Ik heb niets met One Direction, dus daar kan ik je geen antwoord op geven. Sowieso voel ik niet zo veel voor 'real person fiction', want het geeft me altijd een beetje een vreemd gevoel om tegen echte mensen te zeggen met wie ze een relatie zouden moeten hebben - niet dat iedereen die wel van RPF houdt dat per se doet, maar er zit in zulke fandoms altijd wel minstens één doorgeslagen shipper, dus ik houd me er liever volledig buiten.
Wel heb ik een heleboel slash ships uit boeken, films of televisieseries. De voornaamste reden dat ik fan ben van die koppels is gewoon dat ik vind dat ze goed bij elkaar passen. Het gaat niet om de slash, maar om de relatie tussen twee personages, ongeacht hun geslacht. Gedeeltelijk zijn mijn slash ships canon (Jack/Ianto uit Torchwood, Tara/Willow uit BTVS) en gedeeltelijk niet (Merlin/Arthur uit Merlin, Stiles/Derek uit Teen Wolf) maar in alle gevallen hebben ze in mijn ogen een zekere chemie. Bij een hetero koppel zou de reden om ze te shippen precies hetzelfde zijn. Er zijn in fictie echter nou eenmaal véél meer mannelijke dan vrouwelijke hoofdpersonen, zeker in scifi en fantasy, dus is het misschien niet heel raar dat er meer goede vriendschappen zijn die op het randje van meer hangen tussen twee mannen dan tussen een man en een vrouw, wat ook in meer slash ships resulteert.
En dan is er natuurlijk ook nog het argument dat 'hot' of 'schattig' is, maar wat mij betreft is dat niet iets wat alleen op slash toetreft. Wel is het zo dat fandoms voor slash ships over het algemeen een stuk groter zijn als je kijkt naar sites als Tumblr of AO3. Meer fic, gifsets en meta is voor mij wel een reden om een bepaald ship fandom interessanter te vinden dan een ander.
"Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan