Oh, ik heb hier laatst nog wat dingen voor opgezocht, voor een essay! Wacht, ik zal mijn lijstje even posten. Ze zijn misschien niet allemaal heel goed, maar ik ben te lui om ze nog door te lezen, dus ik hoop dat je er wat aan hebt! :'D
Tegen:
Er kan sprake zijn van wilsonbekwaamheid, de patiënt kan dan zelf geen inspraak meer hebben (door dementie, onomkeerbare coma, pasgeborenen, etc). Ze kunnen zich niet uitdrukken, en geen toestemming verlenen. Artsen of familieleden zullen hierdoor de beslissing nemen, maar mogen zij wel bepalen of het leven van de patiënt nog kwaliteit heeft? Niemand weet wat er in hun hoofden omgaat.
Bij euthanasie worden er mensen vermoord en dat gaat tegen de wet in. Artsen helpen namelijk met het vermoorden van een persoon, wat niet zou mogen.
Wanneer er mensen vermoord worden met euthanasie, verliest de familie een dierbaar iemand en wordt ze ongewenst verdriet aangedaan, terwijl de dood van de persoon ook uitgesteld kon worden.
Voor:
Ieder mens is baas over zijn/haar eigen lichaam en dat anderen dat maar moeten respecteren. Het gaat dan natuurlijk over een wilsbesluit, mits in vrijheid genomen. De waarde van het leven is persoonlijk en heeft het in jouw ogen geen waarde meer, dan moet je het recht hebben er een einde aan te kunnen maken. Bij wilsonbekwame gevallen moeten er goede regels gemaakt worden.
Wanneer iemand geen rede meer heeft om voor te leven, is het beter voor diegene om hem/haar te verlossen uit de pijn.
Mensen die vastbesloten zijn om dood te gaan, kunnen ook zelfmoord gaan plegen, dus dan is het beter om het op een minder vreselijke manier te doen. Met euthanasie kunnen mensen nog waardig aan hun einde komen, zelfmoord is onverwachter.