Ik kan er zelfs 500 op een dag doorheen shoppen als ik wil :'D Vroeger, toen ik nog werkte en alleentjes was, had ik één vrije dag in de week en kreeg ik dat er zo door heen. Al het overige ging dan wel een spaarrekening op :'D
Ik ben iemand die altijd al op z'n centen heeft gezeten, maar destijds werkte ik hard (horeca, s'morgens 11 uur beginnen tot 's nachts 1 uur en dat 6 dagen in de week) en ik vond dus dat ik gerust mijn enige vrije dag in de week shoppend mocht doorbrengen (toen ging ik al niet meer naar school) Dus zo moeilijk is het niet om je geld er zo snel doorheen te draaien. Ik maakte gauw 1500 euro in de maand op aan niets en het overige stond dus aan de kant :'D
Natuurlijk, dat is wel veranderd aangezien ik nu dus echt niet zomaar shop uitspattingen kan hebben Nu, ik en mijn vriend zijn ook aan het sparen omdat we een huis willen kopen, maar aangezien mijn vriend dus iemand is die zijn geld uitgeeft wanneer hij het heeft, hebben wij twee spaarrekeningen. Een open spaarrekening waar we voor noodgevallen wat op hebben staan (deze wordt ook wel met regelmaat geplunderd ). Bij deze kunnen we het geld gewoon bij de bank afhalen aan de pinautomaat, en we hebben een gesloten spaarrekening. Bij deze moeten we samen naar het kantoor want anders kunnen we niet aan het geld. En op die manier werkt dat prima.
Het is ook een kwestie van streng zijn voor jezelf. Gelukkig voor mij kan ik dat en moet ik echt wel met regelmaat 'nee' zeggen tegen m'n vriend of van 'volgende maand' en hem telkens erop wijzen waarom het niet direct gaat. Dat we een doel voor ogen hebben wat voor ons allebei echt belangrijk is.
Ik maak de rekeningen over die overgemaakt moeten worden en bezie dan wat er overblijf. Van daaruit maak ik een budget voor het leefgeld en kijk ik wat er overblijf om nog iets leuks te kunnen doen en om een extraatje te kunnen kopen. Al de rest is bye bye naar de gesloten spaarrekening.
Als je dat niet voor jezelf kan bepalen en niet stevig in je schoenen staat om dit te doen, moet je aan je ouders vragen of zij het geld willen beheren. Als zij het hebben, kan je het ook niet uitgeven. Misschien overleggen dat ze het op een spaarrekening storten waarbij één van je ouders ook mee moet gaan naar het kantoor voor toestemming.
Cash in een potje... dit werkt als je tegen jezelf kan zeggen, ik blijf ervan af.
Mijn zoontje heeft wel een ideale spaarpot. Je kan dat vergelijken met de spaarvarkens van vroeger die je kapot moet slaan om aan je geld te komen. Zijn spaarpotjes gaan al 3 jaar mee nu en er komt geen cent uit aangezien het niet zomaar open kan. Je moet het spaarpotje kapot maken en dat is iets wat je ook niet snel doe. Misschien een idee voor als je een spaarrekening niet zie zitten.
If you can smile when things go wrong, you have someone in mind to blame.