• Hierbij het rapport. In dit topic zullen ook updates geplaatst worden

    INLEIDING

    Op 12 september ging de moderatorenquête van start. Op zaterdag 26 oktober werd de enquête officieel gesloten. In de tussentijd werd er een document bijgehouden met de belangrijkste puntjes voor dit rapport. De ontwikkeling van dit rapport start op 26 oktober 2013.
    Het rapport voegt de verschillende antwoorden van de verschillende users samen. Het rapport wordt objectief opgesteld door Erica en ter goedkeuring en aanpassing medegedeeld aan de andere moderators. Met deze feedback komen we tot een kritisch rapport.
    Het rapport bevat 26 verschillende enquêtes, waarvan 2 nonsensenquêtes. (Enquêtes die niet serieus of met de nodige aandacht werden ingevuld.)


    DE POSITIEVE PUNTEN
    Algemeen: elk punt wordt zo volledig mogelijk besproken en kritisch bekeken. Indien mogelijk worden er suggesties of verbeterpunten voorgesteld. Om het overzichtelijk te houden, werd getracht alles zo ordelijk mogelijk te behandelen in thema’s.
    Het is fijn om goede punten te horen te krijgen. De goede punten zijn nodig omdat je beloond mag worden voor het goede werken, het komt over als een compliment. Daarbij zou het demotiverend werken indien men enkel achter negatieve punten zou vragen. De goede punten zijn een motivatie voor de moderators om verder te doen en te verbeteren.

    HOE WE HANDELEN
          x Als iets gemeld wordt, wordt er snel op gereageerd. Dit komt vaak naar boven in de enquêtes. Helaas komt het tegenovergestelde ook vaak voor. De mening zal gebaseerd zijn op eigen ervaringen. De ene zal al sneller geholpen worden dan de andere. Ook kan het zijn dat men niet weet dat er iets met de melding gedaan werd omdat er soms vergeten wordt om een ‘bedankt voor de melding’-pb te versturen. Dit werd niet uitdrukkelijk gezegd in de enquête, maar wel buiten de enquête om.
          x We kregen te horen dat over het algemeen we snel reageren op persoonlijke pb’s, gb’s en vragen.
          x We geven duidelijke antwoorden in het subforum Vragen. Daarbij wordt het geapprecieerd dat we informatie mededelen in het Nieuwsforum.
          x Het wordt fijn gevonden dat we een topic dat mogelijk kan escaleren niet meteen sluiten voor het kwaad geschied is. We wachten pas tot het echt (bijna) uit de hand loopt. Dat geeft een blijk van vertrouwen omdat we de users de kans geven om zelf verantwoordelijk te reageren.

    HET TEAM
          x We zijn een vriendelijk team tegenover vroeger.
          x We komen vriendelijk over en niet bedreigend.
          x We zijn niet bazig en proberen ons te gedragen als normale users.
          x We komen niet schijnheilig over zoals bepaalde moderators op andere sites.
          x We proberen zo snel mogelijk iets af te handelen, met de nodige discretie.
          x We zijn begaan met de users.
          x We zijn toegankelijke moderators. Er is geen drempel om aan een moderator een vraag te stellen.
          x We steken als vrijwilliger veel tijd en aandacht in Quizlet
          x We zijn aanwezig.

    WAT WE MEENEMEN
          x Alle moderators worden erop geattendeerd om de ‘bedankt voor de melding’-pb te sturen na het aannemen van een melding of om in ieder geval te laten weten dat je/iemand/het team (al) ermee bezig is. Sommigen doen dit wel constant, anderen blijkbaar niet.
          x Kan Rutger een extra systeem verzinnen waardoor we makkelijker zo’n pb kunnen sturen. Voorgesteld is: automatisch bericht na verwijderen iedere melding, envelop naast prullenbakje bij melding met ofwel directe mail naar die persoon ofwel een automatisch bedank-bericht.


    DE NEGATIEVE PUNTEN
    Algemeen: elk punt wordt zo volledig mogelijk besproken en kritisch bekeken. Indien mogelijk worden er suggesties of verbeterpunten voorgesteld. Om het overzichtelijk te houden, werd getracht alles zo ordelijk mogelijk te behandelen in thema’s.
    De negatieve punten hebben we nodig om te weten waar we fout zitten of waar het bijgeschaafd mag worden. Dit hoofdstuk zal waarschijnlijk raakvlakken vertonen met het volgende hoofdstuk dat over verbeterpunten en suggesties gaat.

    WEDSTRIJD
    In vele formulieren is aangehaald dat er problemen zijn met het wedstrijdtopic. Onder andere wordt het topic niet goed geüpdatet.
    Helaas is het probleem bij ons bekend. We gaan er zeker aan proberen te werken nu jullie dit hebben aangegeven.

