• Een tropische zomerdag aan de kade van de Nieuwe Maas in Rotterdam-West is voor Merrel Breinburg (31) geëindigd in een nachtmerrie. In een poging een 12-jarige jongen uit het water te redden, verdronk haar vriend Ramsis Kwidama (35). 'Ramsis stierf voor het leven van een jongetje,' vertelt ze aan het AD. Merrel Breinburg heeft de fatale reddingspoging een dag later nog scherp op haar netvlies. Zij en haar vriend Ramsis waren afgelopen donderdagavond na het werk naar de oever van de Maas in Rotterdam-West gereden om wat te eten. Onderaan de kade spelen drie jongetjes in het water.

    Dan gaat het mis. Een van de jongetjes begint angstig te gillen. Twee van hen hebben zich al aan de kade gehesen en zijn volledig in paniek. De derde ligt huilend en gillend in het water. 'Ik houd het niet. Het gaat niet,' schreeuwt hij.

    Ramsis bedenkt zich geen moment. Op de kade trekt hij zijn broek en schoenen uit en springt in het bruine water. De rivier, die uitmondt in de Noordzee, staat bekend als een gevaarlijke plek om te zwemmen vanwege scheepvaart en sterke stroming. 'Zo'n kind laat je niet in het water liggen. Wat moet je dan? Er was verder niemand anders,' vertelt Merrel.

    'Bel 112'
    Passerende boten maken het water onstuimig. Golven en onderstroom worden Ramsis te machtig. 'Hij schreeuwde dat ik hulp moest halen. 'Ik red het niet meer, bel 112'.' Merrel rent terug naar de auto om haar telefoon te pakken. 'Toen ik terugkwam, zag ik hem niet meer. Ramsis was verdwenen.'

    Het jongetje wordt later opgepikt door een boot. Op dat moment is de aandacht niet bij Merrel. De kleine jongens zijn weggerend en niemand op de boot hoort haar. Volgens de vriendin van de Rotterdammer, die zelf een zoontje van 11 achterlaat, is zijn heldenactie tekenend voor Ramsis.

    'Mensen hebben het altijd over criminele Antillianen, maar Ramsis heeft zijn leven gegeven voor een kind. Hij stond altijd voor iedereen klaar. Buren, familie, vrienden. Hij hield van kinderen. Ik heb nog niet aan de buurjongetjes durven vertellen dat Ramsis er niet meer is.'
    AD.nl


    Oh man, ik kan daar zo woest om worden ... Ik ken dat stuk, omdat ik er vlakbij woon en het is inderdaad levensgevaarlijk! Alleen al dat dat kind daar mocht zwemmen is gestoord van z'n vader ... Laat staan dat 'ie zo onverschillig doet, over het feit dat iemand zijn leven geeft voor zijn zoon! Bah, bah, bah! URGH! ><


    Til hug og blod.

    Wat een eikel is die vader zeg, ongelofelijk.
    En wat triest dat die vriend zo dood is gegaan. Echt vreselijk.

    Alucard schreef:
    Wat een eikel is die vader zeg, ongelofelijk.
    En wat triest dat die vriend zo dood is gegaan. Echt vreselijk.


    Inderdaad ... Al zal hij er ook wel makkelijker 'vrede' mee hebben kunnen sluiten, omdat hij het deed om een kind te redden. Ik vond het ook zo erg om te zien dat hij een zoontje van bijna dezelfde leeftijd achter heeft gelaten. En dan zo 'bedankt' worden ... Te triest voor woorden.


    Til hug og blod.

    I would've smacked the shit out of that guy.
    Op het politiebureau ja, en nog een behoorlijke scene met een geweldig aantal decibel hebben geschopt.
    Bah, ik haat mensen die zo laconiek over zulke dingen doen >.<


    If you don't stand for something, you'll fall for anything.

    Oh wat erg. Ik zou kapot zijn moest mijn vriend dat doen. En ugh zo'n mensen zijn echt eikel. Moesten de mensen geen sympathie voor elkaar hebben, was dat soort al lang uitgestorven.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Errin schreef:
    Oh wat erg. Ik zou kapot zijn moest mijn vriend dat doen. En ugh zo'n mensen zijn echt eikel. Moesten de mensen geen sympathie voor elkaar hebben, was dat soort al lang uitgestorven.


    Sowieso, maar het is wel een natuurlijke reactie. Ik zou ook erin springen als het om een kind gaat. ;o


    Til hug og blod.

    Turmoil schreef:
    (...)

    Sowieso, maar het is wel een natuurlijke reactie. Ik zou ook erin springen als het om een kind gaat. ;o
    Ik zou het niet weten. Ik kan niet zo heel goed zwemmen, maar ik zou zeker hulp halen enzo.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Alucard schreef:
    Wat een eikel is die vader zeg, ongelofelijk.
    En wat triest dat die vriend zo dood is gegaan. Echt vreselijk.


    | Reality is for people that lack imagination |

    Errin schreef:
    (...)Ik zou het niet weten. Ik kan niet zo heel goed zwemmen, maar ik zou zeker hulp halen enzo.


    Mm ... Ik kan wel aardig zwemmen, maar of je het nu wel of niet goed kan ... Het gaat om een kind hè? Dat wekt toch iets in je op, op zo'n moment.


    Til hug og blod.

    Wat een eikel, serieus. I would beat the shit out of him als dat mijn vriend was geweest. Normale mensen zouden hen dankbaar zijn voor het redden van het leven van hun kind. Sjemig.


    "like i'd follow you around like a dog that needs water."

    Turmoil schreef:
    (...)

    Mm ... Ik kan wel aardig zwemmen, maar of je het nu wel of niet goed kan ... Het gaat om een kind hè? Dat wekt toch iets in je op, op zo'n moment.
    Ja dat wel, daarom dat ik ook zeker in actie zou schieten, maar ik kan niemand dragen in het water. Ik ben al geen goede zwemmer op zich. Dat is het probleem.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Jezus, echt kippenvel. En bah, bah, bah, wat walg ik van die vader. Dat verzin je toch niet. Sommige mensen..


    Chaos, panic and disorder. I see my work is done here.

    Errin schreef:
    (...)Ja dat wel, daarom dat ik ook zeker in actie zou schieten, maar ik kan niemand dragen in het water. Ik ben al geen goede zwemmer op zich. Dat is het probleem.


    Heb je dat nooit geleerd dan? Wij moesten dat vroeger op de basisschool al leren. Eerst met poppen en dan met elkaar oefenen. Niet echt heel makkelijk, maar makkelijk genoeg om op te pikken in een heel korte tijd.
    Anders leer ik het je van de zomer wel een keer, if you want. :')
    Want het is wel altijd belangrijk/goed om dat te kunnen.


    Til hug og blod.

    wat, een, aso.


    It is the unknown we fear when we look upon death & darkness nothing more. - albus dumbledore

    Turmoil schreef:
    (...)

    Heb je dat nooit geleerd dan? Wij moesten dat vroeger op de basisschool al leren. Eerst met poppen en dan met elkaar oefenen. Niet echt heel makkelijk, maar makkelijk genoeg om op te pikken in een heel korte tijd.
    Anders leer ik het je van de zomer wel een keer, if you want. :')
    Want het is wel altijd belangrijk/goed om dat te kunnen.
    Ik heb in de Basisschool leren zwemmen en dat kon ik wel en de laatste les, mocht iedereen dat eens met die pop proberen, maar dat lukt mij niet zo goed en ik heb nu al heel lang niet meer gezwommen (8jaar), dus ik kan dat niet meer zo goed. Ploeteren in een zwembad vind ik niet bepaald zwemmen omdat dat maar vak korte duur bewegen in het water is. Ik ga zelf eerder onder als mensen aan me hangen in het water. In die situatie probeer ik het vast wel, maar ik vrees er voor dat ik dat kind kan helpen.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Errin schreef:
    (...)Ik heb in de Basisschool leren zwemmen en dat kon ik wel en de laatste les, mocht iedereen dat eens met die pop proberen, maar dat lukt mij niet zo goed en ik heb nu al heel lang niet meer gezwommen (8jaar), dus ik kan dat niet meer zo goed. Ploeteren in een zwembad vind ik niet bepaald zwemmen omdat dat maar vak korte duur bewegen in het water is. Ik ga zelf eerder onder als mensen aan me hangen in het water. In die situatie probeer ik het vast wel, maar ik vrees er voor dat ik dat kind kan helpen.


    Dat is dan heel slecht van jouw school geweest. Wij moesten echt verplicht diplomazwemmen op dat soort punten. En zwemmen verleer je nooit, zelfde als fietsen. Even inkomen en je hebt het weer onder de knie.
    Als ik jou was, zou ik toch oefenen met zulk soort dingen. Al is het alleen maar om jezelf veilig te kunnen houden en nog beter, als je een ander ook kan helpen in geval van nood.
    Like I said, als je wilt: Ik kan je helpen erbij. Ik heb mijn schoonmoeder ook grotendeels over haar water en zwemangst gekregen -en nog een paar mensen in het verleden-. x'D


    Til hug og blod.