• Hai. Ik moet morgen een betoog houden voor Nederlands. Hieronder staat wat ik tot nu toe heb. Weten jullie nog een argument voor? Anders is het niet lang genoeg.
    & Ik zou het heel fijn vinden als jullie kunnen reageren met tegenargumenten, dan weet ik, ongeveer, wat voor een tegenargumenten ik op school kan verwachten.

    Er moet minder worden bezuinigd op kunst en cultuur in Nederland.

    Argument voor: Na een onderzoek is gebleken dat jongeren meer aan cultuur doen dan ouderen. Bij jongeren gaat het dan vooral om muziek en film. Ouderen zullen, denk ik, eerder naar een museum of een kunsttentoonstelling gaan. Als er zo veel wordt bezuinigd, zullen de toegangsprijzen voor zo’n museum omhoog gaan. Mensen zullen dus minder snel ergens naartoe gaan, omdat het te duur wordt.

    Argument voor: Op kunstsoorten zoals theater, muziek, film en de publieke omroep wil de overheid 40% gaan bezuinigen. Daar zullen heel veel banen door verloren gaan en er zullen honderden mensen werkloos raken. Als de overheid het totaal te bezuinigen bedrag verdeeld over verschillende sectoren, zal het minder impact hebben in een sector. Natuurlijk zal iedereen er wel iets van merken, maar dat is beter dan bijna de helft van de subsidies op kunst en cultuur weg te halen.

    Tegenargument: Er zijn natuurlijk mensen die zeggen dat het onzin is om zo veel geld te geven. Op internet stonden berichten van mensen die vonden dat er best bezuinigd kan worden op kunst en cultuur. Ze vonden dat als banen niet kunnen bestaan zonder subsidies, dat ze dan ook nauwelijks het recht hebben om te bestaan.

    Ontkrachting: Mensen die iets in de kunst doen, of dat nou schilderen is of in een museum werken, doen iets wat ze echt leuk vinden. Ze leven van het geld dat ze daarbij verdienen. Dat vind ik belangrijker dan dat de subsidies voor die banen worden betaald van belastinggeld. Als je later moet kiezen tussen iets wat je echt leuk vindt, of iets waar je gewoon niet goed in bent en ook niet zo leuk vindt, dan kies je natuurlijk voor datgene die je echt leuk vindt. Zelfs als je dan iets minder verdient.
    Geld maakt ten slotte niet gelukkig.


    Hat unser ende angefangen, egal - wir sind ja noch zusammen