• Ja hoor, het noodlot slaat weer toe: ik zit met een probleem. Sorry voor de onduidelijke titel trouwens.

    Ik ben bezig met een Hogwarts fanfic en ik begin vast te lopen. Ik ben al aardig ver, maar het eind is zeker nog niet in zicht. Nu is mijn vraag, wat vinden jullie fijner, eerst je hele story schrijven en dan, hoofdstuk voor hoofdstuk, online zetten of een hoofdstuk schrijven, die alvast online zetten en zo een story schrijven?

    Voordelen methode 1:
    - je weet zeker dat je niet zomaar midden in een story stopt vanwege inspiratiegebrek;
    - je kunt wanneer je maar wilt hoofdstukken online zetten (alles in een keer, elke dag een of wat dan ook);
    - je hoofdstukken hebben vaak ongeveer gelijke lengtes (met wat uitzonderingen bij cliffhangers e.d.);
    - je hoeft niet minder te posten omdat je bijvoorbeeld een toetsweek hebt.

    Nadelen methode 1:
    - de feedback die je krijgt kun je niet meteen verwerken (vooral als het om het plot zelf gaat, kleine foutjes kun je natuurlijk wel nog veranderen);
    - het duurt ontzettend lang (vaak) om zo'n heel ding af te krijgen;
    - je wordt niet gemotiveerd door bijvoorbeeld postieve reacties van Quizletters;
    - je wordt ongeduldig en gaat afraffelen;
    - je hebt (tenminste, dat heb ik) gewoon zin om dat verhaal nou eindelijk eens te posten.

    Voordelen methode 2:
    - je wordt gemotiveerd door reacties/kudos;
    - je kunt feedback gelijk verwerken;
    - je bent veel meer bezig met je verhaal, omdat (vaak) dagelijks mensen reageren e.d. (als je het geluk hebt een populaire story te hebben);
    - je besteedt (vaak) evenveel aandacht aan elk hoofdstuk (als in, je gaat minder snel iets afraffelen).

    Nadelen methode 2:
    - je kunt ergens blijven steken in je verhaal/geen inspiratie meer hebben;
    - er zijn perioden dat je minder kunt posten i.v.b. bijvoorbeeld toetsweken;
    - er is een soort tijdsdruk aangezien iedereen wilt dat je verder gaat;
    - je zult (misschien) soms een schandalig kort hoofdstuk online zetten omdat je je verplicht voelt iets online te zetten.

    Als jullie meer voor-/nadelen hebben, kom maar op.

    Zoals ik al zei, is mijn vraag: wat vinden jullie fijner? Wat werkt volgens jullie beter?

    Liefs (:


    Intersectional feminist

    Cullens schreef:
    Methode 1 is veel en veel handiger, ik werk echter altijd op methode 2.


    Dress like you're going to meet your worst enemy today.

    Ik zelf doe methode 2, al is methode 1 veel handiger, dan heb je alles perfect uitgewerkt.


    stay safe because I like being alive at the same time as you

    Je kan ook het verhaal eerste voor de helft uitschrijven en dan activeren en dan gewoon verder schrijven. je hebt dan genoeg hoofdstukken achter staan voor de abo's en er zit ook geen haast bij.


    Dress like you're going to meet your worst enemy today.

    Combinatie :Y)

    Ik zou als ik jou was het eerst in grote lijnen uitschrijven, vervolgens schrijf je weet ik veel een hoofdstukje of 5, dan zet je er elke week één online en in die tussentijd kan je mooi een nieuwe schrijven of meerdere. Zo heb je altijd een voorraadje als je een keer geen tijd/zin hebt, wordt je toch gemotiveerd en hoeven je vaste lezers niet soms ineens drie weken te wachten.


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.