• om even mijn hart te luchten maak ik hier even een topic aan. Zoals de titel al zegt, heb ik net een vreselijke paniekaanval gehad. Ik lag rustig in bed nog een filmpje te kijken waarna ik wilde gaan slapen, maar vanaf het moment dat het donker werd, kreeg ik het verschrikkelijk moeilijk. Er was opeens een pijnlijke druk op mijn middenrif en mijn gedachten sloegen op hol. Zelfmoordgedachten dreven maar binnen en ik voelde me verschrikkelijk overbodig en leeg. Echt vreselijk.
    Natuurlijk heeft deze ervaring een geweldige achtergrond (het hele verhaal ga ik je niet vertellen want dan zijn we nog tientallen uren bezig, ik zit al sinds jongs af aan diep in de problemen). Deze reactie is volgens mij namelijk een slechte reactie op de antidepressiva die ik sinds een week moet nemen. Al vier jaar ben ik klinisch depressief (door grote familieproblemen in het gezin) (en ik ben nog maar zeventien jaar jong) en vorige week is de druppel gevallen. Van mijn dokter moet ik antidepressiva nemen. Ik heb al zo'n drie maanden geen zelfmoordgedachten meer gehad én ik ben met automutilatie ook al ongeveer een jaar gestopt maar toen de gedachten net binnenstroomden was het zo moeilijk om nee te zeggen.
    Na mijn paniekaanval heb ik ook meteen naar mijn laptop gegrepen en gezocht naar een vriendin die nog online was, maar helaas ligt iedereen al in bed. Daarom dat ik het even uittyp, ik moét het even kwijt en ik heb heel even een reactie nodig waardoor ik weet dat ik zichtbaar ben. Dat ik niet, zoals in mijn paniekaanval, onnodig en ongewild ben in de wereld. Alsjeblieft?


    Always be yourself; Unless you can be Pikachu. Always be Pikachu.

    Paniekaanvallen zijn irrationele gevoelens die opeens op je af komen stromen, maar die zo goed als nooit een sterke fundering hebben. Op de demonen in je eigen geest na dan en soms lijken die fundering genoeg te zijn. Maar je moet ze niet geloven, alles behalve. Ik weet precies hoe die gevoelens je opeens kunnen overspoelen en ik weet hoe moeilijk de momenten zijn waar jij je nu in bevindt. Maar het komt goed, je kunt hier doorheen komen en je bent sterk. Je zult dit overwinnen. Zoals mijn beste vriendin ook steeds tegen mij zegt en ik tegen haar.

    Je bent zeker niet onnodig en ongewild. En ik kan je perfect zien (:

    -dat klinkt raar, maar je begrijpt wat ik bedoel-


    If you don't stand for something, you'll fall for anything.

    Yoda schreef:
    Paniekaanvallen zijn irrationele gevoelens die opeens op je af komen stromen, maar die zo goed als nooit een sterke fundering hebben. Op de demonen in je eigen geest na dan en soms lijken die fundering genoeg te zijn. Maar je moet ze niet geloven, alles behalve. Ik weet precies hoe die gevoelens je opeens kunnen overspoelen en ik weet hoe moeilijk de momenten zijn waar jij je nu in bevindt. Maar het komt goed, je kunt hier doorheen komen en je bent sterk. Je zult dit overwinnen. Zoals mijn beste vriendin ook steeds tegen mij zegt en ik tegen haar.

    Je bent zeker niet onnodig en ongewild. En ik kan je perfect zien (:

    -dat klinkt raar, maar je begrijpt wat ik bedoel-


    & Veel succes & sterkte!

    Zelfmoord is nooit de oplossing.


    Some people are art and do art at the same time

    vanzodra je ze voelt opkomen, zoek afleiding! Bij mij helpt het enorm om sudoku's te maken als ik een paniekaanval voel opkomen of als ik niet durf gaan slapen na een nachtmerrie. Het kalmeert me enorm om die cijfers in hokjes te plaatsen en het blijft kloppen, zelfs als alles op een andere plek staat. Ook ademhalingsoefeningen, of streng tegen jezelf zeggen van 'probeer kalm te blijven' en zoveel mogelijk negatieve gedachtes af te schieten - uiteraard makkelijker gezegd dan gedaan, dus de afleiding is dan makkelijker, maar mijn psycholoog zegt dat ik ze zo moet leren aanpakken-


    Maybe we should doubt our fears instead our dreams.