    ONTSLAG CREWLID
    We hebben een opmerking gekregen van een user die vind dat een ontslag van een crewlid duidelijker gecommuniceerd mag worden naar het forum. Echter vinden wij dat we hier niet veel aan kunnen doen. Wij zijn van mening dat het aan het crewlid dat ontslag neemt/krijgt is om hier een topic over te maken. Want we kunnen ons inbeelden dat degene die ons verlaat het misschien zelf liever verteld en dus zelf een topic aan maakt.
    Als er toch vraag naar is om betere bekendmaking wanneer iemand vertrekt, kunnen we misschien een systeem maken zoals het banmeldtopic. Dan zal iedere keer een crewlid vertrekt dit gemeld worden door Krull in dat topic.

    FORUMINDELING
    We kregen de opmerking dat de forumindeling onduidelijk is. We hebben goed nieuws voor degene met deze opmerking. We hebben al een tijd hervormingen klaar staan. Het is alleen nog afwachten wanneer we het gaan aanpassen. Dit komt mede omdat we nog op een aanpassing van Rutger wachten.
    Als een subforum niet duidelijk zou zijn, mag je ook altijd om een uitleg vragen in het subforum zelf of in het subforum vragen. Let ook op: sommige subfora hebben een verduidelijkingtopic.

    HOE WE HANDELEN
          x Bij meldingen zou er niet snel gereageerd worden. Het tegenovergestelde kwam ook vaak voor (zoals vermeld in het vorige hoofdstuk). De mening zal gebaseerd zijn op eigen ervaringen. De ene zal al sneller geholpen worden dan de andere. Ook kan het zijn dat men niet weet dat er iets met de melding gedaan werd.
          x Er wordt soms traag ingegrepen bij ruzies op het forum, waardoor een discussie of ruzie soms lang aansleept. Deze opmerking zullen we in acht proberen te nemen. Maar hiervoor hebben we de hulp van de users nodig. We zien niet altijd even snel een ruzie. Een user kan hierbij helpen door te melden met de paginanummer van het topic en de ruziemakende users erbij.
          x Er zouden soms moderators zijn die in discussie gaan of uitdagen. Dit zal zeker onze bedoeling niet zijn. Wordt dit toch vermoed, kan dit gemeld worden aan een andere moderator of bemiddelaar.
          x We zouden een terughoudende houding hebben. Hiermee werd bedoeld dat we niet graag informatie prijsgeven. En dat klopt. We geven minder graag informatie door en blijkbaar zouden jullie dit wel meer willen. Misschien dat we een oplossing hiervoor kunnen vinden.
          x We geven volgens een persoon ook teveel waarschuwingen. Hier is echter een verdeelde mening over. Volgens sommigen moet je net wel genoeg waarschuwingen uitdelen om Quizlet leefbaar te houden of omdat het anders uit de hand loopt.
          x De sfeer zou minder zijn sinds er nieuwe moderators zijn.

    WAT WE MEENEMEN

          x We gaan de oorzaak van het soms malfunctioneren van het wedstrijdensysteem onderzoeken en het proberen op te lossen. In de tussentijd zouden we het fijn vinden als jullie hiervoor respect kunnen opbrengen.
          x Mogelijk een topic maken zoals het banmeldtopic, maar dan beheerd door Krull.
          x Proberen zo snel mogelijk te reageren op een melding. Al is het maar een bedankt-bericht of een bericht waarin staat dat we het probleem zo snel mogelijk aanpassen.
          x Proberen zo snel mogelijk in te grijpen bij een ruzie of hevige discussie.


    DE VERBETER PUNTEN/SUGGESTIES
    Algemeen: elk punt wordt zo volledig mogelijk besproken en kritisch bekeken. Indien mogelijk worden er suggesties of verbeterpunten voorgesteld. Om het overzichtelijk te houden, werd getracht alles zo ordelijk mogelijk te behandelen in thema’s.
    We kregen ook een aantal verbeterpunten mee. Ze staan hier opgelijst en we gaan proberen deze toe te passen. Ook kregen we enkele suggesties mee. Deze staan ook opgelijst met de nodige informatie vanuit de moderators.

    DE USERS ZELF
    Er waren ook vele users die op de vraag “Hoe denk je dat de kloof tussen de moderators en de users het snelste en beste verbeterd kan worden?” dat er geen kloof is of dat wij, de moderators, niet degene zijn die deze kloof moeten dichten. Velen leggen de schuld bij hun mede-users. Zij vertellen dat de users ook moeten beseffen dat wij gewone vrijwilligers zijn. Wij zijn maar gewone mensen.

    HET TEAM
          x Users verlangen meer communicatie van ons. We zullen voortaan beter bespreken of we bepaalde informatie kunnen delen.
          x We kregen van een user de commentaar dat we nog meer met activiteiten mogen meedoen. We zouden dit al doen, maar het mag nog meer.
          x We moeten proberen situaties op te lossen zonder dat we het gevoel creëren dat wij boven de users staan. Maar soms zal dit gevoel blijven, vooral wanneer we een (on)officiële waarschuwing geven
          x Indien je een user niet leuk vind, mag je dit niet laten merken. Er stonden geen concrete namen bij, maar de moderator zal deze bedoeling niet gehad hebben. Wordt dit toch vermoed, kan dit gemeld worden aan een andere moderator of bemiddelaar.
          x We zouden meer zichtbaar moeten zijn op het forum. Maar in welke mate kan dit? Bepaalde moderators RPG’en graag en zullen meer daar te vinden zijn. Anderen lezen liever verhalen of doen graag quizzen. Of sommigen spenderen liever hun vrije tijd op bepaalde subfora’s. We kunnen een moderator niet dwingen om actief te zijn in ieder topic in ieder subforum. We kunnen dit echter wel voor ons zelf persoonlijk meenemen of we zelf actiever willen zijn op het gewone forum.
          x Een user had de opmerking dat sommige moderators actiever mogen. Onze vraag is dan: is het afwezigheidstopic gecontroleerd? (http://www.quizlet.nl/forum/topic.php?tid=81615) Mogelijk heeft de moderator in kwestie het druk met school of een andere bezigheid buiten Quizlet. De tweede vraag is dan: wat wordt er bedoeld met actiever? Bedoelt de user actiever op het gewone forum? Bedoelt de user actiever als moderator? Sommige moderators zijn actiever achter de schermen. Moet deze moderator dan minder actief achter de schermen worden en enkele taken verwaarlozen om even op het gewone forum heel actief te zijn?

    DE TAKEN
          x We moeten dubbeltopics beter in het oog houden. Het helpt als users deze ook gewoon melden.
          x We mogen in bepaalde topics strenger optreden. Helaas is dit subjectief van persoon tot persoon, aangezien er in het vorige hoofdstuk vermeld werd dat iemand net het tegenovergestelde vindt. We zullen proberen hier mogelijk een beter evenwicht in te vinden.
          x Iemand gaf de suggestie om forummoderators aan te stellen. Deze zijn er al. Iedere moderator heeft minstens 6 subfora waar die aangesteld staat als forummoderator. Deze subfora zijn afhankelijk van de moderator zijn taken en interesses. Indien een subforum geen of 1 moderator heeft, wordt er verondersteld dat dit subforum geen andere moderators nodig heeft. De moderator is niet per se gebonden aan enkel haar eigen subfora. Indien ze ergens een probleem ziet op een andere subfora, mag zij dit ook aanpakken. De forummoderators zijn te vinden bovenaan in ieder subfora.
    Als de bedoeling van deze suggestie was om de forummoderators te scheiden van moderators, kunnen we dit bespreken. Wat zijn de voordelen en nadelen indien er 2 soorten moderators zijn. Hoe verandert de functie van de gewone moderator? Zijn vragen die gesteld kunnen worden.
          x Een user gaf de opmerking dat men meer mocht reageren op suggesties zoals de suggesties voor extra meldknoppen. Hierop is er de commentaar dat wij wel degelijk op suggesties reageren: zowel als user als moderator. Maar soms merken we ook dat er over onze reactie gelezen wordt. Daarbij draaien de meeste suggesties om extra dingetjes die enkel Rutger kan instellen. Dus de beslissing ligt bij Rutger. Daar kunnen wij als moderator weinig aan doen. We proberen wel duidelijkheid te scheppen door de topictitels te veranderen als de suggestie bijvoorbeeld is ingesteld of afgewezen en proberen dan de reden van afwijzing in de beginpost of laatste post te zetten.
          x Wanneer er ruzie is en het topic gesloten wordt, wil dat niet zeggen dat de ruzie uitgevochten is. Moderators zouden moeten helpen bij het ‘uitvechten’. Deze suggestie is een mooie suggestie, maar is helaas niet onze taak. Deze users kunnen het ‘uitvechten’/bijleggen/oplossen via de bemiddelaars. Wat we wel kunnen doen, is voortaan meer aandacht schenken aan het onderdeel in de waarschuwing of eindpost waarin we verwijzen dat men het kan oplossen via een bemiddelaar.
          x Er mag indien mogelijk meer topiconderhoud. We zullen alle moderators erop attenderen dat ze zeker hun eigen subfora in de gaten houden.
          x Er was de suggestie om de functie te ontnemen om forumposts te verwijderen omdat we zo onze gemene berichten/bewijs verwijderen. Hierbij vertellen we de user die deze suggestie gaf dat wij onze eigen posts niet verwijderen en dat we onszelf hier niet naar willen verlagen. Het feit is zelfs dat we amper posts verwijderen. We verwijderen voornamelijk posts van spam/reclamebots. Wij maken geen misbruik van deze functie en hebben deze functie nodig voor het uitoefenen van onze taak.
          x Iemand had de suggestie om meer wedstrijden te houden. Maar er lopen al constant 4 wedstrijden van ons die we zelf beheren. Misschien is dit al meer dan genoeg. Indien Rutger weer een aanbieding krijgt om bijvoorbeeld boeken te verloten, zullen we dit met plezier doen. Misschien kunnen we zelfs af en toe eens om sponsoring vragen bij een boekensite of iets dergelijks om daarna de boeken te verloten?

