• Ik was bezig met mijn bioverslag toen ik me ineens iets afvroeg.
    Is het volgens de spellingsregels mogelijk om een komma te gebruiken en vervolgens 'en' te gebruiken?
    Hierdoor vroeg ik het me af:

    Met dit practicum gaan wij onderzoeken welke stoffen indicator zijn en waarvoor, en in welke voedingsmiddelen deze zitten.

    Als ik deze komma daar niet gebruik, heb ik ontzettend het gevoel alsof ik aan het ratelen ben, of zoiets.
    Weet iemand dat? :')


    If a writer falls in love with you, you can never die

    Uitleg komma voor "en"


    Don't fashion me into a maiden that needs saving from a dragon. I am the dragon, and I will eat you whole.

    Meestal gebruik je een komma in een opsomming en bij de laatste gebruik je dus een en. Dus: blabla, blablabla, blablabla en blablabla. Dus geen komma en een 'en', dat doe je eigenlijk bijna nooit, hoewel er een paar uitzonderingen zijn.


    Your make-up is terrible

    Het kan gebeuren dat je een komma en een 'en' gebruikt.

    "Ik was gisteren aan het fietsen, hoewel het t*ring koud was, en flikkerde op mijn bek. Ik ga nooit meer in de winter fietsen voor mijn plezier."

    [ bericht aangepast op 29 nov 2012 - 15:14 ]


    I hope you drown in all the cum you fucking swallow, to get yourself to the top.

    Het kan soms wel, zoals ze hierboven zeggen, maar met jouw zin zou ik het niet gebruiken. Je maakt in feite een opsomming en dan hoort er op het laatst gaan komma voor de 'en'. Als je kleine pauzes gebruikt tijdens het lezen waar je wel komma's hebt neergezet, zul je zien dat het een goede zin is :')


    To live would be an awfully big adventure

    Het mag! Maar ik vind het er vreemd uitzien.


    You're strong enough to win without a war || Vaucluse >> Thread.

    In dit geval mag het wel, aangezien het anders inderdaad geratel wordt, maar er zijn ook gevallen waarbij het totaal onnodig is. "Hij keek me aan, en groette me." bijvoorbeeld. Maar daar zijn nog altijd geen erg duidelijke regels voor en iedereen leert ook wat anders, volgens mij. :'D


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Soms wel. Vroeger altijd, maar nu niet meer... Hoe en wat precies weet ik niet precies.


    Tijd voor koffie.

    Wiarda schreef:
    In dit geval mag het wel, aangezien het anders inderdaad geratel wordt, maar er zijn ook gevallen waarbij het totaal onnodig is. "Hij keek me aan, en groette me." bijvoorbeeld. Maar daar zijn nog altijd geen erg duidelijke regels voor en iedereen leert ook wat anders, volgens mij. :'D


    Dit. Ik zou het inderdaad alleen gebruiken als het anders geratel of te chaotisch wordt, maar ik zou het wel zoveel mogelijk vermijden.


    "No one is born in this world to be alone."~ (Saul, One Piece.)

    Het mag, als jij vindt dat er een extra pauze in de zin nodig is.


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Is het ook niet wanneer je een bijzin tussen twee hoofdzinnen plakt? Dus: 'Ik rende hysterisch langs de wc, en merkte de stank op, waarop ik plots tot stilstand kwam.' Ik ben er alleen niet geheel zeker van. Bovendien is dit ook niet het meest geweldige voorbeeld.


    I believe in imagination, because what I can't see is infinitely more important than what I can see.

    Pythias schreef:
    Is het ook niet wanneer je een bijzin tussen twee hoofdzinnen plakt? Dus: 'Ik rende hysterisch langs de wc, en merkte de stank op, waarop ik plots tot stilstand kwam.' Ik ben er alleen niet geheel zeker van. Bovendien is dit ook niet het meest geweldige voorbeeld.

    In die zin zou ik geen komma voor de 'en' zetten, eigenlijk...


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Wiarda schreef:
    (...)
    In die zin zou ik geen komma voor de 'en' zetten, eigenlijk...

    Inderdaad


    I hope you drown in all the cum you fucking swallow, to get yourself to the top.