Dat probleem heb ik de afgelopen dagen ook met mijn essay gehad. Ik mocht maximaal 3850 woorden en ik had er iets van 4500. Maar ik heb het zo weten te krijgen dat ik er nu precies 3850 heb en mijn paper nog steeds wel duidelijk is!
Wat ik heb gedaan:
- Kijken of er onnodige voorbeelden zijn;
- Kijken of je dingen niet dubbel hebt gezegd. Vaak denk je in de eerste instantie van niet, maar toen ik er een tijdje afstand van nam en het nog eens ging bekijken, zag ik dat ik dingen toch op een bepaalde manier wel dubbel had gezegd.
- Bepaalde onnodige bijvoeglijke naamwoorden weglaten;
- Van sommige minder belangrijke uitleg kun je wellicht kijken of je het in een voetnoot kunt plaatsen, bij mij tellen die namelijk niet mee in het woordenaantal;
- Kijk vooral of je inleiding wellicht korter kan, veel mensen leggen heel uitgebreid uit wat ze gaan doen, terwijl dit ook veel korter mogelijk is;
- Heb je niet heel beeldend geschreven? Daarmee bedoel ik, met veel spreekwoorden, herhalingen, (zoals ik al zei) bijvoeglijke naamwoorden, misschien dat je een aantal zinnen kunt herschrijven in een wat meer recht toe, recht aan stijl, dat scheelt ook al veel.
- Heb je ook niet heel vaak aan het begin van een paragraaf een alinea waarin je gaat uitleggen wat je daarin gaat doen? Deze kun je wellicht ook weglaten als het in je inleiding al duidelijk is.
Daarnaast kan ik je ook heel erg aanraden om je paper nog door iemand anders te laten doorlezen. Iemand anders ziet ook vaak wel goed wat je nog weg kunt laten (:
[ bericht aangepast op 12 jan 2014 - 20:03 ]
The truth is, once you learn how to die, you learn how to live. - Tuesdays with Morrie, Mitch Albom