• Hoi allemaal,

    Ik ben zeer geïnteresseerd in alle vormen van kunst. Vroeger hadden we op school weleens geleerd over de mosselpot van Marcel Broodthaers. Dat is ondertussen al een hele tijd geleden en ik weet er niets meer over. Mijn notities zijn ook allemaal al weg van dat jaar. Onlangs kwam ik die mosselpot nog eens terug tegen op het internet en begon ik me af te vragen wat precies de betekenis is van deze pot? Ieder kunstwerk draagt toch wel een betekenis met zich mee, wat dreef Broodthaers om dit kunstwerk te maken? Iemand dat dat weet? Op het internet wordt ik niet veel wijzer.


    If we had not a soul, music would have created it.

    Oh was het ook niets met schalen en schelpen = leegte? ik weet het niet meer, ik heb ooit een hele spreekbeurt over Broodthaers moeten geven, maar dat is al lang geleden.


    Get outta my head!

    Licet schreef:
    Ik vind jullie allemaal behoorlijk denigerent naar moderne kunst toe. Het werk van Broodthaers is gemaakt aan het einde van de moderne tijd, de moderne tijd was een soort kunstrevolutie. Hierin veranderde het beeld van kunst volledig inplaats van te streven naar het ultieme realisme werd orginaliteit en een bepaalde inteligentie een stuk belangrijker. Ik werk zelf als jeugd rondleider in een hedendaags kunstmuseum hierin staan alleen maar werken van kunstenaars die nog leven en hier staan geweldige werken.

    Een van de vragen die de Belgische kunstenaar Marcel Broodthaers in zijn werk aan de orde stelde was waarom kunst eigenlijk eeuwigheidswaarde zou moeten hebben. Dat werd en wordt immers maar al te vaak gedacht, terwijl de kunst er bepaald niet mee is gediend: het hemelse rijk van de kunst bevindt zich namelijk niet alleen in den hoge, maar vooral ook buiten de maatschappij. De drijfveer achter die zogenaamde promotie heeft dan ook veel weg van een ideologisch gemotiveerde behoefte om de kunst onschadelijk te maken, zodat geen mens zich er nog wat van hoeft aan te trekken.

    Meer praktisch gesproken kwam daar voor Broodthaers nog de vraag bij of de rol van musea als hoeders van de kunst wel zo vanzelfsprekend was: was het museum zelf niet een instrument van de heersende politieke en sociale orde? Zo kwam hij op een goed moment dan voor een van zijn tentoonstellingen tot de vervaardiging van, jawel, een geurige pan mosselen. In één klap hadden zowel de dromers over kunst als de musea het nakijken, en verwierf Broodthaers internationale faam.
    Een mossel is een moule in het Frans, maar moule betekent ook gietvorm, sjabloon of mal. Broodthaers koos dus ook om een literaire reden voor de ‘moule’. Aan de ene kant had hij daarmee de vergankelijke mossel als symbool van levende, vergankelijke kunst; aan de andere kant het huis waarin de mossel woont: de schelp, de mal van de mossel, symbool weer voor het museum dat de kunst aan die vergankelijkheid probeert te onttrekken.

    Broodthaers stelde met een provocerende ironie het begrip kunst ter discussie en voorzag het van een scherpzinnig commentaar. Broodthaers geloofde namelijk niet in de unieke kunstenaar of het unieke kunstwerk. Zijn ëTapis de Sableí (1974) bijvoorbeeld bestaat uit een rechthoekig tapijt van roze zand waarin met bruin zand letters zijn gemaakt en waarop in het midden een palm is geplaatst. Het is een fenomeen, een idee: na afloop van iedere tentoonstelling moet het worden opgeveegd, om daarna, door derden, opnieuw te worden gemaakt. Een ander voorbeeld is het titelloze werk van de Schot Douglas Gordon. Het betreft een tekst die steeds, uiterst secuur, opnieuw op de wand moet worden aangebracht.


    Heb je dit allemaal zelf geschreven of ergens vandaag gehaald? Want als je het van een site of boek hebt, kan je dan zeggen welke? Lijkt me een interessante bron om meer uit te lezen.


    If we had not a soul, music would have created it.

    Cloudburst schreef:
    (...)

    Heb je dit allemaal zelf geschreven of ergens vandaag gehaald? Want als je het van een site of boek hebt, kan je dan zeggen welke? Lijkt me een interessante bron om meer uit te lezen.


    Dat heb ik van deze site :Y)


    'Plays wasted words, proves to be warn, that he not busy being born is busy dying.'

    'rent weg'


    Ha! I invent the word impossible. That's why I am the champ. Whether I like it or not.

    I want to eat it.