    WEDSTRIJD
          x Iemand opperde om in het wedstrijdtopic te zetten dat een moderator minder bereikbaar is. Hiervoor hebben we eigenlijk een officieel afwezigheidstopic. (http://www.quizlet.nl/forum/topic.php?tid=81615). Maar indien de wedstrijdmoderators het goedkeuren, kan er een selectie van dit topic gekopieerd worden naar het wedstrijdtopic. Maar dit up-to-date houden, is dan een verantwoordelijkheid van de wedstrijdmoderator zelf.
          x Volgens een user moeten er meer wedstrijdmoderators komen. Zoals eerder vermeld is het probleem dat de wachtlijst soms slecht geüpdatet wordt bij ons bekend en zullen we er aan werken. Dat wil niet per se zeggen dat er extra moderators voor aangesteld worden. Normaal zijn er 5 wedstrijdmoderators. Door recentelijk vertrek van Amy, zijn dit er nog 4. We zullen bespreken of we terug een 5e persoon hiervoor nodig hebben.

    WAT WE MEENEMEN
          x We gaan voortaan kijken welke informatie we nog kunnen doorgeven.
          x We moeten nog steeds op onze attitude letten. (superieur voelen, iemand slechter behandelen omdat we deze niet leuk vinden,…)
          x Op onze topiconderhoud letten zoals bijvoorbeeld dubbeltopics. Iedere moderator moet minstens zijn eigen subfora goed in het oog houden.
          x Evenwicht zoeken in streng/los optreden.
          x Meer aandacht schenken aan het onderdeel in de waarschuwing of eindpost waarin we verwijzen dat men het kan oplossen via een bemiddelaar, bij een ruzie.
          x Bespreken of we misschien af en toe achter sponsoring kunnen zoeken om te verloten als activiteit/wedstrijd.
          x Bespreken hoe we gaan werken aan verbetering bij de wedstrijden. (Meer/minder moderators, afwezigheidslijst,…)


    ZIJN ER GENOEG MODERATORS?
    Hier volgt een grafiek. De grafiek beschrijft hoe men erover dacht of er genoeg moderators zijn.


    Totaal: 26 antwoorden
    38,5% van de bevraagden vond dat er genoeg moderators zijn of dat meer moderators als gevolg zal hebben dat het een warboel wordt. Dit is de grote meerderheid. Al vind 26,9% van de bevraagden dat er niet genoeg moderators zijn. Deze groep bevat ook de users die vonden dat er mogelijk ook één of twee extra moderators geen kwaad kunnen omdat meer hulp altijd mag. 19,2% had geen mening of wist niet wat te antwoorden. 15,4% had een andere mening. Deze groep bevat zowel mensen die vinden dat er genoeg als de mensen die vinden dat er te weinig moderators zijn. Zij hadden een andere mening over de invulling. Deze invulling primeerde in hun antwoord, niet of er genoeg of te weinig moderators zijn.


    BESLUIT
    Dit rapport bevat zinvolle informatie waarmee we, de moderators, aan de slag kunnen. We gaan ons best doen om de aandachtspunten zo goed mogelijk te respecteren. Deze aandachtpunten staan bij ieder hoofdstuk onder het kopje ‘Wat we meenemen’.
    Al deze informatie staat ook in onze samenvatting. Deze samenvatting is met de moderators gedeeld en bevat 4 pagina’s kernwoorden en 1 pagina tabellen. De samenvatting en het volledige rapport (na bespreking) worden per mail naar iedere mod opgestuurd. Het rapport wordt voor gemakkelijke toegang op het modforum gezet. De users krijgen de versie te zien zonder de hoofdstukken ‘Beste moderators’ en ‘Slechtste moderators’ omdat deze informatie persoonlijk is voor iedere mod. Daarbij kan het mogelijk een schadelijk effect hebben in de dagelijkse gang van zaken omdat een user mogelijk denkt dat een moderator zeer slecht zou zijn.


    Vragen kunnen in dit topic gesteld worden: klik.

    Groetjes,
    De mods


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    [Mod-mededeling] Forumindeling aangepast


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury