Ik studeer nu in Leeuwarden en ik snap nog niet helemaal waarom het is verkozen haha :'D Maar ik heb me er ook niet zo in verdiept. Waarschijnlijk omdat Friesland wel een hele cultuur op zich is, met hun eigen taal enzo :p

Paranymph schreef:
    Ik ga even mierenneuken op zinsopbouw. Vooral bij vertellen moet je het in één keer goed kunnen zeggen, zodat de luisteraar het meteen begrijpt.
    Het is misschien iets dat ver je vandaan staat: Het is een vage zin, vooral dat ver je vandaan staat. Ik zou er iets dat ver van je af staat van maken.

Edit: Ik had nog niet gezien over je spelling (had je er ook nog niet bijgezet), maar ik laat deze verbetering wel staan, if you don't mind.

Verder vind ik de overgang naar je standpunt raar. Je hebt het eerst over dat onrechtvaardige, en dat Eindhoven en Maastricht zijn het er niet mee eens, en vanuit dat punt stel jij dat jij dit standpunt hebt. Ik mis eigenlijk letterlijk de zin: Ik ben het eens met Eindhoven en Maastricht en daarom stel ik blablablablabla.

De rest is voor mij verder duidelijk! Het is een goede inleiding ^^

Oke, dank je. (:

You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt