• In dit topic zal ik jullie op de hoogte houden van de vorderingen van de nieuwe server en sms functie. Het lijkt nu idd alsof er achter de schermen niets gebeurd terwijl de host en ik juist erg druk bezig zijn om de problemen op te lossen.

    Nieuwe server
    De overgang naar de nieuwe server verloopt zoals jullie gemerkt hebben niet vlekkeloos. Achter de schermen zijn we echter druk bezig om de nieuwe server zo snel mogelijk maken. Het probleem is dat we hierbij ook afhankelijk zijn van andere partijen (die wat minder snel handelen). Ook denken we soms de oplossing te hebben gevonden, waarna we er pas na een paar dagen achter komen (zondag) dat het toch nog niet helemaal vlekkeloos werkt.

    Afgelopen weken zijn er tal van oplossingen geprobeerd. Komende week gaan we extra geheugen in de server zetten. Mocht dit niet lukken dan zullen we een database expert inhuren zodat hij een blik erop kan werpen. Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat ;)

    SMS functie
    Hierbij ben ik volledig afhankelijk van andere partijen. Grote payment providers die erg traag zijn. Door de nieuwe telecom wet moeten alle nieuwe betaal toepassingen eerst door alle (!) Nederlandse operators goed gekeurd worden. Dit heeft ook erg veel tijd gekost. Inmiddels heb ik groen licht gekregen en kan ik vandaag beginnen met het implementeren van de SMS optie. Wanneer dat gelukt is moet het ook weer getest en goed gekeurd worden. Ik hoop dat dit snel kan gebeuren.

    Update 24-04
    De handleiding die ik van de payment provider heb ontvangen is ongeveer 50 pagina's vol met oninteressante codes. Ik heb ze dus gevraagd om gewoon een PHP voorbeeld te sturen. Hoop dat ik die snel krijg.

    [ bericht aangepast op 24 april 2013 - 13:45 ]


    Dit is mijn signature...


    Hoi Rutger,

    Hierbij het voorstel om extra geheugen bij te plaatsen in de quizlet.nl server. Het idee is om 4 Gb. extra bij te plaatsen. Alle sloten zijn nu bezet en als we 2 reepjes van 2 Gb. vervangen door 2 x 4 Gb. reepjes, dan komt het totaal op 12 Gb. uiteindelijk.

    De kosten willen we eenmalig doorbelasten i.p.v. het maandbedrag voor de server te verhogen. De kosten voor Dell geheugen: € 72,19 incl. btw. per 4 Gb. reepje. Daar hebben we er dus twee van nodig wat neerkomt op: 2x 72,19 Euro = 144,38 Euro (Incl. btw.).

    Ben je akkoord met dit voorstel? Het maandbedrag voor de server blijft dus verder hetzelfde en we nemen de prijs direct over van de Dell site, zonder marge.

    Ik hoor het wel.

    Met vriendelijke groet,




    Ok, ga het in orde maken! Ik hou je op de hoogte.

    Grt,
    Dennis.

    [ bericht aangepast op 24 april 2013 - 17:33 ]


    Dit is mijn signature...

    Updates
    Vandaag is het forum over gezet naar een ander soort database indeling. Hier zou het forum een stuk sneller van moeten worden.

    Het nadeel van deze indeling is dat het zoeken in de tekst van topics niet direct mogelijk is. Ik moet dus een nieuwe zoekfunctie programmeren om dit toch mogelijk te maken. Tot die tijd kun je wel gewoon zoeken in de titel van topics.

    Ik zal ook nog even vragen hoe het zit met het extra geheugen dat geplaatst zou worden en of de site daarvoor uitgezet moet worden.

    Van de payment provider heb ik nog geen duidelijke uitleg gekregen over het implementeren. Die zal ik ook meteen even mailen.


    Dit is mijn signature...


    Hoi Dennis,

    Er waren weer flink problemen met de server gisteren en volgens mij ook vanochtend. Hoe is de status van het nieuwe geheugen?

    Ik denk dat we sowieso die expert maar eens aan de slag moeten laten gaan. Dit is namelijk voor niemand leuk.

    Groetjes, Rutger


    Dit is mijn signature...

    Hoi Rutger,

    Ja, ik ga een database expert inhuren. Verder is het geheugen besteld en kan dat elk moment binnenkomen. Dan moeten we een moment plannen om het geheugen in het datacenter in de server te plaatsen.

    Verder kreeg ik vanmorgen een mail van Jeroen die problemen heeft waargenomen bij de netwerkleverancier in het datacenter, waardoor meerdere servers zo nu en dan downtime hebben. Gisteravond en vanmorgen is hard gewerkt om het netwerk naar een hogere switch in het netwerk te verplaatsen, waardoor dus ook kleine onderbrekingen op verschillende servers kan voorkomen.

    Hopelijk zijn al deze dingen snel opgelost, maar dat kan dus ook de oorzaak zijn geweest van de problemen. Ik zal je op de hoogte houden van alle vorderingen.

    Grt,
    Dennis.


    Dit is mijn signature...


    Hoi Rutger,

    Aankomende week gaat het geheugen erin; verwachting is dat dit begin deze week binnen is, aldus Dell. Het geheugen zal van tevoren nog getest worden, om verrassingen te voorkomen. Hou er rekening mee dat de server 5-10 minuten down zal zijn.

    De database expert zal ik daarna sowieso ook nog laten kijken, zoals besproken. Het kan zijn dat het geheugen ook al het gewenste resultaat geeft, maar lijkt me inderdaad verstandig om de database expert te laten kijken. Dan hebben we er alles aan gedaan op server- en database niveau wat we kunnen doen volgens mij.

    Wordt vervolgd!

    Grt,
    Dennis.


    Dit is mijn signature...

    Update SMS betalingen
    Ik heb me vandaag verdiept in de nieuwe SMS betalingen. Heb een paar onduidelijkheden gestuurd in een mailtje naar de payment provider. Denk dat ik zodra antwoord heb de boel kan programmeren. Zou niet langer dan een uurtje hoeven duren. Daarna even testen en dan kan de boel live!


    Dit is mijn signature...

    Update
    Vanavond is het nieuwe geheugen geplaatst. Dit heeft toch ongeveer 5 minuten downtime geleid. Ben erg benieuwd hoe de server nu zal draaien. Indien nodig zal het geheugen nog toegewezen worden aan de database.

    We hebben besloten om sowieso een database expert in te huren die wat aanpassingen kan doen. Hopelijk zal Q vanaf dan weer soepel draaien.


    Dit is mijn signature...

    Update
    Vandaag heb ik de nieuwe SMS betaalfunctie geprogrammeerd. Deze zal eerst alleen voor Nederland beschikbaar zijn.

    Ik heb het bedrijf gemaild dat de betalingen regelt dat ze kunnen gaan testen. Als dat goed verloopt kan de boel 'live'.


    Dit is mijn signature...

    Update nieuwe server
    Vandaag en morgen zal een database een aantal veranderingen op de server doorvoeren. Hij heeft afgelopen weken gekeken waar de knelpunten lagen en heeft aan de hand hiervan een aantal verbeterpunten gevonden. Deze zullen dus dit weekend doorgevoerd worden.

    Het zou kunnen zijn dat de server een paar keer kort (een minuutje) niet beschikbaar zal zijn, maar als het goed is draait de site daarna weer als een zonnetje (Y)


    Dit is mijn signature...