Bagoly schreef:
Oh alsjeblieft.
Dit gaat vast heel harteloos klinken, maar ik word er een beetje ziek van. :'D Ik weet dat wat er gebeurd is heel ernstig is, maar om het nu ieder jaar zo groot te herhalen.. ><
Ik zeg absoluut niet dat we het moeten vergeten, maar nu hoor je constant steeds dezelfde verhalen en ik begin me er langzamerhand een beetje aan te irriteren, voornamelijk omdat we er niet steeds zo diep op in zouden gaan als het in een ander land was gebeurd. Alleen omdat het nu in het 'Grote Amerika' plaatsvond, is het een big deal.
Hm, je vergeet dat 9/11 grote invloed heeft gehad op de wereld. Inval in Irak en Afghanistan, echt opkomst (en nu beginnende neergang van) terrorisme en de populariteit van al-qaida. Het heeft verhoudingen op scherp gezet en heeft een golf van anti-amerikanisme en tegelijkertijd ook islamofobie in gang gezet. Ik heb zo'n vermoeden dat als Islamtische terroristen en de bijbehorende oorlogen in het midden oosten waren gebleven en niet ergens middenin het westen hadden toegeslagen, dat Wilders en andere dergelijke partijen nooit zo groot hadden kunnen worden.
Tegelijkertijd heeft het ook isolatie in gang gezet: Ten tijde van de aanslagen woonde ik in Italie en ging ik naar school op een NATO basis, samen met Amerikanen en Italianen en kinderen uit alle NATO landen. Een jaar later zaten er geen Amerikanen meer op school daar. Die zijn vertrokken naar zwaarbewaakte en omheinde compounds. de voorzieningen die de Amerikanen in napels hebben gebouwd en onderhielen (een stel amerikaanse winkels en een ziekenhuis waar al het NAVO personeel mocht komen) zijn verlaten.
Plus: Invasie van privacy. Bodyscanners, fouileren, Nederlandse politie die records breekt met telefoontjes tappen, straten in Londen die volhangen met cameras, allemaal onder het mom van terrorisme bestrijding. Allemaal mogelijk vanwege de angst die een aanval midden in het hart van het militair sterkste land van de westerse wereld.
Kortom, het is niet alleen een big deal omdat het in Amerika plaatsvond, maar ook omdat het grote gevolgen heeft gehad voor de wereld.
quidquid excusatio prandium pro