Paranymph schreef:
(...)
Het enige wat ik weet is dat door uitzaaiing, de kankercellen in je bloed kunnen komen, en in je lymfestelsel, en dat je dan een probleem hebt. Via je bloedbaan, kan de kankercel in andere organen komen en die cellen 'infecteren' met het DNA van een kankercel. Deze cellen gaan ook massief delen en er ontstaat hier ook een gezwel. Op den duur zal je orgaan niet meer werken, omdat kankercellen er om bekend staan dat ze alleen maar delen, en tijdens een deling werkt de rest van de cel niet meer. Als het dan overal terecht komt in je lichaam, werkt geen enkel orgaan meer en zul je dus langzaam sterven. (Hoe, vraag me dat niet, maar het lijkt me geen pretje.) Als een kankercel het lymfestelsel infecteert, heb je ook een probleem, omdat het lymfestelsel je lichaam 'zuivert' (vraag het me niet precies, ik had slecht geleerd voor deze toets, waar het in voor kwam) en dat gebeurd dan ook niet meer. Overtollig water komt in je lymfestelsel, maar wordt niet gezuiverd, omdat je lymfeknopen niet meer werken en je krijgt een heel waterig lichaam. (Zoek 'oedeem' op met foto's als je wilt weten hoe dat eruit ziet.) Dit is alles wat ik van biologie geleerd heb, en volgens mij krijg ik er niet veel meer over te weten. (Ik zit in mijn examenjaar.)
Maar ik ben bang dat dit alleen weer herhaling is van google, want ik zou zeggen dat dit ook gewoon te vinden is...
No offense to you, maar als je dat geleerd hebt bij bio mag je van mij je leraar slaan, want dan haalt hij nogal wat dingen door elkaar
Fennec schreef:
Oef lastig, het ene enzym wat hierboven genoemd was, was iets met een p en dan een nummer er achter... ben vergeten welk
Ik zal eens even in mijn aantekeningen krijgen. Overigens ziet het er niet bepaald zonnig uit voor mensen met lonkanker zonder kuur.
P53 legt een cel stil bij fout, zet apoptose in (afsterven cel) en is belangrijk voor de reparatie van de cel, bij kanker valt p53 weg. P53 blokkeert de groeifactor Cycline D. Er staat niet echt veel in over longkanker door straling, het is trouwens niet een veelvoorkomende oorzaak van longkanker, longkanker komt meestal op latere leeftijd pas en vaak door roken. (kinderen hebben vaker hersentumoren en leukemie dacht ik uit mijn hoofd). Mijn opa die longkanker heeft moet er meer door hoesten, als directe lichamelijke reactie op de tumoren.
Bij psychologie staat dat het gevoel dat je er zelf wat aan kan doen en een positieve verwachting hebt er voor zorgt dat mensen langer leven, dus zodra ze door heeft dat het niet beter kan worden en zij er zelf niks aan kan doen zal het snel bergafwaarts gaan. Er staat bij lage self-efficiancy en negative verwachting "apathie en overgave/afstand".
Hopelijk heb je er wat aan.
Grotendeels correct! Alleen is p53 niet altijd gemuteerd bij kanker, alleen bijna altijd
![(puh) (puh)](/images/smilies/tongue24.gif)
En het klinkt zo meer alsof het wegvallen van p53 een gevolg is van kanker ipv een van de oorzaken. Maar dat is mierenneuken. Er zijn een heleboel proto-oncogenen en beschermende genen en p53 is er maar eentje van (hoewel het wel de belangrijkste is)
Radioaktive schreef:
(...)
Haha dat is puur toeval hoor
Trouwens, ik wil gerust pb'en over dit onderwerp aangezien ik dit als 'aanstaand arts' (hopelijk) allemaal wel interessant vind...
Oeh, welk jaar en welke universiteit?
Kanker is meer een lange termijn gevolg van blootstelling aan straling. Straling maakt namelijk het DNA kapot. Het lichaam kan veel repareren en herstellen, maar zelfs als je 99% herstelt komen er een paar duizend fouten door als je miljoenen breuken hebt in het DNA door je gehele lichaam. Als de schade te ernstig is (Denk aan meerdere volledige breuken) gaat een cel dood (Wat weer leidt tot de korte-termijn gevolgen van blootstelling aan straling. Denk hierbij aan dingen als diarree en misselijkheid, uitval van het immuunsysteem, haarverlies en zelfs blindheid. Dit varieert natuurlijk afhankelijk van de ernst van de blootstelling.
De lange termijn effecten zijn inderdaad kanker (Dit ontstaat dan ook door schade aan het DNA maar minder catastrofale schade die gerepareerd kan worden waardoor de cel wel door kan leven. Als de reparatie niet goed gebeurt kan kanker ontstaan), maar meestal is het dan meer leukemie en lymfomen dan longkanker. In ieder geval, de kanker die ontstaat door straling onderscheidt zich niet echt van kanker die ontstaat op een 'normale' manier. Dus in principe kun je ook kijken naar mensen die gewoon longkanker hebben gehad. Er zijn vrees ik genoeg die daar ervaring mee hebben.
Verder zie ik dat mensen allemaal uitgebreid de pathofysiologie van kanker uitleggen. Ik weet niet hoe relevant het is voor je verhaal, maar mocht je dat ook willen weten dan kan ik kort aan je uitleggen hoe kanker precies ontstaat en werkt.
[ bericht aangepast op 21 jan 2014 - 18:20 ]
quidquid excusatio prandium pro