• Ik had vanmorgen een biologie proefwerk en er zat een vraag in die je volgens mij niet op kan lossen
    Die vraag ging als volgt
    Bij cavia´s komen de kleuren Lichtbruin, bruin en wit voor en de vacht kan kort en langharig zijn.
    Een lichtbruine vrouwtjescavia met een korte vacht paart met een lichtbruin mannetje met lange vacht die daarvoor heterozygoot is
    Werk deze kruising verder uit

    Je hebt hier toch veel te weinig gegevens voor?
    Je wel alleen dat lange vacht dominant moet zijn en korte vacht dus reccesief
    Hoe zouden jullie dit oplossen?


    L.S.H.I.F.O.M.D.W.I.D.H.O. Laughing so hard I fell off my dinosaur, wait, I don't have one

    oh dat het zou gegeven moeten zijjn of je zou het behandelt moeten hebben zoals donker is dominant


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Dat heb ik in de derde ook gehad en ik snapte er de ballen van 8) Heb al 2 jaar geen bio meer :Y)


    If I die young, send me away with the words of a lovesong.

    O, wacht dat is je vraag niet hehe. Ik zie nu pas dat je een dubbele kruising bedoeld. xD

    Het is gewoon zo dat die lichbruin en bruin en wit is niet dominant of recessief. Ik ben even de naam kwijt maar, het is gewoon dat de kleur 'gemengd' wordt ;]

    Als het goed is, is dit dan je berekening

    Vrouwtje x Mannetje
    A^witA^bruin-bb x A^witA^bruin-Bb
    Allel: A^wit-b of A^bruin-b x A^wit-B of A^wit-b of A^bruin-B of A^bruin-b

    Tabel:
    Mogelijkheden gen A: 25% bruin : 50% lichtbruin : 25% wit
    Mogelijkheden gen B of b: 50% kortharig : 50% langharig

    1/4(25% bruin) x 1/2(50% kortharig) = 1/8 kans op bruin en kortharig = 12,5%
    1/4(25% bruin) x 1/2(50% langharig) = 1/8 kans op bruin en langharig = 12,5 %
    1/2(50% lichtbruin) x 1/2(50% kortharig) = 1/4 kans op lichtbruin en kortharig = 25%
    1/2(50% lichtbruin) x 1/2(50% langharig) = 1/4 kans op lichtbruin en langharig = 25%
    1/4(25% wit) x 1/2(50% langharig) = 1/8 kans op wit en langharig = 12,8%
    1/4(25% wit x 1/2(50% kortharig) = 1/8 kans op wit en kortharig = 12,5%

    Dus: kortharig bruin : langharig bruin : kortharig bruin : langharig bruin : langharig wit : kortharig wit = 1 : 1 : 2 : 2 : 1 : 1

    Dan is het bij kortharig en langharig ook nog een verschil, omdat het zo is dat het Bb of BB mag zijn.

    Ik hoop dat je er wijs uit kan worden :')

    [ bericht aangepast op 12 juni 2012 - 18:43 ]


    Deep inside, I've never felt alive