• Ik zit met een dilemma en weet echt niet meer wat ik ermee moet.
    In december ben ik door allerlei privéproblemen tijdelijk gestopt met school. Ik zat toen in 5 vwo (atheneum) met het profiel C&M. Toen heb ik van de leerplichtambtenaar een vrijstelling voor dit jaar gekregen. Ik zit nu dus al bijna een halfjaar thuis, doe vrijwilligerswerk en haal proefwerken van dit jaar in, maar toch kan ik niet meer overgaan. Naar mijn oude school wil ik absoluut niet terug en ik wil het liefst toch volgend jaar mijn diploma halen, dus heb ik het plan om de laatste twee jaar van de middelbare school in één jaar te doen op het Vavo (volwassenenonderwijs).
    Nu ben ik steeds meer aan het twijfelen of ik nu voor vwo moet gaan of toch moet afstromen naar de havo. Vwo zou echt een heel lastig jaar worden: omdat ik zo lang "uit het schoolsysteem" geweest ben valt het me heel lastig met het inplannen en leren, en bovendien is op het vwo wiskunde verplicht, mijn slechtste vak. Daarnaast is het nog niet zeker naar welke Vavo ik ga, en bij één daarvan kun je twee vakken uit mijn pakket niet volgen. Die moet ik dan thuis doorwerken met zelfstudie om er dan volgend jaar staatsexamen in te doen, wat ook erg veel werk is. Alles bij elkaar wordt het dus een heel lastig jaar.
    De andere optie is dus om de havo in één jaar te gaan doen: dan heb ik geen wiskunde, en dus een vak minder en meer tijd voor de twee zelfstudievakken; 4 havo zal veel herhaling zijn van 4 vwo, waardoor het makkelijker is om er weer "in" te komen, en bovendien zijn vrijwel alle vervolgopleidingen die me wel wat lijken op hbo-niveau. Havo klinkt voor mij dus het beste, maar ik hoor overal om me heen commentaar dat dit de meest gemakzuchtige keuze is en dat ergens voor werken juist goed voor je is, en dat het zo'n "verspilling van talent" is. Ergens ben ik het wel met dat eerste eens, en dan voel ik me zo zwak en lui als ik voor de havo zou kiezen, wetend dat ik vwo op zich wel kan doen.
    Dus; wat zouden jullie doen in zo'n situatie? Ik weet het echt niet meer... ik neig toch naar havo maar weet het nog niet zeker :c

    [ bericht aangepast op 31 mei 2013 - 17:26 ]


    there is a certain beauty in setting the world on fire and watching from the center of the flames.

    Ik zie niet in waarom dat gemakzuchtig zou zijn. Ik zou ook voor havo kiezen.


    26 - 02 - '16

    Je bent helemaal niet zwak en lui als je voor havo kiest. Ik zo het zelfs vrij logisch vinden als je havo kiest en je kan altijd nog havo hbo en dan universiteit ofzo maar ik weet niet precies hoe dat allemaal werkt want, ik zit op mavo en ga volgende jaar mbo doen.


    Dress like you're going to meet your worst enemy today.

    Ik zou havo doen, want als je HBO gaat doen en in één jaar je propedeuse haalt, mag je alsnog naar de Universiteit, als je dat dan nog eventueel wilt

    [ bericht aangepast op 31 mei 2013 - 17:26 ]


    | Reality is for people that lack imagination |

    Je bent niet zwak en lui als je voor Havo kiest, maar het is in dit geval een reële en rationele beslissing. Je geeft zelf al aan dat het heel erg moeilijk gaat worden doordat je er zo lang bent uit geweest. Je bent niet lui door Havo te kiezen, je bent verstandig. Je kan altijd nog een aanvullende Vwo doen, een Bachelor, zo nodig een prémaster en vervolgens een master doen als je graag naar de universiteit wilt gaan. Je kan eventueel nog voor propedeuse gaan hierna, of een Bachelor met een prémaster er deels in zodat je daarna vrij vlug kan instromen in je master. Je moet doen wat gezond en goed voor je is. Ik kan niet voor je beslissen, maar ik benadruk wel dat er niets lui is aan kiezen voor het verstandige.


