Hallo, ik hoop dat dit topic hier goed staat ^^ Ik heb morgen een scheikunde proefwerk en onze lerares heeft ons een paar oefenopgaven gegeven, alleen heeft ze ook gezegd dat de antwoorden die op de ELO staan niet kloppen.. Nu snap ik een van de opgaves niet en kan ik dus ook niet even bij de antwoorden kijken voor een uitleg. Zou iemand me misschien deze opgave kunnen uitleggen? Dan ben je mijn held c:
Een euromunt van 10 cent heeft een massa van 4,1 gram. De munt wordt in salpeterzuur (HNO3) gebracht maar lost daarin niet geheel op. Er slaat 507 mg SnO2(s) neer.
Dit wordt afgefiltreert en het filtraat wordt in een maatkolf tot precies 100,0 mL aangevuld. 10mL daarvan wordt met NaOH behandeld, waarop een neerslag onstaat. Dit neerslag wordt afgefiltreerd en verhit en levert 457 mg CuO. Nog eens 10 ml daarvan levert na behandeling 387 mg Al2O3 (s).
a) Hoeveel gram Tin (Sn) bevat de munt?
b) Reken om naar massapercentage.
Het hoofdstuk gaat over mol en alles wat daar zo'n beetje bij hoort, dus ik gok dat ik dat moet gebruiken, maar hoe, is voor mij een vraag :') Alvast heel erg bedankt!
Mai lasciare - Never give up. -- If you can't see anything beautiful about yourself, get a better mirror.