• Hallo lieve mensen,
    ik ben bezig met informatie zoeken voor mijn rol Luna in een kleine film. Luna heeft longkanker als gevolg van blootstelling aan radioactieve straling zonder protectie. Er is geen geld voor een kuur, haar ouders zijn er al aan gestorven en ze is dus helemaal alleen. Omdat ze geen kuur kan krijg is ze dus niet kaal, maar wel dun en zwak. Ik wil weten wat er in haar hoofd omgaat, hoe ze zich voelt, me verdiepen in haar leven als een ongeneesbare longkanker patiënt. Ik wil dus info over longkanker door radioactieve straling en over hoe het gaat als je geen kuur krijgt. Google is over het algemeen mijn grootste vriend, maar nu laat 'ie me in de steek.
    Dus, in het kort, mijn vraag is; weten jullie daar wat van of kennen jullie en site (of boek?) waar je daar info over kan krijgen?
    Liefs,
    LakeTown

    Edit; Luna wil zo min mogelijk mensen tot last zijn, dus ze probeert er niet uitgeput uit te zien en gewoon mee te doen. Ze is ontzettend bescheiden en netjes opgevoed dus zal niet zomaar rare dingen doen ofzo :') Ze is ongeveer 14 a 15 jaar oud en ze weet al dat ze dood gaat.

    Lieve mensen,
    allemaal ontzettend bedankt voor jullie hulp! Eventuele suggesties voor de rol, haar reactie en emoties zijn altijd welkom!
    Love, LakeTown

    [ bericht aangepast op 21 jan 2014 - 18:47 ]

    Oef lastig, het ene enzym wat hierboven genoemd was, was iets met een p en dan een nummer er achter... ben vergeten welk =/ Ik zal eens even in mijn aantekeningen krijgen. Overigens ziet het er niet bepaald zonnig uit voor mensen met lonkanker zonder kuur.
    P53 legt een cel stil bij fout, zet apoptose in (afsterven cel) en is belangrijk voor de reparatie van de cel, bij kanker valt p53 weg. P53 blokkeert de groeifactor Cycline D. Er staat niet echt veel in over longkanker door straling, het is trouwens niet een veelvoorkomende oorzaak van longkanker, longkanker komt meestal op latere leeftijd pas en vaak door roken. (kinderen hebben vaker hersentumoren en leukemie dacht ik uit mijn hoofd). Mijn opa die longkanker heeft moet er meer door hoesten, als directe lichamelijke reactie op de tumoren.
    Bij psychologie staat dat het gevoel dat je er zelf wat aan kan doen en een positieve verwachting hebt er voor zorgt dat mensen langer leven, dus zodra ze door heeft dat het niet beter kan worden en zij er zelf niks aan kan doen zal het snel bergafwaarts gaan. Er staat bij lage self-efficiancy en negative verwachting "apathie en overgave/afstand".

    Hopelijk heb je er wat aan.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    @ Paranymph

    Hier heb ik wel wat aan, ik snap nu beter wat er in haar omgaat. Ik bedoel, het idee dat je organen langzaam afsterven van binnen is toch best wel eng... O.o

    @xxSummerxx

    Shit (cat) dat word nog leuk, ik kan niet nephuilen :')

    @ Melomanie

    Thank you so much, dat zal zeker wel helpen (:

    @ Oakenshield

    Het is niet helemaal dezelfde kanker, maar het komt er wel op neer dat ze alletwee geen geld hadden voor een kuur. Weet je hoe hij ermee omging?

    Fennec schreef:
    Oef lastig, het ene enzym wat hierboven genoemd was, was iets met een p en dan een nummer er achter... ben vergeten welk =/ Ik zal eens even in mijn aantekeningen krijgen. Overigens ziet het er niet bepaald zonnig uit voor mensen met lonkanker zonder kuur.
    P53 legt een cel stil bij fout, zet apoptose in (afsterven cel) en is belangrijk voor de reparatie van de cel, bij kanker valt p53 weg. P53 blokkeert de groeifactor Cycline D. Er staat niet echt veel in over longkanker door straling, het is trouwens niet een veelvoorkomende oorzaak van longkanker, longkanker komt meestal op latere leeftijd pas en vaak door roken. (kinderen hebben vaker hersentumoren en leukemie dacht ik uit mijn hoofd). Mijn opa die longkanker heeft moet er meer door hoesten, als directe lichamelijke reactie op de tumoren.
    Bij psychologie staat dat het gevoel dat je er zelf wat aan kan doen en een positieve verwachting hebt er voor zorgt dat mensen langer leven, dus zodra ze door heeft dat het niet beter kan worden en zij er zelf niks aan kan doen zal het snel bergafwaarts gaan. Er staat bij lage self-efficiancy en negative verwachting "apathie en overgave/afstand".

    Hopelijk heb je er wat aan.


    Ik snap wat je bedoelt, maar deze soort kanker komt juist veel voor bij kinderen. Door radioactieve straling muteren nieuwe cellen, en bij kinderen groeien nieuwe cellen sneller dus verspreid het zich ook veel sneller.
    Dat onderste, dat ze zich als het ware overgeeft, dat moet ik even overleggen met de regisseur. Ik weet niet of ze al in die fase is of dat ze nog in de huilbui-fakesmile fase zit (:

    LakeTown schreef:
    @ Paranymph

    Hier heb ik wel wat aan, ik snap nu beter wat er in haar omgaat. Ik bedoel, het idee dat je organen langzaam afsterven van binnen is toch best wel eng... O.o

    @xxSummerxx

    Shit (cat) dat word nog leuk, ik kan niet nephuilen :')

    @ Melomanie

    Thank you so much, dat zal zeker wel helpen (:

    @ Oakenshield

    Het is niet helemaal dezelfde kanker, maar het komt er wel op neer dat ze alletwee geen geld hadden voor een kuur. Weet je hoe hij ermee omging?

    Ik zit nu eens te kijken bij afweer en het kan ook de andere kant op zijn. (Ik heb hier volgens mij niet genoeg verstand van om het werkelijk te vertellen.)
    Het kan namelijk ook zo zijn dat die kankercellen allemaal opgeruimd worden door je immuunsysteem, en dat je dan geen orgaan meer overhoudt. Damn, dit is lang geleden dat ik afweer heb gehad. Zoveel nieuwe stof gehad, dan raak je dat allemaal kwijt -.-" Ik ga even mijn boeken en dergelijken erbij pakken hoor...
    Heb je trouwens ook al geprobeerd in het engels te zoeken? Dat werkt vaak héél veel beter, dan nederlands.

    Hallo, spraakwaterval wiki.

    [ bericht aangepast op 21 jan 2014 - 16:34 ]


    Deep inside, I've never felt alive

    probeer anders eens iets op te zoeken omtrent Tsjernobyl? Veel mensen hebben toen der tijd kanker gekregen en andere rotzooi waar je helemaal niet vrolijk van wordt.. Het zal niet specifiek iets te maken hebben met dat wat jij wil weten, maar geeft wel goed weer wat er kan gebeuren na straling. Het is alleen wel meteen een extreem uiterste van wat jij nodig zal hebben.

    OakenshieId schreef:
    Ik ken wel een jongen die lymfeklierkanker heeft/had door blootstelling aan radioactieve straling. Volgens mij werkt het niet anders dan bij gewone kanker. Hij kreeg ook geen bestraling/chemo omdat daar geen geld voor was, maar het werd steeds weggesneden, al valt dat niet mee in je longen.

    Woonde die jongen wel in Nederland dan? Want hier krijg je (met de juiste verzekering ofcouse) de behandeling die je nodig hebt, dus ook chemo en bestraling.

    OT: Het mag dan wel een bescheiden meisje zijn, ook bescheiden mensen kunnen flink boos worden. Gewoon om niets, omdat het iemand zijn schuld is dat zij dood gaat (neem ik aan, radioactieve straling heb je niet overal).


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Hij heeft inderdaad kanker gekregen door de Tsjernobylramp. Hij heeft een paar jaar geleden een tijdje bij ons in huis gewoond om aan te sterken en wat ik ervan begrepen heb, is dat hij zo nu en dan in een kliniek werd onderzocht en dat zijn tumoren werden weggesneden. Deze kwamen vaak daarna weer terug, dus het was een tijdelijke oplossing, de zorg is daar niet zoals hier.

    Ik heb nooit gemerkt dat hij ziek was - niet aan zijn gedrag. Hij is op zijn negende en twaalfde bij ons thuis geweest. Ik heb nu nog wel contact met hem via internet (voor de paar keer dat ze daar op internet kunnen), maar goed, het was een kind en hij was er niet al te veel mee bezig. Ik denk niet dat hij er met die middelen ooit van genezen zal worden, dus hij zal ongetwijfeld constant in angst leven dat het terugkomt, maar het leven is daar zo keihard dat ze er amper bij stil kunnen staan, denk ik. Dat is sowieso al een groot verschil met hier.


    Every villain is a hero in his own mind.

    Thenn schreef:
    (...)
    Woonde die jongen wel in Nederland dan? Want hier krijg je (met de juiste verzekering ofcouse) de behandeling die je nodig hebt, dus ook chemo en bestraling.

    OT: Het mag dan wel een bescheiden meisje zijn, ook bescheiden mensen kunnen flink boos worden. Gewoon om niets, omdat het iemand zijn schuld is dat zij dood gaat (neem ik aan, radioactieve straling heb je niet overal).


    Nee in Wit-Rusland. Je hebt gelijk in Nederland krijgt men sowieso behandeling, zeker als je minderjarig bent. Dus ik ging er eigenlijk vanuit dat diegene niet in Nederland woonde. Hier kom je ook niet echt met radioactieve straling in aanraking.


    Every villain is a hero in his own mind.

    OakenshieId schreef:
    (...)

    Nee in Wit-Rusland. Je hebt gelijk in Nederland krijgt men sowieso behandeling, zeker als je minderjarig bent. Dus ik ging er eigenlijk vanuit dat diegene niet in Nederland woonde. Hier kom je ook niet echt met radioactieve straling in aanraking.

    Dat is ook wel logischer, nu ik er zo over nadenk, ja. Hoewel het dan natuurlijk naast het spelen van een meisje met kanker ook nog moeilijk is als dit meisje niet Nederlandse is. Wel echt rot voor die jongen.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Misschien kun je de film My Sister's Keeper eens kijken. Het is eigenlijk het tegenovergestelde van wat je bedoeld (het gaat namelijk over een meisje dat kanker heeft en wel chemo krijgt, en ze heeft een grote familie die haar niet wil loslaten (vooral haar moeder)). Maar het geeft je wel een kijk op hoe Kate (het zieke meisje) zich voelt over dat ze hoogstwaarschijnlijk binnenkort doodgaat.


    how dare you speak of grace

    LakeTown schreef:
    (...)

    Inderdaad (: Het gaat mij vooral over info longkanker door blootstelling aan straling. Ik weet al dat daardoor cellen gemuteerd worden dus dat dat kanker kan veroorzaken, maar verder kom ik ook niet.
    (toepasselijke naam trouwens :'D )


    Haha dat is puur toeval hoor xD Trouwens, ik wil gerust pb'en over dit onderwerp aangezien ik dit als 'aanstaand arts' (hopelijk) allemaal wel interessant vind...

    [ bericht aangepast op 21 jan 2014 - 17:30 ]


    They tell you to be yourself, and then judge you for it ~

    Paranymph schreef:
    (...)
    Het enige wat ik weet is dat door uitzaaiing, de kankercellen in je bloed kunnen komen, en in je lymfestelsel, en dat je dan een probleem hebt. Via je bloedbaan, kan de kankercel in andere organen komen en die cellen 'infecteren' met het DNA van een kankercel. Deze cellen gaan ook massief delen en er ontstaat hier ook een gezwel. Op den duur zal je orgaan niet meer werken, omdat kankercellen er om bekend staan dat ze alleen maar delen, en tijdens een deling werkt de rest van de cel niet meer. Als het dan overal terecht komt in je lichaam, werkt geen enkel orgaan meer en zul je dus langzaam sterven. (Hoe, vraag me dat niet, maar het lijkt me geen pretje.) Als een kankercel het lymfestelsel infecteert, heb je ook een probleem, omdat het lymfestelsel je lichaam 'zuivert' (vraag het me niet precies, ik had slecht geleerd voor deze toets, waar het in voor kwam) en dat gebeurd dan ook niet meer. Overtollig water komt in je lymfestelsel, maar wordt niet gezuiverd, omdat je lymfeknopen niet meer werken en je krijgt een heel waterig lichaam. (Zoek 'oedeem' op met foto's als je wilt weten hoe dat eruit ziet.) Dit is alles wat ik van biologie geleerd heb, en volgens mij krijg ik er niet veel meer over te weten. (Ik zit in mijn examenjaar.)
    Maar ik ben bang dat dit alleen weer herhaling is van google, want ik zou zeggen dat dit ook gewoon te vinden is...


