• Hey,

    Ik ben bezig met leren voor economie. Twee lesbrieven met echt veel dingen die je moet leren en het is een PTA, dus het telt ook nog eens mee voor het examen. Yippie.

    Maar nu, ik ben opdrachten aan het maken op een site en het gaat over vraag en aanbod. Maar ik kom er niet uit, ook al is dit echt easy.

    Gegeven: Qv = -200P + 25.000 (P in €, Qv in stuks)
    Bereken bij welke prijs de gevraagde hoeveelheid 1,5 miljoen stuks is.

    P = prijs
    Qv = gevraagde hoeveelheid.

    Dus ik vul 1,5 miljoen bij Qv, maar dat klopt niet want er komt een negatief getal uit. Ik heb het gevoel alsof ik echt super dom ben nu, want dit is echt zo'n makkelijke opgave. 1,5 miljoen schrijf je toch als 1.500.000?
    Wie helpt mij uit de brand?

    Oké, die titel moet eigenlijk aangepast worden want dat had ik geschreven omdat ik nog geen titel wist xd. Het moet toch duidelijk zijn waar het over gaat in de titel?

    [ bericht aangepast op 9 sep 2013 - 17:23 ]


    "I solemnly swear that i am up to no good."

    Volgens moet je eerst uit rekenen wat de P is en dan pas 1,5 miljoen in vullen en uit rekenen. Als het goed is staat er ook een grafiek bij in je boek.

    [ bericht aangepast op 9 sep 2013 - 17:24 ]


    Physics is awesome

    Oh god, economie. Ik was er zo goed in maar ik ben nu alles al weer kwijt. :'D
    Maar zoals hierboven wordt gezegd; moet je niet eerst weten wat P is?

    Blutbad schreef:
    Volgens moet je eerst uit rekenen wat de P is en dan pas 1,5 miljoen in vullen en uit rekenen.

    Dat kan niet, want dan heb ik twee onbekenden. P is de prijs, die moet ik weten.


    "I solemnly swear that i am up to no good."

    Er kan op deze manier ook alleen een negatief getal uitkomen, anders zou de vergelijking niet kloppen, tenminste zolang P groter is dan 125 zal de hoeveelheid negatief blijven... Weet je zeker dat er -200P staat?

    [ bericht aangepast op 9 sep 2013 - 17:26 ]


    Mai lasciare - Never give up. -- If you can't see anything beautiful about yourself, get a better mirror.

    Is het dan niet gewoon 24.800? Whut, I don't even... :'D

    [ bericht aangepast op 9 sep 2013 - 17:29 ]

    Page394 schreef:
    (...)
    Dat kan niet, want dan heb ik twee onbekenden. P is de prijs, die moet ik weten.


    Het is net als met wiskunde met die -200 en 25.000 moet je op een getal komen voor de p of via de grafiek want dan moet het wel mogelijk zijn om die 1,5 miljoen in te vullen.


    Physics is awesome

    Mundane schreef:
    Er kan op deze manier ook alleen een negatief getal uitkomen, anders zou de vergelijking niet kloppen, tenminste zolang P groter is dan 125 zal de hoeveelheid negatief blijven... Weet je zeker dat er -200P staat?


    Jep, ik heb hem gekopieerd en geplakt, dus daar kan ik geen fouten in gemaakt hebben. Mijn antwoord is p = -7375, maar als ik dat invul is het fout..


    "I solemnly swear that i am up to no good."

    Draculea schreef:
    Is het dan niet gewoon 24.800?


    Nee, helaas.


    "I solemnly swear that i am up to no good."

    Blutbad schreef:
    (...)

    Het is net als met wiskunde met die -200 en 25.000 moet je op een getal komen voor de p of via de grafiek want dan moet het wel mogelijk zijn om die 1,5 miljoen in te vullen.


    Hoe? Ik ben geen wiskundewonder..


    "I solemnly swear that i am up to no good."

    Page394 schreef:
    (...)

    Jep, ik heb hem gekopieerd en geplakt, dus daar kan ik geen fouten in gemaakt hebben. Mijn antwoord is p = -7375, maar als ik dat invul is het fout..


    Ik krijg hetzelfde hieruit, maar als ik zo kijk kan het op deze manier alleen maar negatief worden met deze getallen. Ik heb geen economie, dus ik baseer dit op wiskunde, maar met deze formule zal je geen positief antwoord krijgen met deze getallen denk ik..

    P= (Q/-200)+125 namelijk...

    [ bericht aangepast op 9 sep 2013 - 17:32 ]


    Mai lasciare - Never give up. -- If you can't see anything beautiful about yourself, get a better mirror.

    Mundane schreef:
    (...)

    Ik krijg hetzelfde hieruit, maar als ik zo kijk kan het op deze manier alleen maar negatief worden met deze getallen. Ik heb geen economie, dus ik baseer dit op wiskunde, maar met deze formule zal je geen positief antwoord krijgen met deze getallen denk ik..

    P= (Q/-200)+125 namelijk...


    Ja, daarom. Ik geef het op, alle antwoorden die ik heb ingevuld, zijn volgens die site allemaal fout.


    "I solemnly swear that i am up to no good."

    Page394 schreef:
    (...)

    Ja, daarom. Ik geef het op, alle antwoorden die ik heb ingevuld, zijn volgens die site allemaal fout.


    Vervelend :/


    Mai lasciare - Never give up. -- If you can't see anything beautiful about yourself, get a better mirror.

    Ik denk ook dat er een fout in de opgave staat, want ik los het op zoals ik het geleerd heb en kom ook steeds negatieve getallen uit...


    I am not going to be a star, I am going to be a legend - Freddie Mercury

    Huh, volgens mij klopt er gewoon iets niet in die opdracht. Zoals de formule nu is zullen er altijd negatieve antwoorden uit komen, wat natuurlijk helemaal niet mogelijk is bij de vraag. >< Ik zou het voor de zekerheid even aan je leraar vragen, maar op deze manier kan het gewoon niet.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Je moet toch gewoon Qv omzetten in P?

    Qv = -200P + 25.000
    200P = -Qv + 25000
    P = -0,005Qv + 125
    En dan kan je nu de Qv invullen en dan heb je de P, of doe ik nou iets heel stoms?


    "The only way of finding a solution is to fight back, to move, to run, and to control that pressure."