Hier heb ik eigenlijk nog nooit een goed antwoord op gehad. Ik ben geen atheïst en ik weet ook niet helemaal zeker of agnost toetreft, maar ik zou mezelf ook absoluut niet gelovig noemen.
Mijn vader komt uit een protestants gezin, maar is zelf niet gelovig meer; de familie van mijn moeder is katholiek, en zij gaat wel nog zo nu en dan naar de kerk, al is dat de laatste jaren vaak echt alleen nog met Kerst of Pasen. Ik ga wel eens met haar mee, al is dat misschien meer omdat ik weet dat ik haar daar een plezier mee doe dan omdat ik er zelf echt waarde aan hecht. Zelf heb ik altijd op openbare scholen gezeten en mijn ouders hebben me nooit een godsdienst opgedrongen. Ik heb wel de eerste communie gedaan, maar niet erg lang daarna heb ik me afgemeld voor de maandelijkse bijeenkomsten die er nog waren van mijn communiegroep, want daar had ik gewoon geen behoefte aan.
Persoonlijk vind ik religie iets heel moois, maar vind ik het erg jammer dat het vaak wordt gebruikt om zich krampachtige aan ouderwetse normen en waarden vast te klampen of om volkomen onlogische of afschuwelijke dingen te verantwoorden, zoals oorlogen of het onderdrukken van bepaalde groepen. Geloof geeft mensen hoop en veel normen en waarden uit verschillende religies zijn dingen waar men vandaag de dag wel wat meer acht op zou mogen slaan - liefde voor je medemens, respect voor anderen, minder egoïsme - maar het is naar mijn mening vrij bizar om te denken dat wat er in de Bijbel staat nog steeds als levensregels kan worden gebruikt in onze moderne maatschappij. Zo werkt het niet; dat boek is 2000 jaar geleden geschreven, en zelfs als het echt het woord van God zou zijn, zijn twee millennia een lange, lange tijd. Als er echt een God bestaat, denk ik dat hij er meer waarde aan hecht dat je op een menswaardige en respectvolle manier omgaat met de mensen om je heen, zelfs als ze een andere levensstijl hebben dan jij, dan aan het volkomen onzinnige idee dat mensen die zich niet aan wetten houden die je tussen de regels in een eeuwenoude tekst kunt vinden op een of andere manier gestraft zouden moeten worden of "slecht" zouden zijn. De positie van bijvoorbeeld vrouwen en homoseksuelen binnen de kerk en extreem gelovige kringen is vreselijk, beledigend en op niets gebaseerd. Het verafschuwt me, en ik vind het enorm jammer dat het zo in elkaar zit, want in essentie denk ik dat geloof echt wel iets goeds zou kunnen zijn, of er nou een God bestaat of niet.
Uiteindelijk denk ik trouwens ook dat die conservatieve eigenschap van de Christelijke kerk uiteindelijk tot haar ondergang zal leiden. Jongeren tegenwoordig gaan nauwelijks nog naar de kerk, en dat kan niemand ze kwalijk nemen. Er moet echt wat vooruitgang en vernieuwing komen in de boodschap die de kerk uitzendt als ze überhaupt een kans willen maken om de volgende generatie te overleven. Ik moet wel zeggen dat de huidige paus al een heel stuk beter is wat dat betreft dan vrijwel al zijn voorgangers. Hij gaat echt naar de mensen toe in plaats van zich altijd verheven te gedragen, heeft gezegd dat het belangrijker is om een goed mens te zijn dan om streng Christelijk te zijn en is over het algemeen gewoon "moderner" dan de vorige, maar het trieste is dat hij juist daarom waarschijnlijk weer zal worden opgevolgd door een of andere ultraconservatieve man, wat weer een stap achteruit zal zijn.
"Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan