[stelling] Mensen geloven in een hiernamaals omdat ze bang zijn van de gedachte dat het leven stopt na de dood.
Dat kan, maar er kunnen ook veel meer, en andere redenen zijn. Ik denk niet dat veel mensen zullen erkennen, dat ze om deze reden in een hiernamaals geloven. En dat hoeft ook niet, want het gaat om wat die persoon fijn vindt. En het ligt ook aan de cultuur, de gebruiken in de familie, en hoe mensen in de omgeving er tegenover staan. Door die factoren kan het zijn dat ze dat ook geloven, en misschien ergens ver weg omdat ze bang zijn, maar veel meer omdat ze dat toegewezen krijgen door hun gebruiken. Want zowel in het ene geloof , als in het andere , is er wel íets na de dood. En als atheist, geloof je dan niet in een hiernamaals omdat je niet bang met dat het leven stopt na de dood? Ik denk het niet , ik denk dat het te maken heeft met je religie, of met wat jij als waarheid of houvast beschouwd. Als dat geen religie is, en je ook niet in een hiernamaals gelooft, betekent dat niet gelijk dat je niet bang bent. Want ik denk dat iedereen dat zich wel eens afvraagt, wat er na dit leven is. En elk mens heeft daar weer zijn eigen, religie en cultuurgebonden antwoord op.
Ik geloof wel dat er iets is, al is het maar dat je 'spark of life' voortleeft in je kinderen, je familie en je vrienden .
' So many books, so little time ' ~ Frank Zappa