Als je kijkt naar de betekenis van euthanasie, is het gewoon zelfdoding. Maar dan wel heel erg ongenuanceerd. Leuk onderwerp. Ik heb zelf ook filosofie gehad en meestal kwamen we met dit soort dingen altijd op dezelfde antwoorden uit. Voor zover dat mogelijk is ;'p
Mijn mening over zelfdoding:
Ik vind het een laffe oplossing, maar een dappere poging om iets beter te willen maken. Jezelf willens en wetens van het leven beroven vergt veel wilskracht en ik denk niet dat je iemand daar echt van kan weerhouden als hij of zij er echt mee wil doorgaan. Toch is het fout. Ik vind het altijd heel erg als ik hoor dat iemand - en dan vooral een jong iemand - zelfmoord gepleegd heeft. Ik denk dat zoiets verder gaat dan alleen het hebben van een rpoot persoonlijk probleem. Ik denk dat mensen die dat echt hebben gedaan ook zeker een probleem in hun hoofd hebben, want niet iedereen in vergelijkbare situaties kiest voor zelfdoding.
Mijn mening over euthanasie:
Ik vind het net zo vreselijk als zelfdoding, maar ik kan het beter begrijpen. Eeuwige pijn, je geliefden niet kunnen aanraken, niet zlelf kunnen eten, gekatheteriseerd zijn.. Weet ik het. Ik vind dat je dan wel kan zeggen, ik ben klaar om te sterven en ben het dan eens met je stelling. Zo'n leven is niet menswaardig en hoewel het leven zelf het meest belangrijke mensenrecht is, gaat dat niet op voor zo iemand.
Wat voor mij het verschil is:
Euthanasie gaat in overleg met heel veel mensen. De persoon die hiervoor kiest, de artsen en naasten maken een keuze. In Nederland is het alleen gerechtvaardigd als iemand nog rationele keuzes kan maken en dat maakt het vrij lastig, want wanneer is iemand autonoom genoeg om nog zo'n beslissing te kunnen maken?
Toch blijft het, wat mij betreft minder erg dan zelfdoding, omdat alle partijen er bij betrokken worden, iedereen is er op voorbereid, maar dat is bij zelfdoding vrijwel nooit het geval. Dat levert alleen maar problemen op. Treinen die moeten worden omgeleid doordat er iemand op het spoor ligt, de politie die in huizen moet zoeken om te kijken of het om een misdrijf gaat of niet.
Het verschil is ook dat euthanasie alleen over lichamelijke pijn gaat en zelfdoding meestal een emotionele of psychische oorzaak heeft. Moet je daar wel een onderscheid tussen maken of niet?
Precies om deze reden is wat mij betreft euthanasie meer sociaal geaccepteerd dan zelfdoding. Hoewel het een moeilijk onderwerp blijft, omdat het zo moeilijk is om een duidelijke grens te trekken. Wat is de ergste pijn? Is zo'n leven echt onmenselijk? Houdt het leven op bij geen benen hebben? Is liefdesverdriet een reden om zelfmoord te plegen? Mogen mensen met schizofrenie ook euthanasie plegen/doen? Het zijn allemaal objectieve dingen waar je in je eentje niet zomaar even een beslissing over kan nemen.
Zaldrizes buzdari iksos daor. Maester > Zaldrizes