Wat misschien kan helpen, maar dat kun je misschien in de climax of de epiloog van het verhaal verwerken, dat je er tegenaan gaat kijken hoe het zou zijn gelopen wanneer er dingen anders waren. Ik geef even een voorbeeld. Stel ze ontmoeten elkaar op de gang, omdat hij tegen haar aanbotst en zij haar boeken laat vallen en hij haar helpt. Zo ontmoeten ze elkaar de eerste keer en raken aan de praat. Aan het eind kun je iets verwerken als, wat er zou zijn gebeurd als hij niet tegen haar aanbotste en gewoon doorliep. Dan zouden ze elkaar nooit ontmoet hebben, dan zouden ze nooit vrienden zijn geworden en misschien zou het meisje dan nog leven? Als voorbeeld.
Ook kun je dat doen met bijvoorbeeld dat pestgedrag van de anderen. Ik verzin nu even wat. Wat zou er zijn gebeurd als de jongen nooit de leider van de groep voor paal zette voor de hele klas door zijn opmerking? wat zou er zijn gebeurd dat hij en die pester juist vrienden werden en de jongen niet gepest werd, maar juist door veel mensen aardig gevonden werd. Alleen hij mistte iets in zijn leven en dat kan dat meisje zijn. Dit is een voorbeeld hoor, ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten xd zo goed ken ik je plot niet.
Maar wat je zou kunnen doen, is zulke momenten aan het begin van je boek zetten, een ontmoeting of een pesterij zoiets, waarna jij gewoon je eigen plotlijn volgt en daarna aan het eind of zo, aan de lezer uitlegt wat er zou zijn gebeurd als op die bepalende momenten de uitkomst anders was gegaan. Zo creëer veel meer diepgang in je verhaal, miss is dat een goed idee?
Ik hoop dat je een beetje snapt wat ik bedoel
Veel succes!
"There’s no such thing as miracles, only the inevitable and the accidental – and what we do. I’ve always believed that.