Ik ben nu aan het leren voor de laatste paar toetsen van de toetsweek en dit wordt echt verschrikkelijk. Morgen heb ik namelijk mijn natuurkunde proefwerk en ik ben bang voor een gigantische black-out, terwijl ik het heel belangrijk vind om nu een goed cijfer te halen.
Even een situatieschets:
Ik heb het hele jaar een verschrikkelijke docent gehad. Niet zo eentje waarvan je zegt: Ugh, ik mag hem niet. Nee, deze vent wist werkelijk niet hoe hij les moest geven. Onze toetsen werden anders beoordeeld dan bij de andere natuurkundeklas met een andere leraar (in ons nadeel, altijd) en hij wist niet hoe hij zijn kennis over moest brengen. Zo kwamen er gesprekken als: "Meneer, ik snap het niet." "Oké" *loopt gewoon verder* of "Meneer, kunt u mij helpen bij deze opdracht. Ik weet niet hoe ik dit moet oplossen." "Het antwoord is drie!" *loopt daarna verder*. Toen kreeg hij in april te horen dat zijn contract niet werd verlengd, maar wel het schooljaar af moest maken. Meneer is meteen opgestapt en heeft ons zonder natuurkundedocent achtergelaten. Na 3 weken eindelijk vervanging en dan merk je pas hoe slecht de kwaliteit van de lessen waren als gewoon elke andere natuurdocent voor je neus kan staan en het allemaal in een les uit kan leggen.
Puntje bij paaltje: De stof van het laatste proefwerk van het jaar is eindelijk uitgelegd door een goede docent. Ik wil me gewoon bewijzen voor dit proefwerk, dat ik níet hopeloos ben in dit vak en ook werkelijk iets heb geleerd, dat het al die tijd aan de leraar lag. Maar nu maak ik oefenopgaven en de paniek komt al gewoon boven. Vanavond wordt sowieso slapen met slaappillen, maar hoe voorkom ik dat ik morgen zo erg in de stress schiet dat ik een black-out heb? Ik heb het namelijk al vaker gehad als ik teveel druk op mezelf zette en ik wil het nu tegengaan.
Wat doen jullie om black-outs tegen te gaan?
From these ashes, I will rise