• Ik ben hard aan het werk om een echt boek te schrijven en wil er graag wat research voor doen. De rode draad van het verhaal bevat Boulimia nervosa of beter bekend als boulimie. Maar wat weet jij erover en wat is je eerste (of meerdere) reactie erachter? Je zou me echt vooruit helpen. Nog vragen? Die mag je gerust hier of ergens in mijn PB droppen. Alvast heel erg bedankt.


    'Cause no wise words gonna stop the bleeding.

    Boulimia... Ik hoor van zeggen dat het mensen zijn die te zwak voor Anorexia zijn. Ze kunnen het niet-eten niet aan, eten daardoor veel en geven uiteindelijk over daardoor. Al gaat Boulimia vaak gepaard met Anorexia.


    Your make-up is terrible

    Nou ja, wat ik in ieder geval zeker weet is dat het je lichaam (en vooral je gebit) kapot maakt. Been there, seen that. ):


    This is the part of me, that you're never ever gonna take away from me.

    Wat veel mensen vergeten is dat Boulimia Nervosa niet alleen een eetstoornis is, maar ook een psychische aandoening die veel meer aspecten kent dan het opbraken van alles wat je naar binnen werkt. Het gaat erom dat het zelfbeeld van een boulimiapatiënt compleet anders is dan hoe hij/zij er werkelijk uitziet. Natuurlijk gaat dit gepaard met vermageren, tanderosie, haaruitval etc. maar veel mensen lijken te vergeten dat deze mensen in werkelijkheid ook echt officieel ziek zijn, niet 'slechts' ongelukkig met hun lichaam.

    [ bericht aangepast op 6 sep 2012 - 21:13 ]


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Wat ik weet, is dat het ergens samenhangt met anorexia, dat ze niet willen eten, maar het niet kunnen laten en zich zo gaan volproppen maar zich dan onmiddellijk schuldig voelen en alles er weer uit gaan kotsen. Het is een geestelijke als lichamelijke aandoening, dus in je boek moet je je dan ook met beide bezighouden denk ik. Niet alleen met hoe de persoon zich voelt, maar ook hints geven hoe het lichaam verandert erdoor..
    (Hoewel, ik weet niet vanuit welk standpunt je het boek schrijft, maar mensen met deze ziekte willen bepaalde dingen soms ook niet zien of beseffen niet dat hun lichaam verandert.. dat hun haar uitvalt, hun huid plekken begint te vertonen.. dus als je vanuit de ik-vorm schrijft, moet je het neerschrijven van zo'n dingen goed aanpakken - als je snapt wat ik bedoel?)
    Misschien kan je ook boeken lenen in de bibliotheek, dat doe ik ook, omdat mijn boek te maken heeft met Aids, hoewel ze me daar raar gaan aankijken als ik veel boeken daarover ga blijven ontlenen (':

    + vaak komt zo'n ziekte voort uit trauma's, onverwerkte dingen uit het verleden (soms zijn deze onduidelijk, of weten ze zelf niet wat het is en is het verdrongen), of gewoon door een ontevredenheid over zichzelf. Het kan ook wel gezien worden als een verslaving, denk ik persoonlijk. Voor hen is eten/ overgeven iets waarover ze zelf kunnen beslissen. Daarop vallen ze terug als al het andere in hun leven niet goed loopt.

    [ bericht aangepast op 6 sep 2012 - 22:30 ]


    There will be beauty from pain.

    Boulimia is een ziekte waarbij je constant eetbuien krijgt waarna je alles wat in je lichaam zit er weer uit wilt. Ze denken dat het helpt maar de calorieën zijn al opgenomen in je lichaam. Het hangt vaak samen met anorexia. Als je lang niet eet krijg je eetbuien, als oplossing kunnen ze denken overgeven (sommige compenseren door abnormaal veel te sporten).
    Je kan uiteraard haaruitval krijgen, dat is ook bij anorexia. Je tanden worden geel, je slokdarm wordt aangetast door het maagzuur. Je valt af en naarmate je meer afvalt kan je bloeddruk en hartslag gevaarlijk laag worden. Je kan zelfs een hartstilstand krijgen als je te diep zit. Je hebt het koud. Door een slechte bloedsomloop krijg je blauwe vingers en tenen of heel rode. Om je te beschermen tegen het koude weer krijg je donshaar overal op je lichaam. Je kan dacht ik ook je nieren aantasten. Je hebt moeite met je te concentreren, omdat er iets mis is met je hersenactiviteit als je ondergewicht hebt. Je hebt vitaminen tekort. Er was ook iets als je te veel overgaf dat je een bepaalde vitamine ofzoiets, de naam begon met K, tekort had dan moest je aan een baxter om het toegediend te krijgen.
    De oorzaak kan verschillende redenen hebben bv. laag zelfbeeld, pesterijen, aandacht als het niet goed gaat in het gezin, kreet om hulp

    Als je nog vragen hebt, mag je altijd sturen. Ik zal proberen een antwoord te geven


    Whatever you do, have fun

    Boulimia is een ziekte waarbij je constant eetbuien krijgt waarna je alles wat in je lichaam zit er weer uit wilt. Ze denken dat het helpt maar de calorieën zijn al opgenomen in je lichaam. Het hangt vaak samen met anorexia. Als je lang niet eet krijg je eetbuien, als oplossing kunnen ze denken overgeven (sommige compenseren door abnormaal veel te sporten).
    Je kan uiteraard haaruitval krijgen, dat is ook bij anorexia. Je tanden worden geel, je slokdarm wordt aangetast door het maagzuur. Je valt af en naarmate je meer afvalt kan je bloeddruk en hartslag gevaarlijk laag worden. Je kan zelfs een hartstilstand krijgen als je te diep zit. Je hebt het koud. Door een slechte bloedsomloop krijg je blauwe vingers en tenen of heel rode. Om je te beschermen tegen het koude weer krijg je donshaar overal op je lichaam. Je kan dacht ik ook je nieren aantasten. Je hebt moeite met je te concentreren, omdat er iets mis is met je hersenactiviteit als je ondergewicht hebt. Je hebt vitaminen tekort. Er was ook iets als je te veel overgaf dat je een bepaalde vitamine ofzoiets, de naam begon met K, tekort had dan moest je aan een baxter om het toegediend te krijgen.
    De oorzaak kan verschillende redenen hebben bv. laag zelfbeeld, pesterijen, aandacht als het niet goed gaat in het gezin, kreet om hulp

    Als je nog vragen hebt, mag je altijd sturen. Ik zal proberen een antwoord te geven

    [ bericht aangepast op 7 okt 2012 - 10:51 ]


    Whatever you do, have fun

    Interessant onderwerp, maar wel gevaarlijk om te schrijven. Ik sluit me aan bij Eyka dat je op moet passen met de ik-vorm, aangezien mensen met deze verschrikkelijke ziekte moeilijk te begrijpen zijn. Ik heb een vriendin die deze ziekte gehad heeft, dus mocht je vragen hebben stuur me gerust even een berichtje.


    Just listen.