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Havo zou denk ik de keuze zijn waarbij jij je het prettigste zult voelen, ook al kan je dat zelf natuurlijk het beste inschatten. Je zegt zelf dat VWO heel moeilijk zou gaan worden en op je tandvlees lopen wil je écht niet. En als mensen je lui vinden omdat je Havo gaat doen, is dat echt heel stom... Je bent echt niet lui als je Havo kiest, je bent dan gewoon verstandig.


    Chaos is a ladder.

    Ichiya schreef:
    Ik zou havo doen, want als je HBO gaat doen en in één jaar je propedeuse haalt, mag je alsnog naar de Universiteit, als je dat dan nog eventueel wilt.

    + Je bent echt niet zwak als je voor Havo kiest. ;3


    "It takes ten times as long to put yourself back together as it does to fall apart."

    Memoria schreef:
    (...)
    + Je bent echt niet zwak als je voor Havo kiest. ;3


    True that. (:


    | Reality is for people that lack imagination |

    Je bent echt niet zwak als je voor Havo kiest hoor.^^
    Je moet doen waar jij je het beste bij voelt.


    •*• Lululu •*•

    Argh, m'n reactie weg =(

    Maar het kwam ongeveer op het volgende neer:
    Zelf zit ik nu in 4VWO en mijn beste vriendin doet nu 4Havo, terwijl we de eerste 3 jaar vwo samen hebben gedaan. Vorig jaar ging het niet heel goed met haar schoolcijfers -halverwege het jaar stond ze met 6 onvoldoendes op blijven zitten-. We waren op dat moment ook bezig met profielkeuzes. Ook zij moest dat doen, al was de kans groot dat ze niet zou overgaan. Doordat ze vooral hele slechte cijfers had voor wiskunde en natuurkunde werd haar geadviseerd om voor E&M of C&M te kiezen, wat juist niet haar interesses heeft. Ze koos veel liever voor N&G, met scheikunde en biologie wat haar wel trekt. Het was alleen vrij zeker dat ze toch nog een jaar moest wachten met haar profiel.
    Ik vind het nog steeds een moedige keuze van haar om ervoor te kiezen na de zomer naar 4Havo te gaan, waar ze helemaal niemand kende. Maar het was een verstandige keuze van haar, het heeft haar echt verder geholpen. Ze kan doen wat ze het leukst vind, ze hoeft er minder moeite voor te doen, zodat het ook nog "leuk" blijft en ze is zichtbaar vrolijker.
    Wat ik wil zeggen is dat je vooral je eigen keuze moet naleven, pas dan zal het een bevredigende keuze zijn. Want uiteindelijk ben jij diegene die dat diploma krijgt en die er verder mee gaat leren/werken/leven.


    "Everything you see exists together in a delicate balance." -Mufasa

    Ik denk dat het in jouw geval een heel goed idee is om voor havo te kiezen. Als je sowieso toch niet van plan bent om naar de universiteit te gaan en je al aangeeft dat je het erg zwaar gaat krijgen op vwo kun je echt beter voor havo kiezen. Dan is het net even wat rustiger en heb je meer tijd om aandacht te besteden aan de vakken waar je minder goed in bent.


    If you wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.

    lisanneeeeee schreef:
    Je bent helemaal niet zwak en lui als je voor havo kiest. Ik zo het zelfs vrij logisch vinden als je havo kiest en je kan altijd nog havo hbo en dan universiteit ofzo maar ik weet niet precies hoe dat allemaal werkt want, ik zit op mavo en ga volgende jaar mbo doen.


    Baby, when I know you're only sorry when you got caught,

    Als jij via HAVO ook kunt komen op de weg die jij wilt volgen moet je dit gewoon doen. Het is jouw studiekeuze, niet die van anderen. Je bent nog jong en als je naar dat jaartje HAVO nog steeds naar VWO wilt doorstromen kun je dit gewoon doen. Er zijn genoeg wegen die je naar jouw bestemming leiden, zolang je het maar zelf kiest.


    Reading a good book is like taking a journey.

    Ik zou zeggen, alles wat hier wordt gezegd over de havo en heel veel succes volgend jaar, wat voor een keuze je ook maakt.


    Life is hard and then we die

    Cyborg schreef:
    Ik zie niet in waarom dat gemakzuchtig zou zijn. Ik zou ook voor havo kiezen.


    "Fuck feelings, be a bitch" - Blair Waldorf

    HAVO


    Can't control my second personality