    No offense to you, maar als je dat geleerd hebt bij bio mag je van mij je leraar slaan, want dan haalt hij nogal wat dingen door elkaar xD

    Fennec schreef:
    Oef lastig, het ene enzym wat hierboven genoemd was, was iets met een p en dan een nummer er achter... ben vergeten welk =/ Ik zal eens even in mijn aantekeningen krijgen. Overigens ziet het er niet bepaald zonnig uit voor mensen met lonkanker zonder kuur.
    P53 legt een cel stil bij fout, zet apoptose in (afsterven cel) en is belangrijk voor de reparatie van de cel, bij kanker valt p53 weg. P53 blokkeert de groeifactor Cycline D. Er staat niet echt veel in over longkanker door straling, het is trouwens niet een veelvoorkomende oorzaak van longkanker, longkanker komt meestal op latere leeftijd pas en vaak door roken. (kinderen hebben vaker hersentumoren en leukemie dacht ik uit mijn hoofd). Mijn opa die longkanker heeft moet er meer door hoesten, als directe lichamelijke reactie op de tumoren.
    Bij psychologie staat dat het gevoel dat je er zelf wat aan kan doen en een positieve verwachting hebt er voor zorgt dat mensen langer leven, dus zodra ze door heeft dat het niet beter kan worden en zij er zelf niks aan kan doen zal het snel bergafwaarts gaan. Er staat bij lage self-efficiancy en negative verwachting "apathie en overgave/afstand".

    Hopelijk heb je er wat aan.


    Grotendeels correct! Alleen is p53 niet altijd gemuteerd bij kanker, alleen bijna altijd (puh) En het klinkt zo meer alsof het wegvallen van p53 een gevolg is van kanker ipv een van de oorzaken. Maar dat is mierenneuken. Er zijn een heleboel proto-oncogenen en beschermende genen en p53 is er maar eentje van (hoewel het wel de belangrijkste is)

    Radioaktive schreef:
    (...)

    Haha dat is puur toeval hoor xD Trouwens, ik wil gerust pb'en over dit onderwerp aangezien ik dit als 'aanstaand arts' (hopelijk) allemaal wel interessant vind...


    Oeh, welk jaar en welke universiteit? :D


    Kanker is meer een lange termijn gevolg van blootstelling aan straling. Straling maakt namelijk het DNA kapot. Het lichaam kan veel repareren en herstellen, maar zelfs als je 99% herstelt komen er een paar duizend fouten door als je miljoenen breuken hebt in het DNA door je gehele lichaam. Als de schade te ernstig is (Denk aan meerdere volledige breuken) gaat een cel dood (Wat weer leidt tot de korte-termijn gevolgen van blootstelling aan straling. Denk hierbij aan dingen als diarree en misselijkheid, uitval van het immuunsysteem, haarverlies en zelfs blindheid. Dit varieert natuurlijk afhankelijk van de ernst van de blootstelling.

    De lange termijn effecten zijn inderdaad kanker (Dit ontstaat dan ook door schade aan het DNA maar minder catastrofale schade die gerepareerd kan worden waardoor de cel wel door kan leven. Als de reparatie niet goed gebeurt kan kanker ontstaan), maar meestal is het dan meer leukemie en lymfomen dan longkanker. In ieder geval, de kanker die ontstaat door straling onderscheidt zich niet echt van kanker die ontstaat op een 'normale' manier. Dus in principe kun je ook kijken naar mensen die gewoon longkanker hebben gehad. Er zijn vrees ik genoeg die daar ervaring mee hebben.

    Verder zie ik dat mensen allemaal uitgebreid de pathofysiologie van kanker uitleggen. Ik weet niet hoe relevant het is voor je verhaal, maar mocht je dat ook willen weten dan kan ik kort aan je uitleggen hoe kanker precies ontstaat en werkt.

    [ bericht aangepast op 21 jan 2014 - 18:20 ]


    quidquid excusatio prandium pro

    Okammy schreef:
    (...)

    Verder zie ik dat mensen allemaal uitgebreid de pathofysiologie van kanker uitleggen. Ik weet niet hoe relevant het is voor je verhaal, maar mocht je dat ook willen weten dan kan ik kort aan je uitleggen hoe kanker precies ontstaat en werkt.


    Voor mij is het belangrijk dat ik de gedachtegang van zo iemand kan volgen, me er kan inleven. Dus enige info over de kanker is natuurlijk wel handig, maar enorm diep zal het ook wel niet gaan. Ik moet vooral proberen om te denken als zo iemand. Het is een hele zware rol, de zwaarste die ik tot nu heb gehad, qua emoties. Maar ik snap nu wel hoe het werkt met de kanker enzo, dus ik ga even nadenken hoe ze er op gaat reageren en even met de regisseur kletsen :Y)

    Lieve mensen,
    allemaal ontzettend bedankt voor jullie hulp! Eventuele suggesties voor de rol, haar reactie en emoties zijn altijd welkom!
    Love, LakeTown

    Ik heb voor school een site moeten maken over longkanker, daar gaat ook een stukje over het ontstaan en de oorzaken ervan; straling en radon komen er in voor en asbest ook. Ik weet niet of je er nog wat aan hebt, maar de site is longkanker-info.webklik.nl


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly