Marcell
"Als je het zo bekijkt.." Mompel ik zachtjes. Als je het zo bekijkt zou het wel heel, heel erg gemeen van me zijn om haar niet te helpen en wil ik het met heel mijn hart.. Bijna heel mijn hart. Een deeltje blijft me maar vertellen dat ik het niet kan máken. Niet omdat ik mijn werk dan niet goed doe - dat doe ik vrijwel nooit helemaal zoals Baas het wil zien. Nee, omdat als Hij erachter komt dat ik bedrieg met zoiets als dit, ik hoogstwaarschijnlijk mijn baan kwijt ben en daarmee mijn inkomen, mijn kans om May te verzorgen en een redelijk leven.. Maar dan raak ik wel mijn leventje zo ongeveer kwijt omdat ik iets goeds gedaan heb. Iemand anders sterker heb gemaakt.
Er bestaat natuurlijk altijd zoiets als een compromis, een tussenweg. Ik zóú haar bepaalde basis dingen kunnen aanleren. Dan weten 'wij' alsnog hoe we haar kúnnen uitschakelen, maar de makkelijkste manier is dan in ieder geval voorkomen, en de meeste mensen die niet zo goed opgeleid zijn kunnen er niet tegenop als de verdediger maar snel genoeg reageert.
Als ik dat doe heeft Nala eigenlijk wel het recht om dat te weten van voor af aan. Dan heeft ze het recht op de mogelijkheid om nog te kiezen of ze het wil, en niet voorgelogen te worden. Maar haar tranen.. Ze houden me nog even tegen. Ze is zo sterk en zwak tegelijk. Zo vastbesloten.. Maar wel in tranen. Verdrietig over het verleden, vastbesloten over het heden. Het enige wat ze nu nog nodig heeft is mijn hulp. En ik weet niet wat ik moet doen. Nala kijkt maar naar dat paard, en ze huilt, en ze lijkt alles ongelofelijk eerlijk te vertellen. Ik wil haar een knuffel geven, maar tegelijkertijd durf ik het niet. Bang om haar meer angst aan te jagen. Ik wil haar iets toe kunnen fluisteren wat haar sterk maakt, ik wil haar nu kunnen zeggen dat ik het haar ga leren.. Maar ik voel me schuldig omdat ik het niet meteen kan. En dat is misschien zwak. Misschien heeft Leslie daar wel gelijk in. Maar ik voel het nu eenmaal zo. En ik laat me niet meer door iemand anders zeggen hoe ik me moet voelen. Ik wil een voorbeeld nemen aan Nala. Ze heeft dezelfde drang om onafhankelijk van bepaalde mensen te zijn, maar zij dóét er iets mee. Ze inspireert me.
En misschien moet ik haar dat vertellen en geeft haar dat al kracht. Maar.. Ik wil haar tegelijkertijd niet opzadelen met mijn problemen. Ze is nog zo jong, en ze heeft al zoveel meegemaakt.. Ik wil er voor haar zijn. En om er voor haar te zijn is het misschien fijn voor haar als ze ook iets over mij weet. Maar dat wil ik haar dus weer niet vertellen, en al die tegenstrijdige gevoelens cirkelen om elkaar heen en brengen me helemaal in de war.
Wat het erop neer laat komen dat ik nog steeds niet weet wat ik nu moet doen.
Nala is zo eerlijk, zoals ze hier staat zo klein en zwak en wanhopig. Hoe ik me de afgelopen dagen ook voelde. Maar zij weet hoe ze er bovenop kan komen. Ik niet. Zij heeft mijn hulp nodig. En alleen de mijne. En ik.. Ik weet het niet. Hoe laf is dat? Hoe zwak? Goed, ik weet dat mensen helpen me goed doet, meer als goed. Niet alleen mensen. Ook dat paard van net, bijvoorbeeld. Maar bij mensen is het toch het sterkst. Het gevoel van waarde.. Alsof ik toch nog nodig ben op deze aarde. Hoe dom zou het dan zijn om Nala niet te helpen? Daarmee help ik eigenlijk Sam weer, en misschien Leslie wel. Zelfs de anderen. Want wie vindt het nu fijn om Nala gebroken te zien? Niemand.
En misschien is dat het wel. Wat ik nodig heb, wat me sterker maakt. Mensen helpen. En dit is de kans die ik daarvoor krijg. Zo voelt het tenminste. Nala heeft daarnet gezegd dat ik -samen met Sam- de enige man ben die ze echt vertrouwt. De enige van de mannen die hier werken, de enige die haar kan helpen. Dan voelt het toch alsof ik deze kans ook nodig had. En ik grijp hem. Ik ga het doen. Maar.. Alleen de basis. En hoe ga ik haar dat vertellen? En hoe verklaar ik haar waarom ik zo lang stil ben? Ik moet nu echt iets zeggen. Voor ik haar angst aanjaag.
"Nala.. Je vraagt je vast af waarom ik zolang stil was en waarom ik dingen doe die absoluut niet bij mijn werk passen, waarom ik mensen help in plaats van dat ik ze martel om mijn zin door te dringen. Daarvoor hoef je maar 1 ding te weten, en dat is dat ik ook zo mijn verleden en mijn problemen heb. Niet dat ik jou daarmee ga lastig vallen, maar.. Daar was ik over aan het nadenken. En.. Nouja, ik heb ingezien dat dit misschien voor ons allebei is wat we nodig hebben.. En dus ga ik het beperkt doen. Beperkt, omdat ik je de basis van het verdedigen wil leren. Zoveel dat je je meer als de gemiddelde mens kan verdedigen, we het onopvallend kunnen houden en het -vooral voor mij- het beste is. Als je het goed vindt, natuurlijk."
Dat voelt als de beste compromis die ik haar kan geven, als het beste wat ik nu kan doen en de manier waarop ik er zelf misschien ook weer bovenop kom. Dat voelt als de manier die ik door moet zetten. Als Nala het ook helemaal wil. Ongedwongen.
[ bericht aangepast op 2 jan 2013 - 1:22 ]
Stop acting normal. It gets bored.