Vorig jaar deed ik meer mijn best, maar daardoor was ik wel wat vaker gestrest over school. Dat is dus een afweging die je voor jezelf moet maken. Hoeveel tijd & moeite wil ik in het huiswerk stoppen?
Als eerste tip heb ik dat het handig is eerst je leerwerk moet leren, je toetsen als eerst. Want als je dan tóch geen tijd of zin meer hebt in je maakwerk, heb je in ieder geval de stof voor de toetsen geleerd.
Je moet er ook een soort van regelmaat in krijgen, wat je wanneer doet. Na een tijdje weet je van jezelf wel dat je bijv. voor Nederlands wat langer moet leren, plan dat dan ook in. Ik houd altijd als standaard 2 dagen van tevoren leren voor een so, en 3 voor een repetitie. Maar dat is natuurlijk persoonlijk, langer of korter van tevoren kan natuurlijk ook.
En wat voor mij ook helpt om een planning te maken, is om op de fiets naar huis alvast te bedenken wat je straks wilt gaan doen.
In mijn geval kom ik thuis, eet en drink even wat, en na een kwartiertje begin ik met m'n leerwerk, en daarna maakwerk.
En wat zeker ook werkt, is je laptop, mobiel, en als je je écht moet concentreren ook je muziek uit te zetten. Bij maakwerk werkt het bij mij wel goed als ik muziek op heb, maar als ik me echt moet concentreren, dan liever niet.
En beloon jezelf ook als je een keer (in het begin) je goed geconcentreerd hebt, of snel je huiswerk afhad. C:
En: iedereen heeft wel eens dagen waarop je je niet lekker voelt, of dat je concentratie wel heel erg ver te zoeken is. Als je dan toch iets moet doen, is het goed om water te drinken, eventueel iets te eten, en eventjes te bewegen. Hierdoor kan je je weer wat beter concentreren!
Haha , nu is het wel een heel lange reactie geworden, maar hopelijk heb je er wat aan !
En oh ja, voor toetsweken/ weken dat het heel druk is , of voelt : maak een planning ! Schrijf de dagen onder elkaar op, en schrijf bij elke dag op wat je die dag moet doen.
Succes ! C:
[ bericht aangepast op 29 okt 2013 - 20:20 ]
' So many books, so little time ' ~ Frank Zappa