Ik heb me dat ook wel eens afgevraagd. Mijn Google zoektochten waren niet bijzonder succesvol, want er worden heel veel verschillende dingen gezegd, maar het hangt nou eenmaal ook enorm af van op wat voor manier het boek is gedrukt en het soort verhaal. Chicklit zal nooit 200.000 woorden hebben, maar een fantasyboek in de stijl van LOTR van 60.000 woorden zou ook raar zijn. Als ik het internet moet geloven ligt het gemiddelde boek ergens tussen die twee aantallen.
Het is overigens wel zo dat je het best niet een bijzonder lang boek kunt schrijven als je voor het eerst op zoek wilt naar een uitgever, want ze nemen over het algemeen liever wat kortere manuscripten als ze met nieuwe schrijvers in zee gaan. Boeken drukken kost immers geld en hoe dikker het boek, hoe duurder. Je zult erg vaak merken dat boeken in series steeds dikker worden, niet alleen omdat het verhaal ingewikkelder wordt of de schrijver er meer zin in krijgt, maar ook omdat de uitgeverij meer pagina's toestaat.
"Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan