Madonna schreef:
Pff, dat is wel heel diepzinnig.
Maar ik ben het er niet mee eens, want: wat is de realiteit? Er zijn zo veel dingen waar je al dan niet in kunt geloven. Een god of meerdere goden, liefde, vriendschap, geesten, goed en kwaad, jezelf, anderen, en nog veel meer. Iedereen baseert zijn/haar geloof in die dingen op eigen ervaringen, waaruit een beeld ontstaat over de wereld en het leven: een eigen realiteit. Voor iedereen is dat dus anders, want verschillende mensen maken verschillende dingen mee. Niemand kan zeggen hoe het echt zit. Bestaat er een god? Bestaan geesten? Bestaat ware liefde? Iedereen heeft er een mening over en is overtuigd van zijn/haar eigen gelijk.
Oneens, iedereen heeft wel een droom waar zij of haar in gelooft ook al geeft die genen het niet altijd toe. al dat dan betekenen dat er helemaal geen realiteit is?
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig. En als je me niet gelooft stap je maar uit.
Savoureur schreef:
""Realiteit bestaat alleen als je nergens in gelooft"" ?
Je bedoelt: je gelooft alleen in de werkelijke realiteit, als je nergens in gelooft.
Dit klopt ook niet want dan geloof je in de "werkelijke realiteit" en geloof je dus ergens in.
Ik vind het zelf een lastige maar toch oneens.
Zoals andere al gezegd hebben: dan zou alles zo'n beetje nep zijn. Want je kunt ook in vriendschap etc. Geloven.
Savoureur schreef:
Maar nu dan mijn mening: Er is maar één realiteit, iedereen ziet deze anders. De realiteit kun je veranderen, maar niet door er anders over te denken.
De realiteit voor jou als persoon word juist gedefinieerd door je gedachten. Als jij een paard een koe vind, is dat in jou realiteit zo, maar voor iemand anders hoef dat niet zo te zijn. Jij denkt dat het zo is, dus word het jou realiteit.